Du er her

Klarsignal for opptil 100 nye Göteborg-trikker

Innen midtsommeren 2021 skal 40 nye trikker være på skinnene i Göteborg, ifølge timeplanen, og i løpet av de påfølgende fem-seks årene kan de bli etterfulgt av ytterligere opptil 60 nye trikker.

Av Samferdsel

Venn tipset!

Din venn har blitt sendt en e-post om denne artikkelen.

Tips en venn

Folk i Göteborg kjører omkring i trikker som er opptil et halvt århundre gamle og har lenge – som folk i Oslo – sett frem til en omfattende fornyelse av sin trikkepark.

Men i den vestsvenske storbyen er det, i motsetning til i den norske hovedstaden, nå avklart hvem som skal levere nye trikker.

Allerede i april i år ble kombinasjonen Bombardier Transportation Sweden AB/Vossloh Kiepe GmbH utpekt som vinner av leveransekontrakten, men først denne uken ble kontrakten stemplet som endelig.

Den halvårlige forsinkelsen er forklart med at Skoda, en av de øvrige som kjempet om kontrakten, la inn protest mot kjøperens avgjørelse, en protest som senere ble lagt død.

Trikkene skal bevise at de duger

Kontrakten gjelder 40 trikker og opsjon på ytterligere opptil 60. To trikker skal ankomme Göteborg våren 2019 for hver å bli testkjørt 20 000 km i rutetrafikk. Deretter skal de godkjennes før de etterfølges av de resterende.

Godkjennelsesklausulen kan leses slik at en eventuell mangel på godkjennelse vil bety kjepper i hjulene for hele fornyelsesprogrammet.

Hver av de 40 lavgulvede leddtrikkene skal være 33 meter lange. 30 av dem skal være énretningstrikker, 10 skal være toretningstrikker. I den grad de 40 blir etterfulgt av flere, kan det bli aktuelt med iallfall noen 45 meter lange énretningstrikker.

Samlet kontraktsverdi for de første 40 enhetene er oppgitt til rundt 140 millioner euro, tilsvarende rundt 1,3 milliarder svenske kroner. Summen inkluderer eksempelvis engangskostnader for utvikling, mens reservedeler er blant det som ikke er inkludert.

«En sørgelig historie»

En omfattende testkjøring, altså, av de to første trikkene … Observatører ser dette i sammenheng med at Göteborg har hatt store problemer med sin forrige store trikkeanskaffelse.

For Göteborg har trikkene i den anskaffelsen vært hva Göteborgs-Posten har beskrevet som «en sørgelig historie.»

Anskaffelsen besto av flere titalls trikker fra en italiensk leverandør, den samme som også Oslo har slitt med trikker fra.

DEBATTREGLER I SAMFERDSEL
Har du synspunkter på denne saken, så kom gjerne med dem her i kommentarfeltet! Det du skriver vil i de fleste sammenhenger fremstå som mer interessant og troverdig dersom du skriver under fullt navn. Hold deg til saken, vis respekt og raushet overfor andre og deres meninger. Husk at det du skriver kan bli lest av mange!

Ytringer som inneholder trusler eller annen form for sjikane, vil bli fjernet.

Vennlig hilsen
Samferdsel-redaksjonen

comments powered by Disqus

Bunnbilde
SAMFERDSEL, TØI
Gaustadalléen 21,
0349 Oslo.
Telefon: 22 57 38 00
Telefaks: 22 60 92 00

PÅ VEIEN
I LUFTEN
PÅ SKINNER
PÅ SJØEN
TRANSPORT
REISELIV
MILJØ
TEKNOLOGI
ARKIV
AKTUELT
ANNONSERE
ABONNERE
TØI
DEBATT
KONTAKT OSS
OM OSS

 

Webmaster/nettredaktør: Are Wormnes. Telefon mobil: 911 47 978. Epost: awo@toi.no  |  Personvern

Designet og utviklet av CoreTrek AS