Du er her

DEBATT:

Duppeditter endrer ikke transportpolitikken

Forsker Jørgen Aarhaug i TØI drøfter i Samferdsel nr. 7/2014 utfordringer som møter drosjenæringen mellom ny teknologi og «gamle» reguleringer. Aarhaugs fremstilling er saklig og grei. For oss er det viktig å poengtere at det er transportpolitikk, ikke tilfeldige apper, som avgjør om vi fortsatt skal ha et heldekkende drosjetilbud og en seriøs næring i landet.

Venn tipset!

Din venn har blitt sendt en e-post om denne artikkelen.

Tips en venn


Innsenderne tar utgangspunkt i TØI-forsker Jørgen Aarhaugs artikkel i forrige utgave av Samferdsel.

Av LARS HJELMENG og ATLE HAGTUN
Hjelmeng og Hagtun er hhv. direktør og redaktør i Norges Taxiforbund.
lars.hjelmeng@nortaxi.no  -  atle.hagtun@nortaxi.no

Det er ikke noe stort problem i dag å koble kunder til en drosjetjenestene. De tekniske mulighetene som apper gir, er for lengst «oppdaget» og tatt i bruk også av drosjenæringen, og de vil stadig bli forbedret.

Det politiske valget vil fortsatt handle om drosjenes plass i et helhetlig transporttilbud, og rammene for næringens utøvere.

I utgangspunktet forutsetter en app som Uber fri etableringsrett. En hvilken som helst bileier kan melde seg til tjeneste og kjøre mot betaling når det passer en selv. Uber ønsker neppe å knytte til seg drosjer med løyver, taksameter, taklampe, kjøreplikt osv. Da må de konkurrere på like vilkår med dagens næring og vil neppe ha særlige konkurransefortrinn.

Det grunnleggende kravet fra taxinæringen internasjonalt, er nettopp konkurranse på like vilkår. Et ja til Uber i Norge betyr at reguleringer som i dag er politisk vedtatt, må oppheves. Men det er svært få – i Norge ingen – som diskuterer konsekvensene av et frislipp. Det har vært prøvd mange steder, men det finnes ingen åpenbare suksesser. Derimot mange fiaskoer. Stockholm, Dublin, Amsterdam er trukket fram med uheldige konsekvenser.

De fleste teknologibegeistrede Uber-supportere som ytrer seg i ulike medier «glemmer» at det handler om transportpolitikk.

Hvis politikerne ønsker frislipp i næringen, vil den selvsagt tilpasse seg nye rammer og ta opp konkurransen. Vi har sagt før at følgene blir verre for samfunnet og kundene enn for drosjenæringen. Den debatten må vi snart få hvis noen mener dette er en vei å gå. De som vil endre transportpolitikken må komme ut i åpent lende, vise at de har kunnskap og diskutere konsekvensene av sine valg.

Per nå har vi en lukket påvirkningsagent (First House) for en lukket aktør (Uber), noen ukritiske og kunnskapsløse heiaropere, men ingen seriøs debatt om drosjenes rolle i transportpolitikken og konsekvensene av alles kamp mot alle.

Nylig kom det et «nødrop» fra 1650 drosjesjåfører i Oslo, som påviser hvor vanskelig det er å tjene en anstendig lønn innenfor en anstendig og lovfestet arbeidstid. De som ønsker enda flere småsentraler med begrenset tilbud, enda mer tomkjøring, enda større kamp om holdeplassene, enda mer sosial dumping og lavere kvalitet i næringen – må snart stille opp i debatten.

Det er en hån at en piratvirksomhet som Haxi har fått pågå i snart et år. Ubers etablering utfordrer selvsagt også, men vi forutsetter at de ikke driver svart – selv om Uber selv ikke tar noe ansvar for sjåførenes drift. Taxinæringen må skjerpe seg og modernisere seg, og det skjer også i mange sentraler. Men den grunnleggende debatten er politisk. Samfunnet må ta konsekvensen av sine valg – og si tydelig fra om hvilke regler som gjelder. For alle.

DEBATTREGLER I SAMFERDSEL
Har du synspunkter på denne saken, så kom gjerne med dem her i kommentarfeltet! Det du skriver vil i de fleste sammenhenger fremstå som mer interessant og troverdig dersom du skriver under fullt navn. Hold deg til saken, vis respekt og raushet overfor andre og deres meninger. Husk at det du skriver kan bli lest av mange!

Ytringer som inneholder trusler eller annen form for sjikane, vil bli fjernet.

Vennlig hilsen
Samferdsel-redaksjonen

comments powered by Disqus

Ansvarlig redaktør:  Kommunikasjonssjef Harald Aas, E-post: ha@toi.no  |  Personvern

Designet og utviklet av CoreTrek AS