Du er her

En containers opplevelser

LITT AV HVERT: En container med sensorer og kommunikasjonsutstyr om bord er av havnemyndighetene i Rotterdam sendt ut på en datainnsamlingsreise som skal gi transport- og logistikkfolk detaljert innblikk i hva containeren så å si opplever underveis.

Av Samferdsel

Venn tipset!

Din venn har blitt sendt en e-post om denne artikkelen.

Tips en venn

Den er rødmalt og kalles Container 42. Hvor vil den til enhver tid befinne seg? Hvilke temperaturer vil den være utsatt for, hvilke vibrasjoner, fuktighetsnivåer, forurensningsnivåer, lyder …

Svarene som fremkommer under den to år lange reisen rundt om i verden, over land og til sjøs, vil ventelig vise seg nyttige for vareeiere, transportører og andre med interesser i smart og sikker containervirksomhet. 

Nederlandske nltimes.nl poengterer, med kringkasteren NOS og Rotterdam Port Authority som kilder, at erfaringer med Container 42 kan bidra til at varer kommer helskinnet frem og i tillegg spille en rolle i kampen mot narkotikasmugling og menneskehandel.

Erwin Rademaker, talsmann for havnemyndighetene, sier at containervirksomheten ligger langt på etterskudd, målt mot andre typer virksomhet, når det gjelder å ta i bruk den aktuelle teknologien.

«Først når du åpner containeren igjen, vet du hva som har skjedd med den», sier Rademaker om mange av dagens containere. «Og du tror det kanskje ikke, men containere blir i noen tilfelle borte. Dette er en meget kompleks virksomhet. Hvis en container skal fra Singapore til Rotterdam, er minst 30 ulike interesser involvert.»

Rademaker presiserer at med smarte containere, vil intet lenger skje uten å bli registrert. «Når dørene blir åpnet, blir en alarm sendt til vår nettside, og kameraet slås på. Da kan vi umiddelbart se hvem som er i containeren.»

Han tilføyer at det også vil bli enklere å finne ut hvor en skade på innholdet i en container fant sted og hvem som da hadde ansvar for containeren.

Rotterdams havnemyndigheter øyner en fremtid der en smart container kan kommunisere med havnkraner og selv fylle ut tolldokumenter med korrekte opplysninger.

Container 42 er utstyrt med solpaneler og kan dermed gi kunnskap om hvor mye energi en container kan generere under en gitt reise med skip, tog eller lastebil.

I første omgang har Container 42 satt kurs for München, der den skal vises frem under en transport- og logistikkmesse.  

DEBATTREGLER I SAMFERDSEL
Har du synspunkter på denne saken, så kom gjerne med dem her i kommentarfeltet! Det du skriver vil i de fleste sammenhenger fremstå som mer interessant og troverdig dersom du skriver under fullt navn. Hold deg til saken, vis respekt og raushet overfor andre og deres meninger. Husk at det du skriver kan bli lest av mange!

Ytringer som inneholder trusler eller annen form for sjikane, vil bli fjernet.

Vennlig hilsen
Samferdsel-redaksjonen

comments powered by Disqus

  • Tweets

Bunnbilde
SAMFERDSEL, TØI
Gaustadalléen 21,
0349 Oslo.
Telefon: 22 57 38 00
Telefaks: 22 60 92 00

PÅ VEIEN
I LUFTEN
PÅ SKINNER
PÅ SJØEN
TRANSPORT
REISELIV
MILJØ
TEKNOLOGI

ARKIV
AKTUELT
ANNONSERE

TØI
DEBATT
KONTAKT OSS
OM OSS

 

Ansvarlig redaktør: Flemming Dahl. Mobiltelefon: 986 255 96. Epost: fda@toi.no  |  Personvern

Designet og utviklet av CoreTrek AS