Du er her

  • Hjem
  • /
    Svenskene tester elbuss uten ladeledning

Svenskene tester elbuss uten ladeledning

Den første elektriske bybussen som lades induktivt på holdeplassene, tas i disse dager i bruk i Södertälje. Bussen, en nyutviklet hybridbuss fra Scania, skal brukes i ordinær rutetrafikk i byen.

Venn tipset!

Din venn har blitt sendt en e-post om denne artikkelen.

Tips en venn

Bussen kan lades uten kabel på holdeplassen via en ladestasjon under bakken (1). En mottaker under bussen (2) tar opp elektrisk energi og lader batteriet (3)Dette er første gang denne teknologien blir testet i Norden, påpeker Scania i en pressemelding. Både bussen og holdeplassteknologien inngår i et forskningsprosjekt hvor Scania samarbeider med SL (kollektivoperatøren i Stockholm-området), Vattenfall, Södertälje by og Kungliga Tekniska Högskolan (KTH). Målet for samarbeidet er å utvikle et stille og miljøvennlig kollektivtilbud i bymiljø. Prosjektet koster litt over 38 millioner svenske kroner, hvorav Scania bidrar med 22 millioner og Energimyndigheten med 10 millioner.

Selve teknologien er ikke ukjent, men den har aldri tidligere vært testet under ekstreme forhold i nordlige områder.

- Den elektriske hybridbussen som brukes i dette prosjektet demonstrerer et teknologisk spor i retning av en mer bærekraftig transportløsning, uttaler Hedvig Paradis, Scanias prosjektleder og ansvarlig for selskapets deltakelse i samarbeidsprosjektet. Og hun fortsetter:

- Den induktive ladeteknologien er både stille og usynlig. Felttesten i Södertälje er viktig i forkant av valgene som både samfunnet og bilindustrien står overfor med tanke på å kunne eliminere utslipp og støy fra trafikken i følsomme bymiljøer.   

Scania er involvert i flere prosjekter med sikte på elektrifisering av tungtransporten.

- Dette er ett av flere prosjekter hvor Scania deltar med sikte på å finne løsninger for bærekraftige transporttjenester i bymiljøer, sier Anders Grundströmer, sjef for den nystartede avdelingen Scania Sustainable City Solutions.

- Vi arbeider med å kartlegge byenes behov og skape systemer for øko-vennlige, raske, sikre og kosteffektive transportløsninger som er basert på lokalt produserte, alternative drivstoffer, inkludert elektrisitet, sier han.

Bussen i Södertälje er en ladbar hybridbuss – med induktiv lading trenger den ikke noen ledning. Et syv minutters opphold på lade-holdeplassen gir nok strøm til å rekke gjennom den 10 km lange ruten den skal trafikkere. Bussen har også en forbrenningsmotor som går på biodrivstoff.

DEBATTREGLER I SAMFERDSEL
Har du synspunkter på denne saken, så kom gjerne med dem her i kommentarfeltet! Det du skriver vil i de fleste sammenhenger fremstå som mer interessant og troverdig dersom du skriver under fullt navn. Hold deg til saken, vis respekt og raushet overfor andre og deres meninger. Husk at det du skriver kan bli lest av mange!

Ytringer som inneholder trusler eller annen form for sjikane, vil bli fjernet.

Vennlig hilsen
Samferdsel-redaksjonen

comments powered by Disqus

Ansvarlig redaktør:  Kommunikasjonssjef Harald Aas, E-post: ha@toi.no  |  Personvern

Designet og utviklet av CoreTrek AS