Du er her

Gods

  • Ny anbefaling om godsterminal i Trondheim

    LITT AV HVERT: En fremtidsrettet godsterminal i Trondheimsregionen bør etableres ved at den eksisterende terminalen på Heggstadmoen ved Heimdal blir utbygget for anslagsvis 1,78 milliarder kroner, anbefaler Jernbanedirektoratet.

     

  • Nye data kan gi smartere og renere lastebiltransport

    Det pågår en unik datafangst fra lastebiler i Norge. Nær 620 lastebiler gir for tiden fra seg data om GPS-posisjoner og motorytelser. Det skjer i et TØI-ledet kompetanseprosjekt for næringslivet og kan bidra til at godstransport med lastebil blir mer effektiv og mindre miljøbelastende.

  • Jernbanereformen – hva er viktig for at den lykkes?

    I konkurranseutsetting er det krevende å gjøre gode bestillinger, poengterer artikkelforfatterne når de ser på faktorer som kan avgjøre om jernbanereformen vil gi ønskede resultater. «Det finnes utallige eksempler hvor konkurranse enten ikke har vært det rette verktøyet eller hvor bestillingen ikke har vært god nok», skriver de.

  • Et 4 km langt tog

    LITT AV HVERT: Med sine 375 vogner, lastet med mangan, har et tog i Sør-Afrika satt ny verdensrekord hva antall vogner angår, ifølge den sørafrikanske togoperatøren Transnet.

  • Nordisk samordning kan bidra til godsoverføring

    Fellesnordiske tiltak kan bidra til at gods som importeres til Norge blir transportert på jernbane fremfor på veg, men tiltakskostnadene kan være store i forhold til klimagevinsten.

     

  • Styrket overvåking av skipstrafikk ved Svalbard

    LITT AV HVERT: I en tid med voksende skipstrafikk ved Svalbard er Kystverket i ferd med å sikre seg et kontinuerlig oppdatert bilde av denne trafikken, ved hjelp av nye basestasjoner.

  • Danmarks transportminister henter norsk kunnskap

    LITT AV HVERT: Tidlig i sin karriere som Danmarks transportminister, han tiltrådte i slutten av juni, er Benny Engelbrecht i dag i Oslo for å plukke opp kunnskap om norsk satsing på elbiler og annen grønn mobilitet.

     

  • Elektrifisert tømmertransport

    LITT AV HVERT: Den knappe tre km lange jernbanestrekningen mellom Follum tømmerterminal og Hønefoss stasjon er blitt elektrifisert – med en mer effektiv og mindre miljøfiendtlig tømmertransport som resultat.

     

  • Nord-Norgebanen bør aldri bygges

    Til tross for et sterkt ønske blant mange i nord, er det vanskelig å finne troverdige argumenter for hvorfor Nord-Norgebanen noen gang bør bygges.

  • Voksende godstogtrafikk Kina–Europa

    De klart største godsvolumene fra Kina til Europa går sjøveien, som ikke desto mindre er utsatt for en voksende konkurranse fra jernbanen.

  • Tweets

Bunnbilde
SAMFERDSEL, TØI
Gaustadalléen 21,
0349 Oslo.
Telefon: 22 57 38 00
Telefaks: 22 60 92 00

PÅ VEIEN
I LUFTEN
PÅ SKINNER
PÅ SJØEN
TRANSPORT
REISELIV
MILJØ
TEKNOLOGI

ARKIV
AKTUELT
ANNONSERE

TØI
DEBATT
KONTAKT OSS
OM OSS

 

Ansvarlig redaktør: Flemming Dahl. Mobiltelefon: 986 255 96. Epost: fda@toi.no  |  Personvern

Designet og utviklet av CoreTrek AS