Du er her

Kollektivtransport

  • Universell utforming – ingen universalløsning

    Universell utforming av transportsystemet er bra og bør utvikles videre, men det vil likevel alltid være noen som faller utenfor. Det bør derfor også vurderes mer individuelt tilpassede løsninger for dem som ikke har fysiske og/eller psykiske forutsetninger for å kunne reise kollektivt.

  • Bodø:

    Forenkling av busstilbudet ga sterk passasjervekst

    Etter flere år med synkende passasjertall, ble busstilbudet i Bodø lagt om og forenklet høsten 2012. Tre år senere er nedgangen snudd til sterk vekst, og omleggingen har vært lønnsom.

  • Oslos ytterområder:

    Dårlig kollektivtilbud og gratis jobbparkering forhindrer klimagevinst

    Mange som bruker bil til og fra arbeidsplasser i Oslos ytterområder kunne tenke seg å reise kollektivt hvis kollektivtilbudet ga dem rimelig anledning til det og de ikke hadde tilbud om gratisparkering på jobben, fremgår det av en TØI-undersøkelse.

  • Persontransport i fremtidens byer:

    Mer teknologistyrt, mer kollektivbasert

    Mange av de 280 samferdselsekspertene som deltok i en delfi-undersøkelse tror at fremtidens persontransporter i norske byer vil bli dominert av ny teknologi, sentralisering av familieboliger og et styrket kollektivtilbud. Det finnes samtidig motsetningsfylte visjoner i ekspertpanelet om hvordan fremtidens byer i Norge vil kunne se ut om 35 år.

  • Lokale utslipp fra Euro 6-personbiler og Euro VI-bybusser:

    En ny personbil kan forurense mer enn en ny buss!

    «Vi undersøkte seks bybusser med dieselmotor i krevende bykjøringssykluser ved romtemperatur. Det gjennomsnittlige utslippet av NOx var så lavt som 0,12 g/km, altså faktisk en tredjedel av det gjennomsnittlige NOx-utslippet fra de testete dieselpersonbilene!», skriver Christian Weber i denne artikkelen.

  • Stor tro på mer bane i Oslo

    To nye jernbanetunneler, en ny metrotunnel, to nye trikkelinjer … Går det som sentrale aktører innen kollektivtransporten ser for seg utviklingen frem til 2060, vil hovedstadsområdet bli åsted for en omfattende banesatsing.

  • Bare rene busser i London sentrum

    Fra og med neste høst vil to London-bussruter til bli trafikkert utelukkende med elektriske busser. Det betyr ytterligere 51 helelektriske busser i tillegg til de 22 som vil være i drift i løpet av inneværende år.

  • Verdsettingsundersøkelse gir ny dokumentasjon:

    Parkeringstiltak kan gi stor overgang til kollektivtransport

    Letetid etter p-plass og gangtid fra p-plass er langt mer belastende enn selve reisetiden, fremgår det av en ny verdsettingsundersøkelse. En restriktiv parkeringspolitikk i Oslo sentrum bidrar til at kollektivtransport er et attraktivt alternativ til bil. Ved å innføre en parkeringspolitikk tilsvarende den i Oslo, vil mindre byer få flere til å sette fra seg bilen og reise på annen måte.

  • De er samfunnsøkonomisk lønnsomme:

    Men gir myke kollektivtiltak flere reisende?

    • Myke kollektivtiltak – som bedre informasjon, komfort, trygghet og fasiliteter om bord – er nyttige for passasjerene og som regel samfunnsøkonomisk lønnsomme tiltak. Det vet vi fra tidligere undersøkelser. Men er det dermed gitt at slike tiltak bidrar til økt bruk av kollektivtransport?
    • Ikke nødvendigvis. Det finnes faktisk veldig lite dokumentasjon på at det forholder seg slik, og dette er et av utgangspunktene for en studie gjennomført i tilknytning til etatsprogrammet «Bedre kunnskapsgrunnlag for endret transportmiddelfordeling i byer» (Bedre by).
  • Debatt - "Superbuss":

    Vegvesenet prioriterer andre hensyn

    Jeg er veldig fornøyd med at artikkelen min, ”Hjelp bussen fram” (Samferdsel nr. 3/2015), har vakt reaksjoner. De fleste reaksjonene har vært at fagfolk gjenkjenner beskrivelsen av Vegvesenets manglende prioritering av bussen.

Bunnbilde
SAMFERDSEL, TØI
Gaustadalléen 21,
0349 Oslo.
Telefon: 22 57 38 00
Telefaks: 22 60 92 00

PÅ VEIEN
I LUFTEN
PÅ SKINNER
PÅ SJØEN
TRANSPORT
REISELIV
MILJØ
TEKNOLOGI

ARKIV
AKTUELT
ANNONSERE

TØI
DEBATT
KONTAKT OSS
OM OSS

 

Ansvarlig redaktør: Flemming Dahl. Mobiltelefon: 986 255 96. Epost: fda@toi.no  |  Personvern

Designet og utviklet av CoreTrek AS