Du er her

  • Hjem
  • /
    NYHETER
  • /
    Skandinavia nærmere Tyskland – kanskje i 2028

Motorvei- og jernbaneforbindelsen lar vente på seg:

Skandinavia nærmere Tyskland – kanskje i 2028

Et endelig grønt lys for bygging av en motorvei- og jernbaneforbindelse over stredet mellom Danmark og Tyskland lar fortsatt vente på seg.

Av Samferdsel

Venn tipset!

Din venn har blitt sendt en e-post om denne artikkelen.

Tips en venn

Høsten 2008 så regjeringene i Danmark og Tyskland at en slik forbindelse på tvers av Fehmarn Belt kunne være klar til å binde sammen de to landene i 2018. Nå ser de at den kan være klar i 2028.

I 2008, da de to landene signerte en traktat som ga et tilnærmet grønt lys for det digre prosjektet, var det aktuelt å bygge en bro, men etter hvert ble det klart at det skulle satses på en undersjøisk tunnel.

De rundt 18 km lange senketunnelen – med firefelts motorvei og dobbeltsporet jernbane – har lenge ligget på tegnebrettet og fått mange til å vente utålmodig på langt kortere reisetider enn i dag, for mennesker og gods, mellom Skandinavia og Tyskland.

Andre, blant dem miljøvernere som har gjort sitt for å stikke kjepper i hjulene for prosjektet, har kunnet håpe at tunnelen ikke ville komme videre fra tegnebrettet.

Miljøprotester og revurderinger av sakens økonomiske sider er blant det som har fått tiden til å gå uten at byggingen er kommet i gang. Motviljen har generelt vært større på tysk side enn på dansk.

Denne måneden, etter enda et dansk-tysk myndighetsmøte på høyt plan, ga Danmarks transportminister Ole Birk Olesen uttrykk for en styrket tro på at en endelig tysk godkjennelse vil foreligge i 2018, at bygging kan starte i 2020 og at prosjektet kan være ferdigstilt i 2028.

Olesen så det som «meget gledelig at det ikke tegner seg ytterligere forsinkelser i den tyske myndighetsprosessen og at myndighetsgodkjennelsen av senketunnelen under Fehmarn Belt forventes å kunne foreligge medio 2018.»

Så sent som i februar i år skrev Olsen til sin tyske kollega og uttrykte bekymring for at det kanskje ikke ville gå så fort som han nå ser for seg.

I 2008, da en bro var aktuelt, bar prosjektet en foreløpig anslått prislapp på 32 milliarder danske kroner målt i 2007-verdier. Nå lyder en anslått pris for tunnelprosjektet på langt over 50 milliarder danske kroner kroner – tilknytningsforbindelser på dansk og tysk side ikke inkludert.

DEBATTREGLER I SAMFERDSEL
Har du synspunkter på denne saken, så kom gjerne med dem her i kommentarfeltet! Det du skriver vil i de fleste sammenhenger fremstå som mer interessant og troverdig dersom du skriver under fullt navn. Hold deg til saken, vis respekt og raushet overfor andre og deres meninger. Husk at det du skriver kan bli lest av mange!

Ytringer som inneholder trusler eller annen form for sjikane, vil bli fjernet.

Vennlig hilsen
Samferdsel-redaksjonen

comments powered by Disqus

  • Tweets

Bunnbilde
SAMFERDSEL, TØI
Gaustadalléen 21,
0349 Oslo.
Telefon: 22 57 38 00
Telefaks: 22 60 92 00

PÅ VEIEN
I LUFTEN
PÅ SKINNER
PÅ SJØEN
TRANSPORT
REISELIV
MILJØ
TEKNOLOGI

ARKIV
AKTUELT
ANNONSERE

TØI
DEBATT
KONTAKT OSS
OM OSS

 

Webmaster/nettredaktør: Are Wormnes. Telefon mobil: 911 47 978. Epost: awo@toi.no  |  Personvern

Designet og utviklet av CoreTrek AS