Du er her

Gods

  • Posten enda mer elektrisk

    LITT AV HVERT: Store statlige Posten stikker seg igjen frem som foregangsfigur hva elektrifisering av kjøretøyparken angår, denne gang ved å ta i bruk fire store elvarebiler.

  • Samstemte om at Hordfast er en dårlig idé

    Naturvernere og lastebileiere på Vestlandet har funnet hverandre i en uvanlig konstellasjon. De har gått sammen for å stanse utbyggingen av den påtenkte E39-forbindelsen Hordfast.

     

  • Halv milliard offentlige kroner til landstrømanlegg

    LITT AV HVERT: Etablering av landstrømanlegg for fartøyer ved kai i norske havner er i løpet av få år blitt støttet med rundt en halv milliard kroner fra den offentlige pengeutdeleren Enova.

     

  • El erstatter diesel i lokal tømmertransport

    LITT AV HVERT: Reduserte utslipp, mindre støy, tid og penger spart – dette er gevinster som ifølge jernbaneeier Bane NOR kan høstes ved at det 2,7 km lange industrijernbanesporet fra tømmerterminalen på Follum til Hønefoss stasjon blir elektrifisert.

  • Slik kan det bli færre tungbilulykker

    Jo mer transportbedrifter som opererer tunge godsbiler arbeider internt med trafikksikkerhetstiltak, jo mer kan de redusere faren for at tungbilene blir involvert i ulykker, viser TØI-forskning.

  • Digitalisering skal styrke Oslo Havn

    LITT AV HVERT: Ledelsen i Oslo Havn arbeider for å oppnå ytterligere digital samhandling med brukerne av havnen, for dermed å gjøre seg selv og sjøtransporten mer konkurransedyktig.

  • Jernbanegods må få Tesla-subsidier

    Godstrafikken på jernbanen må få like gode støtteordninger som elbilene. Gods på bane må få miljøstøtteordning fra 2019.

     

  • 73 milliarder kroner til samferdselen

    LITT AV HVERT: I sitt forslag til statsbudsjett for 2019, offentliggjort i formiddag, setter regjeringen av 73,1 milliarder kroner til samferdsel, opp 5,4 mrd. kr (7,9 prosent) fra saldert budsjett for 2018.

  • Langt frem til utslippsfri veitransport av gods

    Mye teknologiutvikling – og implementering av ny teknologi – gjenstår før lav- og nullutslippskjøretøyer kan bli dominerende innen godstransporten på vei, konkluderer artikkelforfatterne. Men man kan, poengterer de, bli optimist av å se hvilke kjøretøyer som er på vei inn i markedet.

     

     

     

     

     

Bunnbilde
SAMFERDSEL, TØI
Gaustadalléen 21,
0349 Oslo.
Telefon: 22 57 38 00
Telefaks: 22 60 92 00

PÅ VEIEN
I LUFTEN
PÅ SKINNER
PÅ SJØEN
TRANSPORT
REISELIV
MILJØ
TEKNOLOGI

ARKIV
AKTUELT
ANNONSERE

TØI
DEBATT
KONTAKT OSS
OM OSS

 

Ansvarlig redaktør: Flemming Dahl. Mobiltelefon: 986 255 96. Epost: fda@toi.no  |  Personvern

Designet og utviklet av CoreTrek AS