Du er her

Gods

  • Pisk og gulrot for en miljøvennlig havn

    LITT AV HVERT: Utenlandsferger som eventuelt ikke benytter landstrøm når de ligger til kai i Oslo, skal fra kommende årsskifte straffes med et miljøgebyr, har styret i Oslo Havn KF bestemt.

  • Norsk kamp til fordel for lastebilsjåfører og -eiere

    LITT AV HVERT: Regjeringen ønsker at norske lastebilsjåførers sosiale interesser og norske lastebileieres kommersielle interesser skal ivaretas bedre enn hva EU-kommisjonen har lagt opp til. I dag er samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen i Brussel og viser at Norge mener alvor.

  • Lavprisfly og lastebil vinner over jernbane i Europa

    Selv ikke en storstilet europeisk satsing på jernbane har ført til gjennombrudd for tog som foretrukket transportmiddel.

  • Fra vei til jernbane – enda en gang

    LITT AV HVERT: Gjennom mange år har det vært mye snakk om å få gods over fra vei til jernbane, dessuten noen tilløp til handling for å få snakket omsatt i praksis. Nå ser Samferdselsdepartementet tiden moden for nok et slag for å få fart i saken.

  • Lønnsom omlasting underveis til kunder i distriktene

    For pakkedistribusjon i Norge har det flere fordeler å opprette omlastingspunkter mellom hovedterminal og kunder i distriktene, viser en avhandling basert på studier av Posten Norge.

     

  • Mer sjømat på tog – på noen års sikt

    LITT AV HVERT: Blant dem som gjerne ser mer sjømat fraktet ut fra Nord-Norge med tog istedenfor lastebil, er Bane NOR, som er ansvarlig for jernbaneinfrastrukturen. Men timeplanen for påtenkte Bane NOR-tiltak i denne sammenheng indikerer at det ikke er snakk om noen stor forandring over natten.

  • Varelevering med sykkel krever sentrumsnære depot

    Ved å legge til rette for sentrumsnære depot og god sykkelinfrastruktur kan det offentlige bidra til effektiv varelevering med lastesykkel, fastslår artikkelforfatterne.

  • Opp, rundt, over eller gjennom?

    300 år med vegbygging i skrenten sør for Alnaelva

    «Når det ikke fantes bakker av betydning, ville lassene kunne gjøres tyngre, slik at 100 hester ville kunne transportere samme gods­mengde som det før trengtes 450 hester til», skriver artikkelforfatteren i denne beretningen, der han tar for seg en skrent som «har vært en barriere for sam­bandet over land fra Oslo og sørover i hundrevis av år.»

  • Varelevering med elsykkel – Bergen leder an

    I Bergen har DB Schenker tatt i bruk elsykkel for varelevering i sentrum. Elvaresykkelen introduseres som et ledd i det tyske spedisjonsselskapets mål om nullutslipp fra varetransport i byområder.

Bunnbilde
SAMFERDSEL, TØI
Gaustadalléen 21,
0349 Oslo.
Telefon: 22 57 38 00
Telefaks: 22 60 92 00

PÅ VEIEN
I LUFTEN
PÅ SKINNER
PÅ SJØEN
TRANSPORT
REISELIV
MILJØ
TEKNOLOGI

ARKIV
AKTUELT
ANNONSERE

TØI
DEBATT
KONTAKT OSS
OM OSS

 

Ansvarlig redaktør: Flemming Dahl. Mobiltelefon: 986 255 96. Epost: fda@toi.no  |  Personvern

Designet og utviklet av CoreTrek AS