«Kunne man tenke seg samme modell for jernbanen som for fasttelefoni? Kunne Tog Norge AS eie all skinnegang og annen infrastruktur, og selv kjøre tog på skinnene, men være pålagt å slippe andre togselskap til i nettverket på ikke-diskriminerende vilkår og til regulerte maksimalpriser?» spør kronikkforfatteren.
Det offentlig drevne kollektivtransportsystemet i Oslo har mange utfordringer i det faktum at ikke alt i systemet til enhver tid fungerer som det ideelt sett skal. Men systemet er nødvendigvis komplisert, og passasjerer – systemets kunder – bør i anstendighetens navn vise forståelse for at noe nå og da, si like gjerne hver eneste dag, fungerer dårlig eller ikke i det hele tatt.
Slik foregår det
Spørsmål og svar pr. e-post.
Den spurte tilbys å bruke opptil tre ganger så stor plass som spørreren, og blir ikke fulgt opp med avklarende spørsmål.
I et innlegg i forrige nummer av Samferdsel (nr. 2 – februar 2013) kritiserer Vista Analyse trafikkberegningene som Dovre Group og Transportøkonomisk institutt har gjennomført som ledd i kvalitetssikringen av konseptvalgutredningen om intercity-utbyggingen.
Motorjournalister har ingen høy stjerne i dagspressekretser fordi mye av stoffet de presenterer er resultat av arrangementer betalt av bilprodusentene eller deres importører. Slik var det da jeg var aktiv i faget, og slik er det nok i stor grad fortsatt.
Gunnar Lindberg, den nye TØI-sjefen, aner at konkurransen om forskningsoppdrag vil bli hardere, og for ham er dette bare enda en grunn til å ville ha medarbeidere som trives på jobben. «Her skal man tenke nye tanker, og det gjør man ikke hvis man ikke synes man har det gøy», sier han
Syklister blir ofte oversett i trafikken og dermed utsatt for høy ulykkesrisiko. Synlige klær i fluoriserende farger og med refleks som viser syklistens bevegelser har vist seg å gjøre det lettere for andre å oppdage syklister og å vurdere farten. Sykkellys reduserer også ulykkesrisikoen, men er trolig ikke like effektivt som de beste sykkelklærne
Ansvarlig redaktør: Kommunikasjonssjef Harald Aas, E-post: ha@toi.no | Personvern