Du er her

Innspill

  • Tusener omkomne og skadde:

    Behov for bedre ivaretagelse av dem som rammes

    8165 personer omkom og 68 649 ble alvorlig skadet på veiene i Sverige i de 19 årene fra Nullvisjonen ble innført i 1997 og frem til utgangen av 2015, oppsummerer Jörgen Lundälv. Han etterlyser bedre støttetiltak for mennesker som direkte og indirekte rammes av trafikkulykker.

  • Staten bør bidra mer til sjøbasert logistikk

    For at sjøtransporten skal kunne bidra bedre til reduserte klimagassutslipp, bør staten komme sterkere inn i organisering og finansiering av maritim infrastruktur, fremholder forfatterne av dette innspillet.

  • Oslofjordforbindelsen:

    Bygg bro – glem tunnel!

    Syv tungvektere innen samferdsel og logistikk går i dette innspillet inn for bro fremfor en ny tunnelløsning på tvers av Oslofjorden.

  • Brexit fra mars 2019:

    Nye spilleregler for europeisk luftfart

    «SAS står foran vanskelige valg de neste to årene», skriver Einar Sørensen i dette innlegget, idet han viser til at selskapet satser i Irland i en tid da Brexit betyr at «europeisk luftfart er preget av stor usikkerhet.»

  • ITF med sammendrag på Norsk av ITF Transport Outlook 2017

    Truende CO2-utslipp

    Sterkt voksende fraktvolumer, mye mer veitransport, kraftig vekst i flypassasjertrafikken … International Transport Forum (ITF), der Norge er blant deltagerne, ser noen utviklingstrekk som kan forhindre at målene i klimaavtalen fra Paris blir nådd

  • Første togavgang fra Narvik til Tromsø innen 2030-2035!

    Tromsbane-konseptet innebærer enorme fordeler for klima og miljø, med sterk reduksjon av de helse-, ulykkes-, økonomi- og trafikkmessige belastninger som ledsager godstrafikk på vei.

  • Ny bylogistikk kan bidra til bedre byliv

    Byrådet i Oslo sin visjon om «Bilfritt byliv» bør drøftes i et helhetlig perspektiv, der også varelevering og godstransport hører med. Hittil har fokus vært på kollektivreisende, syklister og gående.

  • Noen råd til dem som vil teste selvkjørende biler

    Interessert i å teste selvkjørende kjøretøy på offentlig veg? Artikkelforfatteren fastslår at det i så fall ikke vil være bare-bare å sette i gang.

  • Nullvekstmålet krever bedre måling av gå- og sykkelandel

    Nullvekstmålet er ambisiøst, og for å vite om vi er på riktig spor, trenger vi gode metoder for å beregne andelen som reiser med forskjellige framkomstmidler. Spesielt utfordrende er det å gi slike tall for gående og syklende. 

Viser fra 1 til 10 av totalt 18 artikler

Bunnbilde
SAMFERDSEL, TØI
Gaustadalléen 21,
0349 Oslo.
Telefon: 22 57 38 00
Telefaks: 22 60 92 00

PÅ VEIEN
I LUFTEN
PÅ SKINNER
PÅ SJØEN
TRANSPORT
REISELIV
MILJØ
TEKNOLOGI

ARKIV
AKTUELT
ANNONSERE

TØI
DEBATT
KONTAKT OSS
OM OSS

 

Webmaster/nettredaktør: Are Wormnes. Telefon mobil: 911 47 978. Epost: awo@toi.no  |  Personvern

Designet og utviklet av CoreTrek AS