Du er her

Helautomatiserte metroer vinner terreng

Stadig flere byer rundt om i verden satser på helautomatiserte metroer, viser en studie i regi av UITP, organisasjonen som samler aktører med interesser i kollektivtransporten.

Av Samferdsel

Venn tipset!

Din venn har blitt sendt en e-post om denne artikkelen.

Tips en venn

Det finnes flere grader av automatiserte metroer. I de helautomatiserte, eksempelvis den i København, blir passasjerene betjent av togsett uten fører eller annen fast bemanning.

Ifølge den nettopp publiserte studien, World Report on Metro Automation - July 2016, har nå 36 av verdens byer helautomatiserte metroer som byr på i alt 53 metrolinjer med en samlet lengde på 789 km – en vekst i antall kilometer på 17 prosent fra 2014.

Ubemannede metro-lignende linjer som betjener for eksempel flyplasser internt er ikke medregnet i tallene.

Fem franske byer

bilde metro
Foto av Singapores metro

UITP-studien forteller at omtrent halvparten av de helautomatiserte metroenes infrastrukturlengde finnes i fire land – Frankrike (16 pst. av km-lengden), Sør-Korea (15 pst.), Singapore (10 pst.) og De forente arabiske emirater (10 pst.)

At Frankrike inntar lederposisjonen som land, har sammenheng med at fem franske byer (se kartet) har helautomatiserte metroer.

Mange kilometer i Singapore

Men studien byr også på en rangering av byer med flest km infrastruktur for helautomatiske metroer, og her når ingen av de franske byene til topps:

Singapore – en by så vel som et land – fører an (82 km), etterfulgt av Dubai (80 km) og Vancouver (68 km).

Mer i vente

Blant det UITP ser som fordeler ved helautomatiserte metroer er en stor grad av sikkerhet, pålitelighet og operasjonell fleksibilitet.  

Fortsatt vekst i antallet helautomatiserte metroer rundt om i verden er i vente, ifølge Brussel-baserte UITP (International Association of Public Transport, på fransk omtalt som L’Union internationale des transports publics).

Samtidig poengterer UITP at de helautomatiserte metroene fortsatt utgjør bare en liten brøkdel av all verdens metroer.

Norge på medlemslisten

Transportmyndigheter, operatører, forskningsmiljøer og leverandører av produkter og tjenester er blant UITPs medlemmer fra oppunder 100 land.

Blant de norske medlemmene finnes Bybanen, Fara, NHO Transport, Kollektivtransportforeningen, Ruter, Transportøkonomisk institutt og Urbanet.

Følgende video fra Siemens viser hvordan Paris-metroens linje 1, som den første av byens mange metrolinjer, ble fullautomatisert og hvordan det økte transportkapasiteten vesentlig:

DEBATTREGLER I SAMFERDSEL
Har du synspunkter på denne saken, så kom gjerne med dem her i kommentarfeltet! Det du skriver vil i de fleste sammenhenger fremstå som mer interessant og troverdig dersom du skriver under fullt navn. Hold deg til saken, vis respekt og raushet overfor andre og deres meninger. Husk at det du skriver kan bli lest av mange!

Ytringer som inneholder trusler eller annen form for sjikane, vil bli fjernet.

Vennlig hilsen
Samferdsel-redaksjonen

comments powered by Disqus

Bunnbilde
SAMFERDSEL, TØI
Gaustadalléen 21,
0349 Oslo.
Telefon: 22 57 38 00
Telefaks: 22 60 92 00

PÅ VEIEN
I LUFTEN
PÅ SKINNER
PÅ SJØEN
TRANSPORT
REISELIV
MILJØ
TEKNOLOGI
ARKIV
AKTUELT
ANNONSERE
ABONNERE
TØI
DEBATT
KONTAKT OSS
OM OSS

 

Webmaster/nettredaktør: Are Wormnes. Telefon mobil: 911 47 978. Epost: awo@toi.no  |  Personvern

Designet og utviklet av CoreTrek AS