Du er her

Gods

  • En gulrot for å friste gods over fra veien til sjøen

    Seks sjøtransportprosjekter er utvalgt til å få statlig drahjelp, på noen millioner kroner hver, fordi de er antatt å kunne stjele anselige mengder gods fra veitransporten.

  • Nedtur for Göteborgs havn

    Ledelsen i Göteborgs Hamn har lenge ønsket seg en dypere farled for effektivt å kunne betjene verdens største containerskip, men ser nå at ønsket er i fare for ikke å bli innfridd i overskuelig fremtid.

  • Sikker transport – med kundens hjelp

    LITT AV HVERT: Norske lastebileiere gjør et fremstøt for å få transportkunder til å velge kvalitetspreget – og dermed mest mulig trafikksikker – transport.

  • Smart distribusjon av varer i byene, en utfordring

    En diger lastebil i en trang parkeringslomme, sjåføren triller varer over fortauet og virker brydd over at Oslo-trikken bare så vidt klarer å smyge seg forbi lastebilen … En situasjon av den typen som gir arbeid til Elise Caspersen, Karin Fossheim og Tale Ørving.

  • Varelagerets betydning for trafikk og klima

    Flytting av varelagre fra sentrale byområder til utkanten av byer vil ikke nødvendigvis medføre redusert trafikk og reduserte klimagassutslipp.

  • Godshavn på Ågotnes:

    Et eksempel på manglende helhetstenkning

    Å legge Bergens fremtidige godshavn til Ågotnes vil direkte motvirke regjeringens mål om å overføre mer gods fra vei til sjø. Dersom varetransport skal blir grønnere og mer lønnsom, er det avgjørende å samlokalisere knutepunkt for ulike transportformer.

     

  • El-lastebilen får et puff i ryggen

    Næringslivsaktører som vurderer kjøp av el-lastebiler, el-varebiler og hydrogendrevne kjøretøyer blir forespeilet økonomisk støtte fra Enova, den statlige enheten som skal bidra til at Norge blir et lavutslippssamfunn.

  • Første togavgang fra Narvik til Tromsø innen 2030-2035!

    Tromsbane-konseptet innebærer enorme fordeler for klima og miljø, med sterk reduksjon av de helse-, ulykkes-, økonomi- og trafikkmessige belastninger som ledsager godstrafikk på vei.

  • Ny bylogistikk kan bidra til bedre byliv

    Byrådet i Oslo sin visjon om «Bilfritt byliv» bør drøftes i et helhetlig perspektiv, der også varelevering og godstransport hører med. Hittil har fokus vært på kollektivreisende, syklister og gående.

Bunnbilde
SAMFERDSEL, TØI
Gaustadalléen 21,
0349 Oslo.
Telefon: 22 57 38 00
Telefaks: 22 60 92 00

PÅ VEIEN
I LUFTEN
PÅ SKINNER
PÅ SJØEN
TRANSPORT
REISELIV
MILJØ
TEKNOLOGI

ARKIV
AKTUELT
ANNONSERE

TØI
DEBATT
KONTAKT OSS
OM OSS

 

Webmaster/nettredaktør: Are Wormnes. Telefon mobil: 911 47 978. Epost: awo@toi.no  |  Personvern

Designet og utviklet av CoreTrek AS