Du er her

Et ikke helt grønt lys for en fransk flyplass

En lokal folkeavstemning søndag endte med ja til en omstridt plan for en ny flyplass i det vestlige Frankrike. Men dermed er det ikke gitt at den til tider voldsomme flyplasskampen er over.

Av Samferdsel

Venn tipset!

Din venn har blitt sendt en e-post om denne artikkelen.

Tips en venn

Kart over vest-frankrikeDet krangles om en påtenkt tredje rullebanen på Norges hovedflyplass på Gardermoen nord for Oslo, men …

Denne norske krangelen blir for en peanøtt å regne målt mot det som har skjedd i løpet av den et halvt århundre gamle striden om en ny flyplass nord for Nantes, som i egenskap av storbyområde har rundt 600 000 innbyggere.

Den planlagte Aéroport de Notre-Dame-des-Landes (ofte omtalt som Aéroport du Grand Ouest) er ment å skulle erstatte byens eksisterende flyplass, Aéroport de Nantes-Atlantique. Den ligger like syd for bykjernen og er ifølge offisielle syn for liten og på andre måter uegnet til å møte fremtiden.

Folkeavstemning, også den omstridt

Foto av protestskiltPeriodevis voldsomme protester fra motstandere medførte en så fastlåst situasjon at Frankrikes president Francois Hollande i februar i år bestemte at en lokal folkeavstemning, uvanlig i en sammenheng som dette, skulle finne sted. Folkeavstemningen i seg selv ble på forhånd omstridt:

Hvem innenfor et hvor stort område skulle få stemme, og ville en avstemning være i harmoni med lovverket? Dette var blant spørsmålene.

Det ble til at oppunder en million mennesker i departementet Loire-Atlantique fikk anledning til å stemme og at vel halvparten av dem avla stemme. Resultatet viser at ja til flytting av flyplassen, som spørsmålet gikk på, fikk vel 55 prosent av stemmene.

Tøffe tak på det utpekte området

Ikke minst i de seneste årene har flyplass-striden medført noen voldsomme konfrontasjoner mellom motstandere og det etablerte samfunnets ordensmakt. Det utpekte anleggsområdet, okkupert av de mest innbitte motstanderne, har til tider sett ut som en ren slagmark.

Tilhengere av en ny flyplass – for øvrig ingen storflyplass i internasjonal målestokk – har argumentert med bedre rutetilbud, ikke minst internasjonalt, og nye økonomiske vekstmuligheter for Vest-Frankrike. Motstanderne – blant dem lokale melkebønder, idealistiske naturvernere og svorne antikapitalister fra nær og fjern – har vektlagt andre verdier enn renspikket økonomisk vekst.

Statsminister Manuel Valls holdning er nå, med ja-flertallet på plass, at det okkuperte anleggsområdet skal ryddes og flyplassbyggingen komme i gang til høsten. Men innbitte motstandere har gjort det klart at de ikke har tenkt å gi seg.

Tiden vil vise …


Skriv inn navn og e-postadresse, så blir du automatisk lagt inn som mottaker av Samferdsels nyhetsbrev.

 
 E-postadresse:      Navn:  
 
 
 

DEBATTREGLER I SAMFERDSEL
Har du synspunkter på denne saken, så kom gjerne med dem her i kommentarfeltet! Det du skriver vil i de fleste sammenhenger fremstå som mer interessant og troverdig dersom du skriver under fullt navn. Hold deg til saken, vis respekt og raushet overfor andre og deres meninger. Husk at det du skriver kan bli lest av mange!

Ytringer som inneholder trusler eller annen form for sjikane, vil bli fjernet.

Vennlig hilsen
Samferdsel-redaksjonen

comments powered by Disqus

Bunnbilde
SAMFERDSEL, TØI
Gaustadalléen 21,
0349 Oslo.
Telefon: 22 57 38 00
Telefaks: 22 60 92 00

PÅ VEIEN
I LUFTEN
PÅ SKINNER
PÅ SJØEN
TRANSPORT
REISELIV
MILJØ
TEKNOLOGI
ARKIV
AKTUELT
ANNONSERE
ABONNERE
TØI
DEBATT
KONTAKT OSS
OM OSS

 

Webmaster/nettredaktør: Are Wormnes. Telefon mobil: 911 47 978. Epost: awo@toi.no  |  Personvern

Designet og utviklet av CoreTrek AS