Du er her

Gods

  • Vassumkrysset – Norges viktigste veikryss?

    DEBATT: Kostnadseffektiv godstransport til utlandet er viktig for Norge, poengterer Paul Barkve i dette innlegget, der han går inn for en god veiforbindelse – via broer – mellom E134 vest for Drammensfjorden og Vassumkrysset på østsiden av Oslofjorden.

  • Økning i CO2-avgifta rammer lokalt næringsliv

    Dersom forslaget til Statsbudsjettet 2018 blir vedtatt, har CO2-avgiften doblet seg siden 2013. Avgiften vil da være på 1,22 kr pr. liter fra 2018.

  • Tunnel stenger – mye buss for tog

    LITT AV HVERT: Buss for tog er lovet – og kanskje vil noen velge egen bil for tog – når jernbanens vanligvis trafikktunge Lieråsen tunnel mellom Drammen og Oslo går inn i en vel to uker lang stengt-for-trafikk-periode.

  • Den viktige veien …

    LITT AV HVERT: I en tid med mye jernbanesatsing, poengterer Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV) og Norges Lastebileier-Forbund (NLF) at veien ligger an til å forbli den dominerende godstransportåren her i landet.

  • Tunge – og grønne

    LITT AV HVERT: Virksomheter som vil satse på biogassdrevne tungbiler og anleggsmaskiner blir nå fristet med investeringsstøtte fra Enova, statsforetaket som skal bidra til et grønnere samfunn.

     

  • På tide med et «Havinor»!

    «Staten har tatt grep gjennom Avinor. Denne modellen bør overføres til havnene. Staten bør snarlig opprette et havnenes Havinor ved sjøfartens egen transportetat, Kystverket», skriver Tor Arne Borge og Kenneth Erdal.

  • Sjåfører i varetransporten:

    Etterlyser bedre tilrettelegging ved tunnelarbeid

    Varetransporten greier stort sett å tilpasse seg redusert fremkommelighet når tunneler i hovedvegnettet i Oslo rehabiliteres. Likevel ser vare- og lastebilsjåfører at forholdene i en slik situasjon kan bli lagt bedre til rette for varetransporten og annen næringstransport.

  • En gulrot for å friste gods over fra veien til sjøen

    Seks sjøtransportprosjekter er utvalgt til å få statlig drahjelp, på noen millioner kroner hver, fordi de er antatt å kunne stjele anselige mengder gods fra veitransporten.

  • Nedtur for Göteborgs havn

    Ledelsen i Göteborgs Hamn har lenge ønsket seg en dypere farled for effektivt å kunne betjene verdens største containerskip, men ser nå at ønsket er i fare for ikke å bli innfridd i overskuelig fremtid.

Bunnbilde
SAMFERDSEL, TØI
Gaustadalléen 21,
0349 Oslo.
Telefon: 22 57 38 00
Telefaks: 22 60 92 00

PÅ VEIEN
I LUFTEN
PÅ SKINNER
PÅ SJØEN
TRANSPORT
REISELIV
MILJØ
TEKNOLOGI

ARKIV
AKTUELT
ANNONSERE

TØI
DEBATT
KONTAKT OSS
OM OSS

 

Webmaster/nettredaktør: Are Wormnes. Telefon mobil: 911 47 978. Epost: awo@toi.no  |  Personvern

Designet og utviklet av CoreTrek AS