Kommentatoren er forsker ved Transportøkonomisk institutt (TØI) |
AV ARVID STRAND
Det formuleres visjoner og mål, og det utarbeides og vedtas planer, men iverksettingen står langt tilbake å ønske. Heller enn å realisere planer, reviderer vi dem. Det koster så lite.
I samferdselssektoren er dette trekket kanskje klarest innenfor sykkelpolitikken og kollektivtransporten.
I slutten av 1970-tallet ble det målsatt i vegplandokumenter (Norsk vegplan II) at alle norske byer og tettsteder med mer enn 5000 innbyggere skulle ha sammenhengende sykkelvegnett i løpet av snaut ti år – innen 1985. Det syklende Norge, og trolig også de fleste andre av landets innbyggere, vil konstatere at slike sammenhengende nett ikke finnes i dagens norske byer og tettsteder.
I de fleste av dem er det bygget forholdsvis lite sykkelveger, og det som er bygget gir et stykkevis og delt sykkelvegnett. Forholdene for syklistene er fortsatt langt fra tilfredsstillende. Men det snakkes og skrives mye om hvor viktig det er for folkehelsa at vi sykler mer. Og det utredes og legges planer.
Og i dokumentene utarbeidet ved revisjon av Nasjonal transportplan (NTP) heter det nå at det innen 2014 skal foreligge planer for sammenhengende sykkelvegnett i våre byer og tettsteder med over 5000 innbyggere. Dette er en interessant nedjustering av mål – fra realisering av sammenhengende sykkelvegnett i 1970-åras dokumenter til utvikling av planer om slike nett i 2012-dokumenter. Men helt i tråd med kulturtrekket – heller målsette og utrede enn realisere.
Kollektivtrafikken gis i offentlige administrative og politisk dokumenter viktige oppgaver i transportsystemet. Evnen har vist seg å være mindre når det gjelder å gi målformuleringene effekter gjennom tilførsel av tilstrekkelige ressurser, eller ved å foreta organisatoriske grep som kan ta bort mulighetene for at ulike parter skylder på hverandre.
Det utredes muligheter for høyhastighetstog, og satsing i intercity-triangelet betones stadig vekk, men det skjer lite utbygging som kan legge grunnlaget for en stor økning i andelen som reiser kollektivt i de større byområdene. Konkurranseflaten mellom å reise med bil eller kollektivtransport er fortsatt i de fleste områder av landet i sterk favør av bilbruk. Manglende tilgang på ressurser, og manglende vilje til å prioritere ressursene i samferdselssektoren i favør av kollektivtransporten, står sentralt i forklaringen av situasjonen.
Staten flagger sterkt belønningsordningen for bedre kollektivtransport og mindre bilbruk som virkemiddel i arbeidet for en mer miljøvennlig transportutvikling i noen av landets byområder. Omfanget av ordningen har økt over tid, men dens totale økonomiske ressurser er svært små sammenliknet med hva som må til av investerings- og driftsmidler for å bringe fram et konkurransekraftig kollektivt transportsystem i våre større byområder. Som illustrasjon: belønningsordningens omfang i 2012 utgjør om lag ti prosent av driftskostnadene ved Ruters kollektivtransport i Oslo-området.
Siste skudd på stammen av mål i samferdselssektoren er formuleringen om at trafikkveksten i byområdene i årene som kommer, som følge av befolkningsvekst og allmenn velstandsutvikling, skal tas med kollektivtransport, sykkel og gange. Dette er en ambisiøs formulering, noen vil kanskje enda til hevde at det er mer en visjon enn et realistisk mål. Dette er også et mål som meg bekjent ennå ikke har vært seriøst utredet med tanke på å nå, og eventuelt hvilke virkemidler som må på plass. En rask titt på KVUene for noen av landets byområder viser at de anbefalte konseptene i varierende grad er i nærheten av måloppfyllelse. Det synes igjen å være et påfallende manglende samsvar mellom mål og praktisk politikk.
I Oslo-regionen har transportinfrastrukturen de siste mer enn tjue år vært utformet som politiske pakkeløsninger. Etter politiske forhandlinger er det politiske kompromisset for utviklingen av transportsystemet i Oslo-regionen kommet på plass og blitt finansiert innenfor økonomiske rammer skapt av bompengeinntekter og statlige midler. Ved siste reforhandling av denne avtalen tidlig i 2012 forutsettes det en årlig vekst i trafikken gjennom bomringsystemet på 1,2 prosent for å få fram tilstrekkelige inntekter til å finansiere den politiske pakkens prosjekter. Men en slik forutsetning er lite i takt med de politisk uttrykte målene om å ta veksten med miljøvennlig transport. Dette eksempelet er ikke enestående.
Heller ikke forslaget til Nasjonal transportplan er nevneverdig påvirket av uttrykte endringer i politiske mål for transportutviklingen framover. Riktignok heter det i dokumentet (s 111, 2.spalte) at Transportetatene mener at kollektivtransport, gåing og sykling skal ta veksten i persontransporten i Oslo og Akershus. I enkelte deler av Osloregionen må biltrafikken reduseres på grunn av byens miljøproblemer, først og fremst av hensyn til luftforurensning. Men i de innledende deler av dokumentet presenteres det som kalles grunnprognoser for persontransport og godstransport. Det konstateres der at Disse viser at samtlige transportmidler vil få en stor trafikkøkning (s 15, 1.spalte). Årlig vekst i bilbruk er angitt til 1,3 prosent, mens målet om en mer miljøvennlig transportutvikling vil måtte representere nullvekst i transport med bil.
Alt er imidlertid ikke like svart. Det er også et trekk ved det norske samfunnet at det vi vil sterkt nok, det får vi til. Det gjelder oljeutvinning, selv om det går på tvers av våre klimamålformuleringer. Innen samferdselssektoren er realiseringen av Gardermobanen og Lærdalstunnelen i det ferjefrie Oslo–Bergensambandet kanskje de klareste eksemplene.
Det siste prosjektet var i sin tidlige planfase politisk koblet til forkorting av Bergensbanen ved tunnel Oslo–Hønefoss. Dette prosjektet utredes fortsatt, snart tjue år etter at Kjell Opseth, den gang samferdselsminister, med stor kraft fikk drevet gjennom realiseringen av vegprosjektet. Gardermobanen ble til ved hjelp av statlig reguleringsplan. Først nå kommer det fram at statlig reguleringsplan burde vært anvendt for å få stengt Grubbegata. Stenging var tydeligvis ikke viktig nok. Det vi vil, får vi til!
DEBATTREGLER I SAMFERDSEL
Har du synspunkter på denne saken, så kom gjerne med dem her i kommentarfeltet! Det du skriver vil i de fleste sammenhenger fremstå som mer interessant og troverdig dersom du skriver under fullt navn. Hold deg til saken, vis respekt og raushet overfor andre og deres meninger. Husk at det du skriver kan bli lest av mange!
Ytringer som inneholder trusler eller annen form for sjikane, vil bli fjernet.
Vennlig hilsen
Samferdsel-redaksjonen