Du er her

Flatpakkede flyreiser til stadig lavere priser

Det er duket for intens priskrig på flyreiser mellom Oslo og Stockholm. I tillegg til duellen mellom SAS og Norwegian, seiler det Finnair-eide lavprisselskapet Nordic Airlink  opp som en meget truende konkurrent etter å ha gjennomført sin første flygning den 27. oktober. Vi snakker om flatpakkede flyreiser som strippes for all fordums glamour, gratis drinker, korte skjørt og selskapenes høye sigarføring.

Venn tipset!

Din venn har blitt sendt en e-post om denne artikkelen.

Tips en venn

Av Arne Danielsen
- Alt ligger an til en prisfest for forbrukerne
, varsler Siw Meisingseth som er talskvinne for SAS. – Nordic Airlink har presset prisene meget lavt, helt ned mot 500 kroner tur/ retur. Vi er ganske sikre på at dette må være en introduksjonspris, vi har ingen tro på at de vil kunne drive lønnsomt med slike priser, og tror at prisnivået etter hvert vil stige.

 

- Hva vil SAS gjøre?

- Vi er glade for å få konkurranse, noe vi synes er både morsomt og skjerpende. Vi ser også på Nordic Airlink som en meget seriøs konkurrent. Men strekningen Oslo – Stockholm er en av våre sterkeste, så her kommer vi på ingen måte til å gi oss.

 

- Da blir det en hard økonomisk vinter?

- Det er ingen grunn til å legge skjul på at vi har en meget anstrengt økonomisk situasjon. Selv om vi har klart å få noen flere passasjerer, er likevel inntjeningen dårligere. Men vi har jo tro på at vi skal komme igjennom dette også.

 

- Har det blitt skapt en ny og falsk image om at flyreiser skal være så ekstremt billige?

- Et godt spørsmål. Nå koster det altså ikke stort mer å fly til Stockholm enn taxituren til Gardermoen, mens folk gladelig gir det tredobbelte for å kjøpe ei bukse.

 

- Men blir det flere reisende av den grunn?

- Ja, det tror vi. Priskrigen stimulerer markedet og genererer ny trafikk.

 

- Har SAS muligens noe ufortjent fått et ”dyrt” image?

- Tja, vi har kanskje ligget litt høyt tidligere også, men man skal være klar over at etter 11. september 2001 ble absolutt hele bransjen presset ned i pris, avslutter SAS’ talskvinne Siw Meisingseth.

 

Dramatiske endringer

 

Luftfartens generelle problemer ble godt beskrevet av toppsjefen i British Airways, Rod Eddington overfor en gruppe utenlandske journalister nå i høst:

- Alle vi som arbeider i luftfartsindustrien må være forrykte, for forretningen er så elendig, utbrøt han og viste til at 11. september, Irak-krigen og SARS-epidemien førte til et tap for British Airways på 2,1 milliarder kroner i år 2002.

 

Men de store flyselskapene har også fått andre problemer i form av mindre lavprisselskaper som spekkhogger enkelte deler av rutenettet. I følge ferske tall fra den europeiske luftfartsorganisasjonen AEA står nå lavprisselskapene for nær 30 prosent av hele flykapasiteten i Europa, og veksten har vært enorm. I fjor var tilsvarende tall 13 prosent.

- Forandringen som har skjedd innen flymarkedet det siste året er dramatisk, skriver AEA i en pressemelding.

 

SAS angripes fra alle kanter

 

For SAS’ hjemmemarked er ikke ruten Oslo – Stockholm den eneste hodepinen:

 

Den 12. september i år  kom danskeide Sterling med en prisgaranti på strekningen Oslo – København, der en enveisbillett aldri skulle koste mer enn 1000 danske kroner, og de billigste billettene også her kom ned i under 500 kroner. Dermed hadde Sterling senket prisene med inntil 60 prosent.

 

Selv om Kastrup har blitt vurdert som i dyreste laget for lavprisselskaper, satses det altså likevel på den danske hovedstaden, og EasyJet åpner i midten av desember sin tredje rute til England. Ifølge Jyllandsposten oppfatter SAS EasyJet som en større trussel enn Ryanair, i og med at EasyJet flyr til de samme store destinasjonene som SAS.

 

Men også på innenlandsrutene i  Norge skjer det mye. I august åpnet for eksempel Coast Air rutetrafikk mellom Haugesund og Oslo, og innledet dermed full priskrig med SAS.

- Slik situasjonen er nå tjener vi ikke penger. Men via Haugesund får vi inn kunder i vårt rutenettverk, sier stasjonssjef Ove Tungesvik i SAS Ground services til Haugesunds avis.

- Strekningen er kanskje den ruta i Norge vi kan operere med lavest kostnader. På litt sikt regner vi med å tjene penger, sier markedssjef Ole Egil Flotve  i Coast Air, og påpeker samtidig at det er blitt billigere å fly til Oslo enn å ta Haukeliekspressen.

 

Norwegians suksess

 

Viktigste konkurrenten for SAS på hjemmemarkedet er likevel Norwegian. Siden starten i september i fjor har flyselskapet doblet trafikken, fra 65.879 passasjerer i oppstartmåneden til 127.536 i september i år. Det gjennomsnittlige belegget – kabinfaktoren – har også økt med en firedel i samme tidsrom, fra 51 prosent til 64 prosent. Og tilbudet utvides stadig, fra fire innenriksruter til nå i alt 12 innenriks- og 5 utenriksruter.

 

Avinors reisevaneundersøkelse viser at Norwegian nå har 9 prosent av det totale innenriksmarkedet, der Braathens fortsatt er størst med 42 prosent, mens SAS har 33 prosent og Widerøe 14 prosent. På de rutene de betjener er Norwegian imidlertid oppe i 20-25 prosent av markedet, og forventer selv enda bedre tall for resten av året.

- Selskapet har bitt seg fast i forretningsmarkedet også. Det har vært en holdningsendring i bruk av fly. Selv forretningsfolk skryter nå av at de reiser billig, sier direktøren for forretning og service i Avinor, Anders Kirsebom til Aftenposten.

 

Også Statens forvaltningstjeneste har inngått avtale med Norwegian om å levere flyreiser til statsansatte på alle selskapets lavprisruter i Norge, noe som omfatter om lag 256.000 enkeltreiser på årsbasis, en betydelig andel av Norwegians totale omsetning. Og ambisjonene er store. Overfor Dagens Næringsliv hevder administrerende direktør Bjørn Kjos i Norwegian at de har gode muligheter for en tilnærmet doblet produksjon målt i antall tilbudte setekilometer i løpet av neste år. Første skritt i så måte ble annonsert den 4. november, det er snakk om fem utenlandsruter som opprettes den 3. mars.

 

Dagens Næringsliv hevder også at Norwegian planlegger å hente inn rundt 100 millioner kroner i en ny emisjon før jul, og at neste skritt er børsintroduksjon på nyåret.

 

Flatpakkede flyreiser

 

Sterling Airways kunne i slutten av oktober levere sine beste resultater noensinne, både finansielt og i antall passasjerer, og har i tillegg blitt kåret av svenske Aftonbladet til Skandinavias beste lavprisselskap.

- Vi har bevist at vi kan gi gjestene god service til lave priser, uttaler en meget fornøyd administrerende direktør Torben Anker Sørensen i en pressemelding, og legger til – Nå har vi muligheten til å bli ”luftens IKEA”.

 

Denne sammenlikningen med et visst møbelvarehus illustrerer ganske godt hva omleggingen innen luftfarten handler om. Vi snakker om flatpakkede flyreiser strippet for all fordums glamour, en trivialisering, vekk med gratis drinker og korte skjørt, vekk med flygerens høye sigarføring, la ham inspisere kjerra selv på endeholdeplassen som en annen bussjåfør. Betegnelsen ”Airbus” har fått ny betydning, eller som Torben Anker Sørensen beskriver lavpris på skandinavisk vis:

- Enkel booking, lave takster, høy frekvens, høy servicegrad og et økende antall direktereiser til de viktigste flyplassene.

 

Hva gjør SAS?

 

Hva gjør så SAS og de andre gamle gigantene?

Jo, de tuter med de ulvene som finnes og lanserer sine egne lavprisdøtre. SAS har  blant annet hittil hatt suksess med sitt lavpriskonsept Snowflake som gikk på vingene i mars, men er ikke tilgjengelig fra norske flyplasser. Det er Snowflake sammen med de andre døtrene Braathens, Widerøe, Air Botnia og Spanair som inngir håp for SAS-gruppen.

 

I august kom det første lyspunktet på lenge for konsernet, da den samlede kabinfaktoren økte til 69,9 prosent. Men det var døtrene som sto for veksten, SAS hadde derimot en nedgang på 3,8 prosent. Best gjorde SAS det i den interkontinentale og europeiske trafikken, mens flygningene innenriks i Norge og i Skandinavia var deprimerende lesning.  

 

På det norske markedet står valget for SAS om de klarer å slanke sitt eget selskap kraftig, eller å kjøre et Snowflake-opplegg også innenriks. Ifølge Finansavisen er målet til SAS å gå i pluss neste år, og kostnadskutt med en ramme på 13-14 milliarder svenske kroner skal være gjennomført med full effekt fra 2005. Dersom ikke slankekuren lykkes, blir det et lavpriskonsept.

DEBATTREGLER I SAMFERDSEL
Har du synspunkter på denne saken, så kom gjerne med dem her i kommentarfeltet! Det du skriver vil i de fleste sammenhenger fremstå som mer interessant og troverdig dersom du skriver under fullt navn. Hold deg til saken, vis respekt og raushet overfor andre og deres meninger. Husk at det du skriver kan bli lest av mange!

Ytringer som inneholder trusler eller annen form for sjikane, vil bli fjernet.

Vennlig hilsen
Samferdsel-redaksjonen

comments powered by Disqus

Ansvarlig redaktør:  Kommunikasjonssjef Harald Aas, E-post: ha@toi.no  |  Personvern

Designet og utviklet av CoreTrek AS