LITT AV HVERT: Etterforskning i statlig regi er i gang etter to farlige situasjoner på Helsingfors’ hovedflyplass denne måneden, melder flyplasseieren Finavia.
Den flytekniske og flyteoretiske kompetansen som kreves av flygerne i utdannelse og yrke er svært høy. Men hvordan står det til med krav om lederkompetanse?
LITT AV HVERT: Etter årelange protester fra ny-flyplass-motstandere, inklusive mange som nå og da har vært i voldsomme sammenstøt med ordensmakten, har Frankrikes regjering sagt nei til bygging av en ny flyplass nord for den vestfranske byen Nantes.
Nordiske hovedflyplassene slåss, med rabatter som våpen, om en størst mulig andel av passasjertrafikken til og fra Norden.
LITT AV HVERT: Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen inviterer landets fylkeskommuner samt Oslo kommune til, i samarbeid med private og offentlige partnere, å konkurrere om smarte mobilitetstjenester.
Når Kjell Werner Johansen i denne kommentaren kommer inn på bompenger, skriver han: «Flere forhold minner skremmende om TV3-programmet Luksusfellen – det må være på høy tid å tenke godt igjennom hvordan vi skal finansiere vegene framover!»
Samferdselssektoren får en minihåndfull milliarder kroner mer til disposisjon neste år enn den har i år, ifølge regjeringens forslag til statsbudsjett for 2018.
Britiske myndigheter leier inn noen titalls fly for å bringe rundt 110 000 passasjerer tilbake til Storbritannia etter at Monarch Airlines, som de har bestilt reise med, har havnet i økonomisk kollaps og innstilt virksomheten.
Ikke alle liker at folk reiser mye med fly, men Avinor selv ytrer glede over enda en månedsstatistikk som viser økt passasjertrafikk via det statlige konsernets lufthavner.
Nasjonal transportplan (NTP) 2018–2029 inneholder ikke tiltak som alene kan lede Norge frem til det politisk oppsatte mål om sterkt reduserte klimagassutslipp fra transportsektoren, poengterer Gunnar Lindberg i denne kronikken. Han fastslår at NTP-en overlater måloppnåelsen til teknologiutvikling og markedskrefter, men ser at det bør etableres en supplerende politisk plan B for rask endring av transportsystemet.
Ansvarlig redaktør: Kommunikasjonssjef Harald Aas, E-post: ha@toi.no | Personvern