Du er her

  • Hjem
  • /
    En ny jernbaneaktør

En ny jernbaneaktør

Jernbaneverket ble sendt over i historien da nyetablerte Bane NOR ved årsskiftet overtok ansvaret for den norske jernbaneinfrastrukturen. Det skjedde som et ledd i den regjeringsdrevne jernbanereformen.

Venn tipset!

Din venn har blitt sendt en e-post om denne artikkelen.

Tips en venn

I går, den første hverdagen etter at 2016 gikk over i 2017, ble opprettelsen av det statlige foretaket Bane NOR markert, ikke minst ved at medarbeidere i den nye aktøren stilte opp på stasjoner rundt om i landet med morgenkaffe og boller til togreisende.

På Oslo S deltok samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen og nykomlingens konsernsjef, Gorm Frimannslund, i en mer høytidelig markering der også Jernbanens Musikkorps ga lyd fra seg.

«Bane NOR vil være en sentral del av nordmenns hverdag», sa Frimannslund. «Hvert år reiser det mer enn 73 millioner passasjerer gjennom vårt jernbanenett.»

Frimannslund er kommet til Bane NOR fra … ja, nettopp Jernbaneverket. Han har tidligere jobbet i flyselskapene SAS og Widerøe.

Han mente at jobben som skal utføres av Oslo-baserte Bane NORs rundt 4 500 medarbeidere vil være «et viktig bidrag for at samfunnet skal fungere», og han tilføyde:

«Vi skal gjøre vårt for å løse samfunnsoppdraget Bane NOR er tildelt og søke å innfri de forventninger som stilles til oss.»

DEBATTREGLER I SAMFERDSEL
Har du synspunkter på denne saken, så kom gjerne med dem her i kommentarfeltet! Det du skriver vil i de fleste sammenhenger fremstå som mer interessant og troverdig dersom du skriver under fullt navn. Hold deg til saken, vis respekt og raushet overfor andre og deres meninger. Husk at det du skriver kan bli lest av mange!

Ytringer som inneholder trusler eller annen form for sjikane, vil bli fjernet.

Vennlig hilsen
Samferdsel-redaksjonen

comments powered by Disqus

Ansvarlig redaktør:  Kommunikasjonssjef Harald Aas, E-post: ha@toi.no  |  Personvern

Designet og utviklet av CoreTrek AS