Du er her

Kollektivtransport

  • Togforsinkelser mens jernbanen oppgraderes:

    Bortkastede milliarder?

    Som pendler med tog halve året har jeg de siste årene merket en gradvis bedring av punktlighet i trafikken. Men nå vender vi tilbake til en periode med buss for tog, innstillinger og forsinkelser.

  • Boliger og arbeidsplasser:

    Miljøgevinster ved sentral lokalisering

    Sentral kontra mindre sentral lokalisering av nye boliger og arbeidsplasser gir flere kollektivturer, færre bilturer og lavere antall kjøretøykilometer for bil. Effektene varierer avhengig av om vi ser på bosatte, ansatte eller totale tall, og fra sted til sted.

  • En tidkrevende jernbanereform:

    Enda en forsinket togavgang

    Igjen viser det seg at regjeringen overvurderte sin gjennomføringsevne da den bebudet konkurranse om å få operere passasjertog på norske jernbanespor.

     

  • Velkommen til å slåss med Hurtigruten …

    Etter å sørget for at statlige NSB får konkurranse om å operere persontog, gir regjeringen en påminnelse om at den ønsker å gi privateide Hurtigruten AS konkurranse om driften av kystruten Bergen–Kirkenes.

  • Transportsektoren i rask utvikling:

    Modellverktøy for nye utfordringer

    En nyutviklet strategisk modell (STRATMOD) «gir mulighet for mer strategiske analyser av virkemidler for å nå nullvekstmålet», skriver artikkelforfatterne.

  • SJ vil slåss på NSBs hjemmebane:

    Til Norge med svensk konkurranseerfaring

    Fra sitt svenske hjemmemarked vet Crister Fritzson, sjefen i den statlige togoperatøren SJ, hva togkonkurranse innebærer. Nå sier han seg klar til å bruke sin konkurranseerfaring på et bredere geografisk plan – ved å satse i Norge.

  • Lavutslippssoner for London-busser

    Forurenset luft bidrar ifølge medisinsk ekspertise til at flere enn 9000 personer i London årlig dør tidlig. Nå skal nye lavutslippssoner for busser bidra til mindre tilgriset luft i storbyen.

  • Langdistansebussen vinner fransk terreng

    Etter at den for halvannet år siden fikk tilnærmet helgrønt lys fra myndighetene, har langdistansebussen sikret seg et solid veigrep i Frankrike.

  • Elbusser – også i Oslo

    Oslo, internasjonalt kjent for mange elbiler, figurerer ikke som verdensledende by hva bruk av elbusser angår. Men nå kommer slike busser også til Norges hovedstad.

Bunnbilde
SAMFERDSEL, TØI
Gaustadalléen 21,
0349 Oslo.
Telefon: 22 57 38 00
Telefaks: 22 60 92 00

PÅ VEIEN
I LUFTEN
PÅ SKINNER
PÅ SJØEN
TRANSPORT
REISELIV
MILJØ
TEKNOLOGI

ARKIV
AKTUELT
ANNONSERE

TØI
DEBATT
KONTAKT OSS
OM OSS

 

Webmaster/nettredaktør: Are Wormnes. Telefon mobil: 911 47 978. Epost: awo@toi.no  |  Personvern

Designet og utviklet av CoreTrek AS