Du er her

Gods

  • Tunge – og grønne

    LITT AV HVERT: Virksomheter som vil satse på biogassdrevne tungbiler og anleggsmaskiner blir nå fristet med investeringsstøtte fra Enova, statsforetaket som skal bidra til et grønnere samfunn.

     

  • På tide med et «Havinor»!

    «Staten har tatt grep gjennom Avinor. Denne modellen bør overføres til havnene. Staten bør snarlig opprette et havnenes Havinor ved sjøfartens egen transportetat, Kystverket», skriver Tor Arne Borge og Kenneth Erdal.

  • Sjåfører i varetransporten:

    Etterlyser bedre tilrettelegging ved tunnelarbeid

    Varetransporten greier stort sett å tilpasse seg redusert fremkommelighet når tunneler i hovedvegnettet i Oslo rehabiliteres. Likevel ser vare- og lastebilsjåfører at forholdene i en slik situasjon kan bli lagt bedre til rette for varetransporten og annen næringstransport.

  • En gulrot for å friste gods over fra veien til sjøen

    Seks sjøtransportprosjekter er utvalgt til å få statlig drahjelp, på noen millioner kroner hver, fordi de er antatt å kunne stjele anselige mengder gods fra veitransporten.

  • Nedtur for Göteborgs havn

    Ledelsen i Göteborgs Hamn har lenge ønsket seg en dypere farled for effektivt å kunne betjene verdens største containerskip, men ser nå at ønsket er i fare for ikke å bli innfridd i overskuelig fremtid.

  • Sikker transport – med kundens hjelp

    LITT AV HVERT: Norske lastebileiere gjør et fremstøt for å få transportkunder til å velge kvalitetspreget – og dermed mest mulig trafikksikker – transport.

  • Smart distribusjon av varer i byene, en utfordring

    En diger lastebil i en trang parkeringslomme, sjåføren triller varer over fortauet og virker brydd over at Oslo-trikken bare så vidt klarer å smyge seg forbi lastebilen … En situasjon av den typen som gir arbeid til Elise Caspersen, Karin Fossheim og Tale Ørving.

  • Varelagerets betydning for trafikk og klima

    Flytting av varelagre fra sentrale byområder til utkanten av byer vil ikke nødvendigvis medføre redusert trafikk og reduserte klimagassutslipp.

  • Godshavn på Ågotnes:

    Et eksempel på manglende helhetstenkning

    Å legge Bergens fremtidige godshavn til Ågotnes vil direkte motvirke regjeringens mål om å overføre mer gods fra vei til sjø. Dersom varetransport skal blir grønnere og mer lønnsom, er det avgjørende å samlokalisere knutepunkt for ulike transportformer.

     

  • El-lastebilen får et puff i ryggen

    Næringslivsaktører som vurderer kjøp av el-lastebiler, el-varebiler og hydrogendrevne kjøretøyer blir forespeilet økonomisk støtte fra Enova, den statlige enheten som skal bidra til at Norge blir et lavutslippssamfunn.

Bunnbilde
SAMFERDSEL, TØI
Gaustadalléen 21,
0349 Oslo.
Telefon: 22 57 38 00
Telefaks: 22 60 92 00

PÅ VEIEN
I LUFTEN
PÅ SKINNER
PÅ SJØEN
TRANSPORT
REISELIV
MILJØ
TEKNOLOGI

ARKIV
AKTUELT
ANNONSERE

TØI
DEBATT
KONTAKT OSS
OM OSS

 

Ansvarlig redaktør: Flemming Dahl. Mobiltelefon: 986 255 96. Epost: fda@toi.no  |  Personvern

Designet og utviklet av CoreTrek AS