Du er her

Kollektivtransport

  • Tidsdifferensierte takster:

    Vinn-vinn for kollektivtransporten

    Tidsdifferensierte takster i kollektivtransporten kan gi både flere passasjerer og reduserte tilskuddsbehov, ifølge en analyse utført av Urbanet Analyse for Samferdselsdepartementet.

  • Et svensk transportløft

    Mange års arbeide er unnagjort og mange milliarder kroner er investert – og så er helgen kommet da Citybanan, den nye togtunnelen under Stockholm, skal åpnes for trafikk.

  • Brynstunnelen:

    Hvor bra gikk det?

    I et debattinnlegg i Samferdsel hevder Harald Minken at vår rapport (1566/2017) om effekter og konsekvenser av kapasitetsreduksjonen i Brynstunnelen har så store svakheter at den bør revideres.

  • Da Brynstunnelen var halvveis stengt:

    Gikk det egentlig så bra?

    Harald Minken ser i dette innlegget med kritisk blikk på en TØI-rapport om konsekvensene av stengningen av to av fire felt i Brynstunnelen i Oslo. «Svakhetene er så store at en bør vurdere å gi ut en revidert utgave», skriver han.   

     

  • Dansk blikk på fremtidens transport

    LITT AV HVERT: Selvkjørende biler, førerløse tog, eldrevne sykler … Verden forandrer seg, og i Danmark er transportforsker og TØI-tilknyttede Niels Buus Kristensen utpekt som leder av en ekspertgruppe som skal levere anbefalinger om hvordan landet bør klargjøre seg for fremtidens transport.

  • Dansk tro på førerløse lokaltog

    Metroen i København er førerløs, og nå ser danske transportmyndigheter at også lokaltogene – kjent som S-togene – i København-området kan gjøres førerløse.

  • Et svensk blikk på norsk kollektivtransport

    Han er svensk, denne Gunnar Lindberg. Ikke desto mindre er han nå på vårparten blitt valgt inn som medlem av styret i Ruter, det offentlige selskapet som administrerer kollektivtrafikken i Oslo og der omkring.

  • Togforsinkelser mens jernbanen oppgraderes:

    Bortkastede milliarder?

    Som pendler med tog halve året har jeg de siste årene merket en gradvis bedring av punktlighet i trafikken. Men nå vender vi tilbake til en periode med buss for tog, innstillinger og forsinkelser.

  • Boliger og arbeidsplasser:

    Miljøgevinster ved sentral lokalisering

    Sentral kontra mindre sentral lokalisering av nye boliger og arbeidsplasser gir flere kollektivturer, færre bilturer og lavere antall kjøretøykilometer for bil. Effektene varierer avhengig av om vi ser på bosatte, ansatte eller totale tall, og fra sted til sted.

  • En tidkrevende jernbanereform:

    Enda en forsinket togavgang

    Igjen viser det seg at regjeringen overvurderte sin gjennomføringsevne da den bebudet konkurranse om å få operere passasjertog på norske jernbanespor.

     

  • Tweets

Bunnbilde
SAMFERDSEL, TØI
Gaustadalléen 21,
0349 Oslo.
Telefon: 22 57 38 00
Telefaks: 22 60 92 00

PÅ VEIEN
I LUFTEN
PÅ SKINNER
PÅ SJØEN
TRANSPORT
REISELIV
MILJØ
TEKNOLOGI

ARKIV
AKTUELT
ANNONSERE

TØI
DEBATT
KONTAKT OSS
OM OSS

 

Ansvarlig redaktør: Flemming Dahl. Mobiltelefon: 986 255 96. Epost: fda@toi.no  |  Personvern

Designet og utviklet av CoreTrek AS