Du er her

Kollektivtransport

  • Oslo-elbusser på startstreken

    LITT AV HVERT: Ingen stor sak i global sammenheng, men lokalt vil dette bli lagt merke til av mange – og verdsatt av mange: Nye elbusser står på startstreken for å bli satt i rutetrafikk i Oslo.

  • Nytt blikk på jernbane i nord

    LITT AV HVERT: Samferdselsdepartementet melder i dag at det har bedt Jernbanedirektoratet utarbeide et oppdatert kostnadsanslag for en jernbane mellom Fauske og Tromsø.

  • Vedvarende strid om EU-miljøkrav til busser

    REPORTASJE: I 2015 ble EU-krav til bussmotorer innført i Norge. Den nye standarden gir lavere utslipp av både klimagasser og svevestøv enn eldre motorer. Men ikke alle busser blir omfattet av kravene.

  • En ikke ufarlig jernbane

    LITT AV HVERT: Tre personer omkom og én ble alvorlig skadd i 13 ulykker på jernbanenettet i månedene januar–august i år, ifølge foreløpige tall offentliggjort av Jernbanetilsynet.

  • Tunnel stenger – mye buss for tog

    LITT AV HVERT: Buss for tog er lovet – og kanskje vil noen velge egen bil for tog – når jernbanens vanligvis trafikktunge Lieråsen tunnel mellom Drammen og Oslo går inn i en vel to uker lang stengt-for-trafikk-periode.

  • Tenk smartere transport …

    LITT AV HVERT: Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen inviterer landets fylkeskommuner samt Oslo kommune til, i samarbeid med private og offentlige partnere, å konkurrere om smarte mobilitetstjenester.

  • En vel effektiv kollektivtransport

    Minutter telles, sekunder telles. Det skjer i det private, det skjer i arbeidslivet – i effektivitetens navn. Det kan gi noen ikke udelt gode resultater.

  • Dobbeltdekkere på norske spor

    LITT AV HVERT: Jernbanedirektoratet ønsker – på linje med mange togpassasjerer – økt kapasitet på Østfoldbanen og går derfor inn for bruk av toetasjes tog.

  • Holdeplassavstand – tilsvar til Minken

    DEBATT: I debattinnlegget «Holdeplassavstand – en gang til» kritiserer Harald Minken fra Transportøkonomisk institutt det metodiske grunnlaget for vår beregning av optimal holdeplassavstand. Vi svarer her på kritikken ved å presisere metoden og forutsetningene som danner grunnlaget for Minkens innlegg.

  • Holdeplassavstand – en gang til

    I artikkelen «Færre holdeplasser, flere reisende» som Mari Betanzo og Kristine Wika Haraldsen fra Urbanet Analyse publiserte på samferdsel.toi.no 5. oktober, bygger forfatterne videre på det metodiske opplegget i Norheim mfl. (2011).

  • Tweets

Bunnbilde
SAMFERDSEL, TØI
Gaustadalléen 21,
0349 Oslo.
Telefon: 22 57 38 00
Telefaks: 22 60 92 00

PÅ VEIEN
I LUFTEN
PÅ SKINNER
PÅ SJØEN
TRANSPORT
REISELIV
MILJØ
TEKNOLOGI

ARKIV
AKTUELT
ANNONSERE

TØI
DEBATT
KONTAKT OSS
OM OSS

 

Ansvarlig redaktør: Flemming Dahl. Mobiltelefon: 986 255 96. Epost: fda@toi.no  |  Personvern

Designet og utviklet av CoreTrek AS