Du er her

Kollektivtransport

  • Universell utforming i kollektivtransporten:

    Fortsatt mangel på helhetlig satsing

    Fylkeskommunene prioriterer infrastrukturtiltak – som busser, holdeplasser og terminaler – når de arbeider med universell utforming i kollektivtransporten. Men andre sider av saken – inklusive vintervedlikehold, forbedret atkomst til holdeplasser, kompetanseutvikling og evaluering av iverksatte tiltak – blir i mindre grad prioritert.

  • Oslo og Akershus:

    Nær en million daglige kollektivreiser

    Befolkningsvekst, kollektive transportmidler som er blitt mer attraktive … Det kan finnes mange forklaringer på at antallet kollektivreiser i Oslo og Akershus viste markant vekst i fjor.

  • Tunge transportutfordringer får ofte bevegelseshemmede til å sitte hjemme

    Mangel på gode transportmuligheter medfører at personer med nedsatt bevegelsesevne ikke fullt ut får dekket sine behov for aktiviteter utenfor hjemmet, viser en ny studie.

  • Kollektivtrafikken i Oslo og Akershus:

    Behov for ny finansieringsmodell

    Det begynner å haste med å finne nye former for finansiering av kollektivtrafikken i Oslo og Akershus. Flere viktige prosjekter som står på trappene vil være essensielle for å møte trafikkutfordringene i regionen i årene som kommer. Nøkkelprosjektene for kollektivtransporten er svært kostnadskrevende og lar seg ikke finansiere med bompenger alene.

  • Teknologidrevet kollektivtransport

    Smart bruk av ny teknologi kan gjøre kollektivtransporten mer attraktiv og dermed få flere til å la bilen stå – dette var i sum ett av budskapene samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen leverte til deltagerne i Kollektivforums årskonferanse 2016.

  • Bybanen i Bergen:

    Positiv faktor for transport- og arealutviklingen

    • Biltrafikken sentralt i Bergen er blitt redusert – først og fremst som følge av at Bybanen kom i drift, men hjulpet også av et oppgradert busstilbud samt økte priser i byens bomring.
    • Bybanen har i tillegg bidratt til endringer i byutviklingen. Områder langs det som senere ble bybanetrasé, opplevde fall i sin andel av nybygde boliger, en tendens som senere har snudd, ledsaget av økte boligpriser langs traseen.
  • Universell utforming – ingen universalløsning

    Universell utforming av transportsystemet er bra og bør utvikles videre, men det vil likevel alltid være noen som faller utenfor. Det bør derfor også vurderes mer individuelt tilpassede løsninger for dem som ikke har fysiske og/eller psykiske forutsetninger for å kunne reise kollektivt.

  • Bodø:

    Forenkling av busstilbudet ga sterk passasjervekst

    Etter flere år med synkende passasjertall, ble busstilbudet i Bodø lagt om og forenklet høsten 2012. Tre år senere er nedgangen snudd til sterk vekst, og omleggingen har vært lønnsom.

  • Oslos ytterområder:

    Dårlig kollektivtilbud og gratis jobbparkering forhindrer klimagevinst

    Mange som bruker bil til og fra arbeidsplasser i Oslos ytterområder kunne tenke seg å reise kollektivt hvis kollektivtilbudet ga dem rimelig anledning til det og de ikke hadde tilbud om gratisparkering på jobben, fremgår det av en TØI-undersøkelse.

  • Persontransport i fremtidens byer:

    Mer teknologistyrt, mer kollektivbasert

    Mange av de 280 samferdselsekspertene som deltok i en delfi-undersøkelse tror at fremtidens persontransporter i norske byer vil bli dominert av ny teknologi, sentralisering av familieboliger og et styrket kollektivtilbud. Det finnes samtidig motsetningsfylte visjoner i ekspertpanelet om hvordan fremtidens byer i Norge vil kunne se ut om 35 år.

Bunnbilde
SAMFERDSEL, TØI
Gaustadalléen 21,
0349 Oslo.
Telefon: 22 57 38 00
Telefaks: 22 60 92 00

PÅ VEIEN
I LUFTEN
PÅ SKINNER
PÅ SJØEN
TRANSPORT
REISELIV
MILJØ
TEKNOLOGI

ARKIV
AKTUELT
ANNONSERE

TØI
DEBATT
KONTAKT OSS
OM OSS

 

Ansvarlig redaktør: Flemming Dahl. Mobiltelefon: 986 255 96. Epost: fda@toi.no  |  Personvern

Designet og utviklet av CoreTrek AS