Du er her

Gods

  • Takk for oss …

    LITT AV HVERT: Gamle NSB-togdekorasjoner, den gamle NSB-appen, den gamle NSB-nettsiden og annet som er NSB-merket ble i dag formelt klarert for å gå over i historien.

     

  • En tung og grønn trekkvogn

    LITT AV HVERT: Nye el-lastebiler finner fortløpende veien inn i hverdagen, her og der i verden. Nå er et nytt eksempel på denne utviklingen å se i trafikken i og omkring Oslo.

  • Smart transport – via forskning, utvikling, innovasjon

    LITT AV HVERT: Forskningsrådet skal på oppdrag fra Samferdselsdepartementet finne ut hvordan forskning, utvikling og innovasjon best kan bidra til å løse store transportutfordringer, og en strategigruppe er etablert for å gjøre jobben.

     

  • Forsinkelse truer Bybanens neste byggetrinn

    LITT AV HVERT: En konflikt mellom Jernbanedirektoratet, Bane NOR og Bergen kommune kan i verste fall forsinke og fordyre videre utbygging av Bybanen.

  • Svenske ambisjoner om smartere godstransport

    LITT AV HVERT: Norge er ikke verdens eneste land med ambisjoner om å få mer gods over på jernbane og skip – Sverige er ett av de andre.

  • Sjøtransporten rammes hvis havner tappes for kapital

    «På vegne av sjøtransporten frykter vi at regjeringen gjør alvor av et omstridt forslag om en såkalt ‘liberalisering av havnekapitalen’», skriver innsenderne. Hvis så skjer, vil det bety «at kommunene kan tappe havnene for kapital, legge ned havnen og bruke arealene til noe annet.»

     

  • Økt dansk lastebilhøyde

    LITT AV HVERT: Største tillate høyde for lastebiler til nasjonal godstransport i Danmark skal fra 1. juli øke fra 4,0 m til 4,1 m, melder det danske transportdepartementet.

     

  • I påvente av en avklaring …

    LITT AV HVERT: Mange rundt om i Europa og verden for øvrig har lenge revet seg fortvilet i håret over fraværet av en Brexit-avklaring. Ett av utallige fortvilte rop står i dag å lese i den danske nettpublikasjonen Transportmagasinet.

  • El-ferjer kan utkonkurrere tunneler og bruer

    Elektriske ferjer (el-ferjer) seiler allerede i norske fjorder. Dette sammen med AutoPASS-billettering og andre effektiviseringstiltak gjør ferjetilbudet mer miljøvennlig og konkurransedyktig med faste vegforbindelser.

     

  • Tyskland vil doble jernbanetrafikken

    REPORTASJE: Tyske samferdselsmyndigheter vil sette inn flere tog og doble jernbanetrafikken innen 2030. Blant annet ved innføring av integrerte taktruteplaner, som anvendes i mange andre europeiske land, skal jernbanen bli mer attraktiv ved at reisetid og venting på korresponderende tog reduseres.

Bunnbilde
SAMFERDSEL, TØI
Gaustadalléen 21,
0349 Oslo.
Telefon: 22 57 38 00
Telefaks: 22 60 92 00

PÅ VEIEN
I LUFTEN
PÅ SKINNER
PÅ SJØEN
TRANSPORT
REISELIV
MILJØ
TEKNOLOGI

ARKIV
AKTUELT
ANNONSERE

TØI
DEBATT
KONTAKT OSS
OM OSS

 

Ansvarlig redaktør: Flemming Dahl. Mobiltelefon: 986 255 96. Epost: fda@toi.no  |  Personvern

Designet og utviklet av CoreTrek AS