Du er her

Kollektivtransport

  • En transportpolitikk som trolig gir flere trafikkskader

    Det er et politisk mål at all trafikkvekst i de største byene skal skje ved at flere går, sykler eller reiser kollektivt. Det er overveiende sannsynlig at dette vil føre til flere trafikkskader. Det er også overveiende sannsynlig at denne virkningen ikke vil bli oppdaget – ja, den vil rett og slett forbli usynlig.

  • Bilindustrien vil kapre urban mobilitet

    Det er ikke nok bare å selge biler. Nå vil bilindustrien ha kontroll over urban mobilitet og hente fortjeneste fra alle ledd.

     

  • 681 millioner kollektivreiser i fjor

    LITT AV HVERT: Antallet årlige registrerte kollektivreiser her i landet økte med 2,4 prosent fra 2017 og kom dermed opp i nær 681 millioner i fjor, ifølge tall publisert av Statistisk sentralbyrå (SSB) i dag.

  • Selvkjørende småbusser i fart i Oslos havneområde

    LITT AV HVERT: Så er det blitt virkelighet, det som ble forespeilet for noen måneder siden, at små selvkjørende elbusser er i trafikk sentralt i Oslo.

     

  • Bergen vender ryggen til bilen

    I vår lanserte Bergen kommune en ny Kommuneplanens Arealdel (KPA). Det er en omfattende og ambisiøs plan for fremtidens Bergen. En del av premissen til den nye planen er at Bergen skal bort fra en bilbasert byutvikling.

     

  • Farligere å reise kollektivt enn ulykkestallene forteller

    Å reise med buss, trikk, T-bane eller tog regnes som svært sikkert. Det er riktig så lenge vi ser på risikoen for å bli skadet i en trafikkulykke under reisen. Men mange passasjerer skades, gjerne ved fall, uten at det skjer en trafikkulykke – og dermed uten at skadene blir systematisk registrert.

     

  • Complete Streets, konsept for helhetlig gateplanlegging

    Complete Streets er et konsept for helhetlig gateplanlegging som er tatt i bruk i en rekke byer i Nord-Amerika. Konseptet handler om å legge til rette for alle brukergrupper, samt ivareta all bruk som skjer i tilknytning til en gate. Lokal kontekst og stedstilpassede løsninger er viktige stikkord.

  • Selvkjøring som bidrag til bærekraftig mobilitet

    LITT AV HVERT: T-bane, tog og andre kapasitetssterke kollektive transportmidler må fortsatt være ryggraden i transportsystemet i Oslo og Akershus, ifølge en studie utført for Ruter, det offentlige selskapet som administrerer kollektivtrafikken i storbyområdet.

  • Takk for oss …

    LITT AV HVERT: Gamle NSB-togdekorasjoner, den gamle NSB-appen, den gamle NSB-nettsiden og annet som er NSB-merket ble i dag formelt klarert for å gå over i historien.

     

Bunnbilde
SAMFERDSEL, TØI
Gaustadalléen 21,
0349 Oslo.
Telefon: 22 57 38 00
Telefaks: 22 60 92 00

PÅ VEIEN
I LUFTEN
PÅ SKINNER
PÅ SJØEN
TRANSPORT
REISELIV
MILJØ
TEKNOLOGI

ARKIV
AKTUELT
ANNONSERE

TØI
DEBATT
KONTAKT OSS
OM OSS

 

Ansvarlig redaktør: Flemming Dahl. Mobiltelefon: 986 255 96. Epost: fda@toi.no  |  Personvern

Designet og utviklet av CoreTrek AS