Av Harald Aas |
- Vi er svært godt fornøyd med oppstarten. De små driftsavbruddene og forsinkelsene vi har hatt er ting som vi må regne med i en innkjøringsfase, sier Per Als, assisterende direktør i Ørestadselskapet som eier Metroen. Metroen er bygget som en del av Ørestadutbyggingen, et 310 dekar stort byutviklingsprosjekt på Vestamager syd for København sentrum. Når den nye bydelen er ferdig utbygget vil den etter planen huse omkring 60 000 arbeidsplasser og 20.000 innbyggere. Området har fram til nå ligget ubebygd, dels på grunn av vanskelige grunnforhold. I juni 1992 ble imidlertid Ørestadselskapet stiftet med formål å bygge ut bydelen, inkludert kollektivtrafikkløsning. 23 kilometer - Metroen er førerløs, men det vil alltid være en togvert til stede på hvert tog og på hver stasjon for å yte service til publikum, sier Per Als. Nå i starten har vi enda flere for å gi publikum den tryggheten som er nødvendig i en innkjøringsperiode og ”lære publikum opp” til å bruke Metroen. I innkjøringsfasen går det tog hvert sjette minutt fra sentrum. Det er den høyeste frekvensen det danske jernbanetilsynet tillater. Men så snart systemet har bevist at det fungerer tilfredsstillende og er stabilt, vil man innføre avganger hvert tredje minutt i rushtiden. Togene kommer til å gå hele natten, men med 15 minutters frekvens mellom 01.00 og 05.00. Selve systemet er dimensjonert for å kunne kjøre tog med kun 1,5 minutters mellomrom. Fjernstyrt 40 km/t - Dette er tre ganger hurtigere enn busstrafikken i rushtiden og vi håper på at folk vil finne det både bekvemt og effektivt å bruke metroen, sier Als. I mange T-bansesystemer rundt om i verden har man gitt de ulike stasjonene et eget design og egen identitet. I København har man gått i motsatt retning: Alle stasjonene har den samme design – lyse og med børstet stål som et fremtredende materiale. I dag har man åpnet til sammen 11 stasjoner hvorav 6 ligger under jorden. Selv om disse ligger dypt nede har man klart å få dagslys ned på stasjonen. På overflaten sees stort sett kun glasspyramidene som er blitt et av Metroens kjennemerker. På hver stasjon er det elektroniske skilt som viser hvor lenge det er til neste tog. Italiensk Til tross for denne kontrakten har det ikke manglet på skriverier i pressen om skandaleprosjektet som er blitt to år forsinket og 50 prosent dyrere enn beregnet. - Forsinkelsen skyldes i hovedsak at vi kom ut i uforutsette problemer med tunneldriften og 25 prosent av budsjettoverskridelsene skyldes at vi har økt standarden og finansiert to stasjoner mer enn forutsatt, sier Als. Langsiktighet – Rundt de ulike stasjonene har vi definert ulike typer virksomhet og ingen får kjøpe tomter her uten at de kan legge fram planer som er i tråd med ”masterplanens” intensjoner. Vi har til gjengjeld bestrebet oss på å bygge ut en grunnleggende infrastruktur av høy kvalitet. Metroen er det mest synlige eksempelet på dette, sier Als. Ved Ørestadstasjonen er høyhuset til medisinfirmaet Ferrings domicil et landemerket. Ellers er utbyggingen kun i startgropen, men Als presiserer at de på det nåværende tidspunktet har solgt 30 prosent mer tomter enn budsjettert. Utbyggingen av hele området vil imidlertid ta mange år og være avhengig av etterspørselen i markedet. Infrastrukturen er imidlertid nå stort sett på plass. Finansiering |
DEBATTREGLER I SAMFERDSEL
Har du synspunkter på denne saken, så kom gjerne med dem her i kommentarfeltet! Det du skriver vil i de fleste sammenhenger fremstå som mer interessant og troverdig dersom du skriver under fullt navn. Hold deg til saken, vis respekt og raushet overfor andre og deres meninger. Husk at det du skriver kan bli lest av mange!
Ytringer som inneholder trusler eller annen form for sjikane, vil bli fjernet.
Vennlig hilsen
Samferdsel-redaksjonen