Du er her

Innspill

  • Uten elfly vil kortbanenettet være i fare

    «Vi har fem–sju år på oss for å løse elektrifisering av kortbanenettet i Norge», skriver Stein Nilsen i dette innspillet. «Greier vi det ikke, står kortbanenettet, slik vi kjenner det, i fare. Widerøe må bytte ut mesteparten av dagens flåte innen 2030. Er ikke elflyene klare, kan det få store konsekvenser for tilbudet i distriktene.»

  • Tid for å ta toget til kontinentet …

    «Svenskenes ønsker om å bedre togtilbudet mot Danmark og kontinentet er godt nytt», skriver Holger Schlaupitz i dette innspillet. «Nå gjelder det å ta noen små steg for å sikre at også nordmenn enklere kan reise med tog mot København, Hamburg, Berlin og andre byer lenger øst, sør og vest.»

  • Bompenger, trafikkregulering – og sosiale hensyn

    «Det er trolig fullt ut mulig å forme ut et avgiftssystem på bilbruk i de største byområdene som ikke bare skaffer penger til investeringsprosjekter under hensyn til trafikkstyring, klimamål og miljømål, men som også har en sosial profil», skriver Harald Minken i dette innspillet.

  • Fravær av ulykker bør ikke definere sikkerhet

    Et sikkerhetsarbeid som kun styres etter ulykkesstatistikk har ikke potensial til å nå noen nullvisjon for ulykker. Vi trenger også kunnskap for å forstå hva som skaper sikker transport.

  • Sentralisere og fortette i all evighet – uansett?

    «Sentralisering og fortetting er rett og slett blitt svaret i mange sammenhenger», skriver Arvid Strand i dette innspillet. I vel mange sammenhenger, mener han: «Transportkonsekvensene som anbefalingene om fortetting og sentralisering er grunnet i, er ikke, etter det jeg kan se, sterke nok til å få den skjellsettende betydning de får.»

  • Jernbanegods må få Tesla-subsidier

    Godstrafikken på jernbanen må få like gode støtteordninger som elbilene. Gods på bane må få miljøstøtteordning fra 2019.

     

  • Tunge kjøretøy på ville veier

    Strengere krav fra veimyndighetene angående fordeling og sikring av last er blant en rekke tiltak som kan bidra til å forhindre at tunge kjøretøy velter på norske veier, fremholder forfatterne av dette innspillet.

  • Tusener omkomne og skadde:

    Behov for bedre ivaretagelse av dem som rammes

    8165 personer omkom og 68 649 ble alvorlig skadet på veiene i Sverige i de 19 årene fra Nullvisjonen ble innført i 1997 og frem til utgangen av 2015, oppsummerer Jörgen Lundälv. Han etterlyser bedre støttetiltak for mennesker som direkte og indirekte rammes av trafikkulykker.

  • Staten bør bidra mer til sjøbasert logistikk

    For at sjøtransporten skal kunne bidra bedre til reduserte klimagassutslipp, bør staten komme sterkere inn i organisering og finansiering av maritim infrastruktur, fremholder forfatterne av dette innspillet.

  • Oslofjordforbindelsen:

    Bygg bro – glem tunnel!

    Syv tungvektere innen samferdsel og logistikk går i dette innspillet inn for bro fremfor en ny tunnelløsning på tvers av Oslofjorden.

Viser fra 1 til 10 av totalt 24 artikler
  • Tweets

Bunnbilde
SAMFERDSEL, TØI
Gaustadalléen 21,
0349 Oslo.
Telefon: 22 57 38 00
Telefaks: 22 60 92 00

PÅ VEIEN
I LUFTEN
PÅ SKINNER
PÅ SJØEN
TRANSPORT
REISELIV
MILJØ
TEKNOLOGI

ARKIV
AKTUELT
ANNONSERE

TØI
DEBATT
KONTAKT OSS
OM OSS

 

Ansvarlig redaktør: Flemming Dahl. Mobiltelefon: 986 255 96. Epost: fda@toi.no  |  Personvern

Designet og utviklet av CoreTrek AS