Du er her

Et farvel til nattoget

Jeg skal snart igjen reise med nattog over fjellet, for første gang på lenge. Jeg skal gjenoppleve det magiske ved å sovne inn og sove gjennom natten til akkompagnement av toghjulenes rytmiske slag mot skinneskjøtene, der slike fortsatt finnes. Jeg reiste ofte på denne måten i tidligere tider.

Venn tipset!

Din venn har blitt sendt en e-post om denne artikkelen.

Tips en venn

Refleksjon-vignett

NSB sovekupe. Foto
NSB nattkupe. Foto

Men når den forestående turen er unnagjort, tror jeg dessverre det blir lenge til neste gang jeg legger meg på toget. For det er hverken enkelt eller rimelig å reise til Bergen med tog. Spesielt ikke nattog.

Turen har vært planlagt lenge. Og jeg har jo etter hvert lært at det kan lønne seg å være tidlig ute – og at det kan være rimeligere å kjøpe på nettet enn av et levende menneske.

 

Jeg måtte igjen kontakte kunde-service for å forsikre meg om at jeg faktisk hadde fått en billett til riktig tog inkludert sovekupé for to personer

Reisen finner sted medio mai. Jeg prøvde å kjøpe billetten i januar. Jeg gikk igjennom hele prosessen på nettet, men fikk ikke godkjent kjøpet. Ikke fikk jeg vite hva det ville koste heller. Jeg trodde det måtte være noe galt, så jeg ringte kundeservice – og fikk etter hvert svar.

Nei, det var ikke noe galt. Det var bare det at det var mer enn 90 dager til reisen skulle finne sted, så da kunne jeg ikke få kjøpe billett. Neivel? Men prisen går det kanskje an å få opplyst? Det er 845 kroner per person pluss 900 kroner for sovekupeen, totalt 2590 kroner for to personer.

– Men vi har jo også noen billetter til minipris, fra 249 kroner per person. Da blir det 1398 kroner for denne reisen.

Jeg sa at det jo ikke var så aller verst, så jeg ville gjerne få bestilt.

– Det er ikke mulig ennå, du må vente til 90 dager før avreise.

– Men da vet jeg ikke om jeg får minipris?

– Nei, du kan ikke være sikker – men er du tidlig ute, pleier det å være noen billetter tilgjengelig til den prisen.

Ok. Jeg var ikke bare tidlig ute, jeg var altfor tidlig ute for NSB. Jeg la inn en påminnelse i kalenderen 90 dager før planlagt reise. Og – miraklenes tid er ikke forbi – jeg fikk etter hvert nettkontakt og kjøpt billetter og plass i sovekupé for den forespeilede prisen på 1398 kroner for to personer.

Men for oss som gjerne bruker kort til å betale med for billettkjøp på nett, gjør ikke NSB det enkelt. Jeg må bare fastslå at prosedyren var både tidkrevende og tungvint, sammenlignet med å kjøpe for eksempel en flybillett. Og når transaksjonen endelig var godkjent, måtte jeg bestemme hvordan jeg ville motta billetten. «Billetter du har kjøpt på nsb.no kan hentes ut på billettautomat, app, betjent stasjon eller Narvesen med hentekode», står det på NSBs nettsider.

Å få den tilsendt med e-post, er ikke oppført som noen mulighet. Men jeg kan få laste den ned som PDF-fil. Det valgte jeg – og uten å gå nærmere inn på detaljene her, endte det med at jeg igjen måtte kontakte kundeservice for å forsikre meg om at jeg faktisk hadde fått en billett til riktig tog inkludert sovekupé for to personer.

Nå lurer jeg på hvorfor jeg gjorde alt dette.

Jeg kunne jo kjøpt en tur-retur-billett med Norwegian istedenfor bare retur da den ble kjøpt for 798 kroner for to personer, inkludert bagasje. Det tok under fem minutter og ble faktisk unnagjort og akseptert 131 dager før reisen finner sted.

DEBATTREGLER I SAMFERDSEL
Har du synspunkter på denne saken, så kom gjerne med dem her i kommentarfeltet! Det du skriver vil i de fleste sammenhenger fremstå som mer interessant og troverdig dersom du skriver under fullt navn. Hold deg til saken, vis respekt og raushet overfor andre og deres meninger. Husk at det du skriver kan bli lest av mange!

Ytringer som inneholder trusler eller annen form for sjikane, vil bli fjernet.

Vennlig hilsen
Samferdsel-redaksjonen

comments powered by Disqus

Ansvarlig redaktør:  Kommunikasjonssjef Harald Aas, E-post: ha@toi.no  |  Personvern

Designet og utviklet av CoreTrek AS