Du er her

Nye Kolsåsbanen endelig ferdig:

725 millioner kroner for hvert spart minutt

Kolsåsbanen – den tradisjonsrike banen som har gått mellom Oslo og Kolsås i Bærum siden 1930 – er igjen på sporet, nytt spor, etter åtte år i dvale. Banen går fire minutter raskere enn den gamle mellom Kolsås og Majorstuen. Det har kostet 725 millioner kroner per innspart minutt.

Venn tipset!

Din venn har blitt sendt en e-post om denne artikkelen.

Tips en venn

Bærums ordfører, Lisbeth Hammer Krog (med ryggen til), ønsker entusiastisk fylkesordfører Anette Sollie velkommen til Kolsås og åpningsfest for fullføringen av den nye banen.

Av ARE WORMNES (tekst og foto)
awo@toi.no

De innsparte minuttene skyldes i meget stor grad at det også er fire færre stasjoner å betjene i forhold til banen som gikk frem til 1. juli 2006; Lysakerelven, Tjernsrud, Egne Hjem og Valler er blitt borte.

Likevel er gleden stor i begge ender av traseen, noe som ble tydelig uttrykt av fylkesordfører Anette Sollie, Bærums ordfører, Lisbeth Hammer Krog, og Oslos byrådsleder, Stian Berger Røsland, under åpningsfolkefesten på Kolsås stasjon søndag 12. oktober.

Sporveiens konsernsjef, Cato Hellesjø, og Ruters administrerende direktør, Bernt Reitan Jenssen, måtte også i sine festtaler si seg godt fornøyd med at målet ble nådd innen oppsatte frister og til vedtatte budsjetter. 2,9 milliarder kroner har fornyelsen av de ca. 12,6 kilometerne med bane kostet, rundt regnet 230 000 kroner per meter.

Det er bygget tre kilometer med nye perronger for å kunne betjene de nye T-banesettene med seks vogner. Den gamle banen kunne bare betjene tre vogner, så selv om avgangene nå som før blir hvert kvarter det meste av døgnet, er kapasiteten mer enn fordoblet.

Spennende takstutfordring

Det knytter seg stor usikkerhet til hvordan de reisende nå vil innrette seg når den nye banen tilbyr alle sine tjenester i takstsone 1, mens bussen fortsatt vil operere i sone 2. Ved den nye stasjonen på Kolsås tilbys det nå 200 parkeringsplasser som kommunen vil skal være gratis, mens fylkeskommunen i sin strategiplan vil avgiftsbelegge innfartsparkeringene.

Til sammen er det opparbeidet 750 nye, gratis parkeringsplasser langs den nye banen. Det er store innfartsparkeringsplasser på Jar, Gjønnes, Avløs og Kolsås. De tre første har vært i drift en stund og har fra første øyeblikk vært fulle allerede tidlig om morgenen. Hvordan det blir på Kolsås, får tiden vise – men alle de tusener av pendlere som bor på Rykkinn, Bærums Verk og i Lommedalen, vil nok finne det fristende å spare 40 daglige busskroner ved å kjøre til Kolsås og parkere der. Hvis de finner plass.

En trafikal utfordring

Det knytter seg også spenning til de trafikale forholdene ved den nye endestasjonen – både på grunn av alle som skal til og fra parkeringsplassen, men også fordi alle som kommer med buss og skal videre med bane, må krysse den, til tider, sterkt trafikkerte Brynsveien. Dessuten blir Kolsås senter, med sine mange butikker, nå utvidet. Det betyr også mer trafikk.

Så siste ord om Kolsåsbanen og trafikken er neppe hverken sagt eller skrevet. 

DEBATTREGLER I SAMFERDSEL
Har du synspunkter på denne saken, så kom gjerne med dem her i kommentarfeltet! Det du skriver vil i de fleste sammenhenger fremstå som mer interessant og troverdig dersom du skriver under fullt navn. Hold deg til saken, vis respekt og raushet overfor andre og deres meninger. Husk at det du skriver kan bli lest av mange!

Ytringer som inneholder trusler eller annen form for sjikane, vil bli fjernet.

Vennlig hilsen
Samferdsel-redaksjonen

comments powered by Disqus

Ansvarlig redaktør:  Kommunikasjonssjef Harald Aas, E-post: ha@toi.no  |  Personvern

Designet og utviklet av CoreTrek AS