Du er her

  • Hjem
  • /
    Aldri før har så mange reist kollektivt

Foreløpige tall for 1. kvartal 2014:

Aldri før har så mange reist kollektivt

Over 152 millioner påstigninger i 1. kvartal 2014 utgjør en solid rekord sammenlignet med alle tidligere registreringer, melder Statistisk sentralbyrå. Passasjerveksten var sterk for alle transportformer. Totalt sett var det hele 6,7 prosent flere passasjerer enn i 1. kvartal 2013.

Venn tipset!

Din venn har blitt sendt en e-post om denne artikkelen.

Tips en venn

  1. kvartal 2014 Endring i prosent
1. kvartal 2013 -
1. kvartal 2014
1. kvartal 2009 -
1. kvartal 2014
Utkjørt distanse (1 000 km)      
Alle transportformer 108 707 3,8 6,0
Buss 93 992 4,2 4,4
Båt 1 492 -4,3 -6,1
Bane 13 224 2,2 20,4
Passasjerer (1 000 passasjerer)      
Alle transportformer 152 203 6,7 18,5
Buss 92 463 5,3 14,7
Båt 1 933 12,5 3,6
Bane 57 807 8,9 25,9
Billettinntekter (1 000 kr)      
Alle transportformer 2 738 058 7,0 20,6
Buss 1 201 777 5,0 13,5
Båt 104 639 6,5 1,3
Bane 1 431 642 8,9 29,2
Utkjørt distanse, passasjerer og billettinntekter, etter transportform. Publisert 14. juli 2014.
Kilde: Statistisk sentralbyrå

 

Figur 1. Antall passasjer. Foreløpige tall
 
 

I 1. kvartal 2014 var det 4,7 millioner flere passasjerer med både buss og bane enn i samme periode året før. Passasjertrafikk med båt har sin absolutte lavsesong i vintermånedene, og utkjørt distanse falt med -4,0 prosent. Likevel økte antall båtpassasjerer med 12,6 prosent, eller drøye 0,2 millioner påstigninger. En stor del av denne økningen skriver seg imidlertid fra et nyetablert tilbud om gratis passasjerferger i Fredrikstad.

Merkbar satsing på bane

I et femårsperspektiv har utkjørt distanse med bane økt med drøye 20 prosent. Dette forsterkede tilbudet har ført til en passasjervekst på 25,9 prosent. Etablering av Bybanen i Bergen i 2010 har vært et vesentlig bidrag, men forklarer på ingen måte hele økningen.

Økte billettinntekter

Billettinntektene økte i takt med passasjerveksten siste året og utgjorde 2,7 milliarder kroner i 1. kvartal 2014. Over halvparten av inntektene var betaling for å transporteres med bane.

Påskens plassering påvirker sammenligningene

Påsken var, bortsett fra 2. påskedag, i 1. kvartal i 2013, mens hele høytiden kom i 2. kvartal året etter. I ferier og høytider er det ingen skoleskyss og langt færre pendlings- og jobbreiser, og denne reduksjonen oppveies ikke på noe vis av ferieutfarten. Det er først og fremst buss og sporvogn/forstadsbane som påvirkes i negativ retning. I sammenligningen mellom årets første kvartal i 2013 og 2014 gjør dette forholdet at økningen blir noe overvurdert.

Les flere detaljer hos SSB

 

DEBATTREGLER I SAMFERDSEL
Har du synspunkter på denne saken, så kom gjerne med dem her i kommentarfeltet! Det du skriver vil i de fleste sammenhenger fremstå som mer interessant og troverdig dersom du skriver under fullt navn. Hold deg til saken, vis respekt og raushet overfor andre og deres meninger. Husk at det du skriver kan bli lest av mange!

Ytringer som inneholder trusler eller annen form for sjikane, vil bli fjernet.

Vennlig hilsen
Samferdsel-redaksjonen

comments powered by Disqus

  • Tweets

Ansvarlig redaktør:  Kommunikasjonssjef Harald Aas, E-post: ha@toi.no  |  Personvern

Designet og utviklet av CoreTrek AS