Du er her

Gods

  • Reduserer havneavgiftene:

    Göteborg Havn gir rabatt for LNG-skip

    Fra 2015 vil skip som går på flytende naturgass (LNG) få vesentlige avslag i havneavgiftene i Göteborg Havn, melder havneselskapet i en pressemelding.

  • Statistisk sentralbyrå (SSB):

    Mer gods på kjøl

    I 1. kvartal 2014 ble det håndtert nesten 17 millioner tonn tørr bulk i de største norske havnene. Dette er 6 prosent mer enn i 1. kvartal 2013.

  • CICERO/TØI - Transport og klima

    Hvor er sjøtransporten?

    "Det er ganske påfallende at den (vedlegget til Samferdsel nr. 5/2014, red.anm.) konsekvent utelater transportformen som står for gode 40 prosent av innenlands transportarbeid og er størst i norsk import og eksport: Sjøveien." skriver forfatteren i dette debattinnlegget.

  • INNSPILL - Plusser og minuser ved ulike togkategorier

    Gods- og persontog over lengre strekninger gir størst klimagasskutt

    - Det forholdsvis lave gjennomsnittsbelegget i lokal- og dels IC-trafikken svekker togets energimessige fortrinn, men representerer samtidig en stor mulighet til å få mange flere til å la bilen stå og reise kollektivt, skriver Holger Schlaupitz i dette innspillet.

     

  • Bysentrum svekkes i kampen om handelen

    Transportøkonomisk institutt  har analysert utviklingen i detaljhandelen i 20 bykommuner i perioden 2004–2012 ved hjelp av data om detaljvarehandel i SSB, og data i andre kilder om omsetningen i norske kjøpesentre.

  • Målt mot hva som skjer i andre land:

    God kostnadskontroll i norske vegprosjekter

    Kostnadskontrollen i norske vegprosjekter er god. Kun et fåtall av prosjektene overskrider kostnadsrammen satt av Stortinget, og kostnadskontrollen har blitt bedre – særlig i de aller største prosjektene.

  • Debatt:

    NHO ser ikke trusselen

    Direktør Erling Sæther i NHO Logistikk og Transport er snart den eneste som ikke ser at lovlig og ulovlig kabotasje er en alvorlig trussel mot norsk transportnæring.

  • Debatt:

    Taxfree-salg på ferger setter bom for roro-skip

    «Så lenge ‘taxfree’-handelen opprettholdes, har fergerederiene muskler til å tilby priser som gjør at ingen roro-operatør vil ta sjansen på å etablere en rute mellom Jylland og Sørlandet», skriver Viggo Jean-Hansen i dette innlegget.

  • DEBATT:

    NHO ser ikke trusselen

    Direktør Erling Sæther i NHO Logistikk og Transport er snart den eneste som ikke ser at lovlig og ulovlig kabotasje er en alvorlig trussel mot norsk transportnæring.

  • Innspill - Oslo Havn vil gjøre seg mer konkurransedyktig:

    Ny type containerkontrakt på Sjursøya

    Oslo Havn KF er midt i en stor utbygging av Sydhavna, et havneområde som omfatter mange typer godstrafikk: Våtbulk, tørrbulk, lo-lo container, bilimport, kysttrafikk og generelt stykkgods.Utbyggingen vekker oppmerksomhet i fagmiljøet. Men like viktig og interessant er selve organiseringen av fremtidens containerterminal, som skal etableres i dette området, på Sjursøya, og drives av én operatør.

Bunnbilde
SAMFERDSEL, TØI
Gaustadalléen 21,
0349 Oslo.
Telefon: 22 57 38 00
Telefaks: 22 60 92 00

PÅ VEIEN
I LUFTEN
PÅ SKINNER
PÅ SJØEN
TRANSPORT
REISELIV
MILJØ
TEKNOLOGI

ARKIV
AKTUELT
ANNONSERE

TØI
DEBATT
KONTAKT OSS
OM OSS

 

Ansvarlig redaktør: Flemming Dahl. Mobiltelefon: 986 255 96. Epost: fda@toi.no  |  Personvern

Designet og utviklet av CoreTrek AS