Du er her

Kollektivtransport

  • Elbusser – også i Oslo

    Oslo, internasjonalt kjent for mange elbiler, figurerer ikke som verdensledende by hva bruk av elbusser angår. Men nå kommer slike busser også til Norges hovedstad.

  • Fransk protest:

    Nei takk til dyrere kollektivtransport

    Folk i Frankrike har det med å marsjere i gatene og på annet vis protestere mot det ene og det andre. I den sydfranske storbyen Toulouse har tusener av mennesker samlet seg i protest mot bebudet dyrere reiser med buss, trikk og metro.

  • Med dagens finansieringsmodell for kollektivtransporten:

    Nullvekstmålet er en utopi

    ”Det er mye diskusjon om revidering av Oslopakke 3 og nye bymiljøavtaler i de største byene, men ingen av disse avtalene tar inn over seg det enorme behovet for økte tilskudd til kollektivtransporten hvis nullvekstmålet skal nås”, skriver artikkelforfatterne.

  • To av Omkjøringsvegens fire felt kan bli kollektivfelt:

    Tar vi bussen i Trondheim på alvor?

    Trondheim satser milliarder av kroner på superbusskonseptet, men lar viktige tverrforbindelser bli dominert av bilisme. Er dette riktig kollektivsatsing?

  • Universell utforming i kollektivtransporten:

    Fortsatt mangel på helhetlig satsing

    Fylkeskommunene prioriterer infrastrukturtiltak – som busser, holdeplasser og terminaler – når de arbeider med universell utforming i kollektivtransporten. Men andre sider av saken – inklusive vintervedlikehold, forbedret atkomst til holdeplasser, kompetanseutvikling og evaluering av iverksatte tiltak – blir i mindre grad prioritert.

  • Oslo og Akershus:

    Nær en million daglige kollektivreiser

    Befolkningsvekst, kollektive transportmidler som er blitt mer attraktive … Det kan finnes mange forklaringer på at antallet kollektivreiser i Oslo og Akershus viste markant vekst i fjor.

  • Tunge transportutfordringer får ofte bevegelseshemmede til å sitte hjemme

    Mangel på gode transportmuligheter medfører at personer med nedsatt bevegelsesevne ikke fullt ut får dekket sine behov for aktiviteter utenfor hjemmet, viser en ny studie.

  • Kollektivtrafikken i Oslo og Akershus:

    Behov for ny finansieringsmodell

    Det begynner å haste med å finne nye former for finansiering av kollektivtrafikken i Oslo og Akershus. Flere viktige prosjekter som står på trappene vil være essensielle for å møte trafikkutfordringene i regionen i årene som kommer. Nøkkelprosjektene for kollektivtransporten er svært kostnadskrevende og lar seg ikke finansiere med bompenger alene.

  • Teknologidrevet kollektivtransport

    Smart bruk av ny teknologi kan gjøre kollektivtransporten mer attraktiv og dermed få flere til å la bilen stå – dette var i sum ett av budskapene samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen leverte til deltagerne i Kollektivforums årskonferanse 2016.

  • Bybanen i Bergen:

    Positiv faktor for transport- og arealutviklingen

    • Biltrafikken sentralt i Bergen er blitt redusert – først og fremst som følge av at Bybanen kom i drift, men hjulpet også av et oppgradert busstilbud samt økte priser i byens bomring.
    • Bybanen har i tillegg bidratt til endringer i byutviklingen. Områder langs det som senere ble bybanetrasé, opplevde fall i sin andel av nybygde boliger, en tendens som senere har snudd, ledsaget av økte boligpriser langs traseen.

Bunnbilde
SAMFERDSEL, TØI
Gaustadalléen 21,
0349 Oslo.
Telefon: 22 57 38 00
Telefaks: 22 60 92 00

PÅ VEIEN
I LUFTEN
PÅ SKINNER
PÅ SJØEN
TRANSPORT
REISELIV
MILJØ
TEKNOLOGI

ARKIV
AKTUELT
ANNONSERE

TØI
DEBATT
KONTAKT OSS
OM OSS

 

Ansvarlig redaktør: Flemming Dahl. Mobiltelefon: 986 255 96. Epost: fda@toi.no  |  Personvern

Designet og utviklet av CoreTrek AS