Du er her

Gods

  • INNSPILL om et neglisjert tema:

    Varetransport i byene

    «Det er manglende oppmerksomhet knyttet til økende arealknapphet for vareleveringer,» skriver Innspill-forfatterne. «Urban godstransport krever bylogistikkplaner hvor transportbransjen, vareeiere, myndigheter og beboere (forbrukere) blir enig om tiltak,» mener de.

  • KOMMENTAR - Ny regjering, annerledes politikk

    Nye vrier i svensk samferdsel

    «Svenskene kan vente seg et mer norsk avgiftssystem for personbiler, altså en sterkere klimaprofil,» skriver Gunnar Lindberg i denne kommentaren.

  • Innspill - jernbane:

    En grønn transportåre fra Oslo til Kontinentet

    «En trinnvis utbygging kan gjennomføres slik at reisetiden for persontog mellom Oslo og København kan reduseres til 2 timer og 30 minutter innen 2030,» skriver innspillforfatteren. En slik jernbaneutbygging vil ha stor betydning også for godstrafikken, poengterer han, foruten å bidra til «en sammenhengende skandinavisk arbeidsmarkedsregion basert på grønn mobilitet.»

  • LOFAST:

    En ikke udelt vellykket fastlandsforbindelse

    Lofotens fastlandsforbindelse, LOFAST, er et vellykket prosjekt fordi Lofoten har fått en effektiv og forutsigbar tilknytning til fastlandet, men ut fra en bredere, samfunnsmessig vurdering, er det ikke like bra.

  • På veiene, til sjøs og i luften:

    Leting etter effektive tiltak mot arbeidsrelaterte transportulykker

    Et par tusen personer i Norge rammes hvert år av trafikkulykker i sin arbeidstid, anslår artikkelforfatterne. Og de spør: «Hvem har egentlig ansvaret for transportsikkerheten for dem som kjører i arbeidstiden?»

  • Transportøkonomisk institutt (TØI) runder 50 år:

    Med blikket inn i fremtiden

    Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen var der, Norwegian-sjef Bjørn Kjos var der, TØI-sjefen selv, Gunnar Lindberg, var naturligvis der, og det var også noen titalls andre gjester og TØI-ansatte … De var der da TØI like før sommerferien feiret sine  første 50 år.

  • Debatt:

    Skipenes konkurranseevne

    «Legges skipsavgiftene om fra skipsbrutto til lastens vekt eller volum, vil nærsjøfarten få en renessanse,» skriver Erik Heirung i dette innlegget.

  • Mer gods på norske hjul

    Norske lastebiler fraktet i alt 4,6 prosent mer gods i 1. kvartal i år enn i samme kvartal i fjor. Transportarbeidet økte med 7,7 prosent, melder Statistisk sentralbyrå.

  • Tungbilkartet for 2014 er klart

    Kart til hjelp for de store og tunge

    Statens vegvesens spesialkart til hjelp for førere av store og tunge kjøretøy på norske riks- og primære fylkesveger, er nå klart i en oppdatert 2014-versjon som en nedlastbar PDF. Fra august blir en papirversjon gratis tilgjengelig på alle trafikkstasjoner.

  • DEBATT - CICERO/TØI - Transport og klima

    Uavhengig analyse, brukerpåvirket tematikk

    Det er hyggelig å konstatere at Dag Bakka jr. har studert det populærvitenskapelige utdraget av resultater fra TEMPO-prosjektet, magasinet ‘Transport og klima’, som var vedlagt Samferdsel nr. 5, 2014. Innlegget hans inneholder flere interessante påpekninger, samt én injurierende påstand, nemlig at analysen ‘gir seg ut for å være dekkende for transportsektoren’.

Bunnbilde
SAMFERDSEL, TØI
Gaustadalléen 21,
0349 Oslo.
Telefon: 22 57 38 00
Telefaks: 22 60 92 00

PÅ VEIEN
I LUFTEN
PÅ SKINNER
PÅ SJØEN
TRANSPORT
REISELIV
MILJØ
TEKNOLOGI

ARKIV
AKTUELT
ANNONSERE

TØI
DEBATT
KONTAKT OSS
OM OSS

 

Ansvarlig redaktør: Flemming Dahl. Mobiltelefon: 986 255 96. Epost: fda@toi.no  |  Personvern

Designet og utviklet av CoreTrek AS