Du er her

En slags fristilling av Vegtilsynet

Bukken som passer havresekken … Noen kom til å danne seg et bilde av nettopp dette da Vegtilsynet var i ferd med å bli etablert.

Venn tipset!

Din venn har blitt sendt en e-post om denne artikkelen.

Tips en venn

Leder vignettDette statlige tilsynet, som trådte i virksomhet sommeren 2012, skulle føre tilsyn med Statens vegvesens arbeid med riksveiene og dermed, som tilsynet selv formulerte det, bidra til «trygge vegar og færre alvorlege trafikkulukker».

Hva som fikk noen rundt om i landet til å se den sultne bukken og den fristende havresekken for sitt indre øye, var at Vegtilsynet ble organisert som en enhet under Vegdirektøren – den samme Vegdirektøren som hadde, og for øvrig fortsatt har, Statens vegvesen under sin kappe.

 

Det så iallfall ikke helt pent ut på papiret, dette at den som skulle gås etter i sømmene, selv figurerte som herre over den som skulle gå ham, eventuelt henne, etter i sømmene

Var det en god idé å ordne det til på den måten? Vel, det så iallfall ikke helt pent ut på papiret, dette at den som skulle gås etter i sømmene, selv figurerte som herre over den som skulle gå ham, eventuelt henne, etter i sømmene.

I praksis har det vist seg at Vegtilsynet, under ledelse av direktør Trude Tronerud Andersen, ved mer enn én anledning har pepret Statens vegvesen med kritikk og at den sittende Vegdirektøren i den aktuelle perioden, Terje Moe Gustavsen, tilsynelatende har tatt kritikken som en mann.

Ikke desto mindre har det lenge ligget i kortene at en organisatorisk forandring ville komme, og før helgen meldte samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen at Vegtilsynet fra kommende årsskifte vil være direkte underlagt Samferdselsdepartementet.

«Som en del av regjeringens reform av vegsektoren fristiller vi Vegtilsynet fra Statens vegvesen og får på plass nye lovbestemmelser som skal styrke tilsynet», forklarte ministeren, som tilføyde: «Dette vil bidra til klarere roller og bedre trafikksikkerhet».

At det vil bidra til klarere roller, synes klart. Om det vil bedre trafikksikkerheten, er ikke godt å si. Men at ambisjonen om en bedre, enda bedre, trafikksikkerhet er til stede, er kort og godt fint.

Etter at Vegtilsynet trådte i kraft, har Solvik-Olsen og hans folk sett til at Statens vegvesen har fått en slags konkurrent i det statlige utbyggingsselskapet Nye Veier AS, og i forbindelse med den organisatoriske forandringen fastslo Samferdselsdepartementet at «Det uavhengige Vegtilsynet skal føre tilsyn med både Statens vegvesen og det statlige utbyggingsselskapet Nye Veier AS.»

Fint det også, helt logisk og helt på sin plass. Men, her finnes et men:

Statens vegvesen er, som Nye Veier AS, underlagt Samferdselsdepartementet, hvilket betyr at Vegtilsynet hele veien har vært indirekte underlagt dette departementet. Om noen nå skulle finne grunn til å murre over at Vegtilsynet blir direkte underlagt departementet fremfor å få en annen herre enn de to veienhetene som skal holdes under oppsikt, gjenstår å se.

Er det altså en virkelig fristilling av Vegtilsynet, den som Solvik-Olsen og hans folk nå har lagt opp til?

DEBATTREGLER I SAMFERDSEL
Har du synspunkter på denne saken, så kom gjerne med dem her i kommentarfeltet! Det du skriver vil i de fleste sammenhenger fremstå som mer interessant og troverdig dersom du skriver under fullt navn. Hold deg til saken, vis respekt og raushet overfor andre og deres meninger. Husk at det du skriver kan bli lest av mange!

Ytringer som inneholder trusler eller annen form for sjikane, vil bli fjernet.

Vennlig hilsen
Samferdsel-redaksjonen

comments powered by Disqus

Ansvarlig redaktør:  Kommunikasjonssjef Harald Aas, E-post: ha@toi.no  |  Personvern

Designet og utviklet av CoreTrek AS