Du er her

Grønn satsing på de syv hav

LITT AV HVERT: Vinnere innen shipping vil være dem som satser på grønne løsninger, mener rederiet Klaveness Combination Carriers, som bebuder at det skal ligge i forkant av den grønne satsingen til havs.

Av Samferdsel

Venn tipset!

Din venn har blitt sendt en e-post om denne artikkelen.

Tips en venn

Det norske rederiet viser til en målsetting fra 2018 i FN-organisasjonen IMO (International Maritime Organization) om 40 prosents reduksjon av internasjonal skipsfarts CO2-utslipp innen 2030 – og sier at det selv skal nå målet i 2022.  

«For å lykkes i fremtidens shipping-industri, må shipping-selskaper ta klimatrusselen på alvor, og de må gjøre det nå», sier Engebret Dahm, rederiets adm. direktør, i en pressemelding.

«Fremtidens vinnere i shipping-bransjen vil være selskaper som kan tilby konkurransedyktig lavkarbon- eller nullutslipps-transportløsninger til sine kunder», tilføyer han.

«En forretningsmulighet»

Dahm ser at etterlevelse av IMO-målsettingen ikke skjer uten økte kostnader for rederier og deres kunder, men samtidig ser han nye muligheter i å satse grønt:

Hans rederi «ser på omstillingen mot en lavkarbon-shipping-industri som en forretningsmulighet. Vi mener bærekraftig drift ikke bare er bra for miljø og klima, men også for bunnlinjen», sier Dahm.

Rederiet mener det kan nå sine mål gjennom økt energi- og operasjonell effektivitet, bruk av biobrensel og om nødvendig kjøp av klimakvoter.

Det poengterer at det som en del av sin strategi vil ta i bruk ny teknologi på eksisterende skip, foruten å delta aktivt i utviklingen av nullutslippsskip.

Mindre dødtid, bedre energiutnyttelse

Et godt utgangspunkt for rederiet er, mener det selv, at det med sin flåte av kombinasjonsskip kan kombinere transport av tørrbulk- og tanklaster og dermed minimere tiden uten last til under 10 prosent.

Internasjonal skipsfart er sett som en stor forurenser, men ikke som ledende i kampen mot klimaforandringene.

Redusert fart blir sett som ett av mange tiltak som kan bidra til reduserte utslipp fra skipsfarten.

Adm. direktør Dahm ser det som viktig at shipping-bransjen viser mer åpenhet i arbeidet med å redusere sine CO2-utslipp.

«Bransjen trenger å bygge tillitt til at den er oppriktig opptatt av å nå klimamålene», sier han.  

 

DEBATTREGLER I SAMFERDSEL
Har du synspunkter på denne saken, så kom gjerne med dem her i kommentarfeltet! Det du skriver vil i de fleste sammenhenger fremstå som mer interessant og troverdig dersom du skriver under fullt navn. Hold deg til saken, vis respekt og raushet overfor andre og deres meninger. Husk at det du skriver kan bli lest av mange!

Ytringer som inneholder trusler eller annen form for sjikane, vil bli fjernet.

Vennlig hilsen
Samferdsel-redaksjonen

comments powered by Disqus

  • Tweets

Bunnbilde
SAMFERDSEL, TØI
Gaustadalléen 21,
0349 Oslo.
Telefon: 22 57 38 00
Telefaks: 22 60 92 00

PÅ VEIEN
I LUFTEN
PÅ SKINNER
PÅ SJØEN
TRANSPORT
REISELIV
MILJØ
TEKNOLOGI

ARKIV
AKTUELT
ANNONSERE

TØI
DEBATT
KONTAKT OSS
OM OSS

 

Ansvarlig redaktør: Flemming Dahl. Mobiltelefon: 986 255 96. Epost: fda@toi.no  |  Personvern

Designet og utviklet av CoreTrek AS