Du er her

Samkjøringsprosjektet i Bergen havnet ikke i grøften!

Prosjektet «Spontan samkjøring», som tok tak i den enorme utfordringen vi har med hensyn til å fjerne rushet rundt de store byene, har fått en feil og ufortjent negativ fremstilling.

Av Trond Hovland
Daglig leder, ITS Norway

Venn tipset!

Din venn har blitt sendt en e-post om denne artikkelen.

Tips en venn

debatt vignettFaximileProsjektet handlet om utvikling av en samkjøringsplattform.

Samkjøring over lengre avstander er vanlig og fungerer godt i store deler av Europa og USA. Prosjektet i Bergen hadde som mål å undersøke og promotere rushtids-samkjøring, og prosjektet i Bergen har utviklet en samkjøringsplattform som skal formidle reiser mellom samkjøringsapper og apper for buss, bane og taxi.

Plattformen er basert på standard grensesnitt, og øker dermed mulighetene for å få samkjøring til å fungere uavhengig av hvilken app som brukes.

Private aktører har stått for app-utviklingen

I løpet av prosjektet utviklet selskapet Triona den kommersielle samkjøringsappen «HentMeg» for egen regning. Denne appen ble blant annet brukt til testingen av plattformen og konseptet. Til selve gjennomføringen av storskalaforsøkene ble den irske appen «Carma» benyttet. Begge appene ble videreutviklet med basis i tilbakemelding fra brukerne i forsøkene.

Prosjektet var finansiert av ulike aktører over flere år

Prosjektet, utvikling av plattformen, var finansiert av Statens vegvesen med kr 18 mill. og Hordaland fylkeskommune med kr 4,5 mill. over en periode på åtte år. I tillegg fikk de deltagende bedriftene i storskalaforsøkene kr 2,5 mill. i støtte fra Transnova og arbeidet med plattformen ble støttet med kr 2 mill. av Innovasjon Norge i en OFU-kontrakt.

Unik kunnskapsbase er bygget opp

Både Sintef og IRIS har evaluert storskalaforsøkene. Disse rapportene viser muligheter og barrierer for rushtidssamkjøring og er sammen med prosjektets sluttrapport et godt utgangspunkt for videre arbeid.

Kunnskapsbasen som er bygget opp igjennom dette prosjektet er unik og flere andre prosjekter og aktiviteter er spunnet ut i prosessen.

Innovasjon og utvikling er nødvendig

Bedre utnyttede kjøretøy vil være en del av løsningen på byenes transportproblemer i fremtiden, og vi må fortsette å bruke ressurser på innovasjon for å finne de gode løsningene for framtiden.

LES OGSÅ:

DEBATTREGLER I SAMFERDSEL
Har du synspunkter på denne saken, så kom gjerne med dem her i kommentarfeltet! Det du skriver vil i de fleste sammenhenger fremstå som mer interessant og troverdig dersom du skriver under fullt navn. Hold deg til saken, vis respekt og raushet overfor andre og deres meninger. Husk at det du skriver kan bli lest av mange!

Ytringer som inneholder trusler eller annen form for sjikane, vil bli fjernet.

Vennlig hilsen
Samferdsel-redaksjonen

comments powered by Disqus

Bunnbilde
SAMFERDSEL, TØI
Gaustadalléen 21,
0349 Oslo.
Telefon: 22 57 38 00
Telefaks: 22 60 92 00

PÅ VEIEN
I LUFTEN
PÅ SKINNER
PÅ SJØEN
TRANSPORT
REISELIV
MILJØ
TEKNOLOGI
ARKIV
AKTUELT
ANNONSERE
ABONNERE
TØI
DEBATT
KONTAKT OSS
OM OSS

 

Webmaster/nettredaktør: Are Wormnes. Telefon mobil: 911 47 978. Epost: awo@toi.no  |  Personvern

Designet og utviklet av CoreTrek AS