Du er her

Kollektivtransport

  • Stort behov for informasjon i kollektivtransporten

    «Det hjelper ikke med detaljert informasjon om innstegshøyder og andre forhold, hvis det ikke er mulig å komme om bord og gjennomføre kollektivreisa», lyder en av artikkelforfatternes konklusjoner.

  • Norske aktiviteter i Europeisk mobilitetsuke

    LITT AV HVERT: Årets versjon av den EU-drevne Europeisk mobilitetsuke – European Mobility Week, 16.–22. september – er i gang, med en god del aktiviteter i Norge inkludert.

     

  • Nytt krav om nei til elbiler i kollektivfeltet

    LITT AV HVERT: Yrkestrafikkforbundet, der bussjåfører og andre yrkessjåfører inngår i medlemsmassen, ønsker totalforbud i Oslo mot elbiler i kollektivfelt.

  • Elektrisk kollektivtrafikk på Oslofjorden

    LITT AV HVERT: En av de tre passasjerbåtene på kollektivtrafikkruten mellom Aker brygge i Oslo sentrum og Nesodden i Akershus er ombygget til batterielektrisk drift, etter hittil å ha gått på naturgass.

  • Elektrisk mobilitet setter rekord på rekord …

    «Det slår meg at Norge på mange måter representerer et samfunn andre drømmer om, ikke bare når det gjelder velferd, likestilling og bruk av fornybar energi, men også når det gjelder elektrifisering i ulike deler av transportsektoren», skriver artikkelforfatteren. «Det må vi fortsette med, for det inspirerer andre.»

  • Bompengeforviklinger i Bergen

    LITT AV HVERT: Bompengeringen i Bergen har vært gjennom mange forviklinger og mye frem og tilbake i løpet av første halvår i år.

     

  • Kan gi flere bilturer:

    Robotaxier – et mulig mareritt for nullvekstmålet

    Robotaxier – slike som Tesla-sjef Elon Musk forventer i trafikk neste år – kan bety mer bilbruk og for Norges del undergrave målsettingen om at persontransportveksten i byområder skal tas med kollektivtrafikk samt sykkel og gange, poengterer artikkelforfatterne. Ikke desto mindre ser de at robotaxier kan være positive for samfunnet.

  • Førerløs framtid – hvilken hverdag ser vi for oss?

    I en etter hvert omfattende litteratur om selvkjørende biler og busser og baner er det store forventninger til at automatiseringen vil gi bedre mobilitet, styrket trafikksikkerhet, mindre miljøbelastning og reduserte kostnader. Men litteraturen viser også at politiske målsettinger om mindre kjøring og mer aktiv mobilitet kan bli truet.

  • En transportpolitikk som trolig gir flere trafikkskader

    Det er et politisk mål at all trafikkvekst i de største byene skal skje ved at flere går, sykler eller reiser kollektivt. Det er overveiende sannsynlig at dette vil føre til flere trafikkskader. Det er også overveiende sannsynlig at denne virkningen ikke vil bli oppdaget – ja, den vil rett og slett forbli usynlig.

  • Bilindustrien vil kapre urban mobilitet

    Det er ikke nok bare å selge biler. Nå vil bilindustrien ha kontroll over urban mobilitet og hente fortjeneste fra alle ledd.

     

  • Tweets

Bunnbilde
SAMFERDSEL, TØI
Gaustadalléen 21,
0349 Oslo.
Telefon: 22 57 38 00
Telefaks: 22 60 92 00

PÅ VEIEN
I LUFTEN
PÅ SKINNER
PÅ SJØEN
TRANSPORT
REISELIV
MILJØ
TEKNOLOGI

ARKIV
AKTUELT
ANNONSERE

TØI
DEBATT
KONTAKT OSS
OM OSS

 

Ansvarlig redaktør: Flemming Dahl. Mobiltelefon: 986 255 96. Epost: fda@toi.no  |  Personvern

Designet og utviklet av CoreTrek AS