Du er her

Kollektivtransport

  • Hjelp bussen fram!

    Statens vegvesen skal være statens fagorgan for kollektivtransport. Det finnes mye kollektivkompetanse i etaten. Men hvorfor brukes den ikke?

  • Leder nr. 2/2015:

    En lang reise frem til én billett

    Fra flere år tilbake er det i Norge og internasjonalt blitt snakket om sømløs transport – om at personer (gods også) skal kunne komme enkelt og greit fra utgangspunktet til endepunktet for den aktuelle befordringen.

  • Det legges til rette for dem, men:

    Funksjonshemmede reiser ikke likevel

    En stor andel av personer med nedsatt funksjonsevne her i landet reiser ikke kollektivt. Det finnes lite kunnskap om hvorfor.

  • INNSPILL/DEBATT: Fremkommelighet i Oslos gater:

    Hva er prisen for å handle for sent?

    Oppdatert 17. oktober 2014
    Arbeidet med å styrke fremkommeligheten for kollektivtrafikken har gitt svært positive resultater for reisende i Oslo, men dette er ikke nok for å oppfylle byens langsiktige målsettinger. Nå skal politikerne ta stilling til Kraftpakke 2. Uten kraftige virkemidler vil de tettest befolkende områdene av byen sakte kveles, skriver etatsdirektør for Bymiljøetaten i Oslo kommune, Hans Edvardsen.

  • DEBATT:

    Buss, tog og klima

    Raske tog har 50 gonger så høge produksjonskostnader og 20 gonger så store globale CO2-utslepp per reisande som buss på 4-felts veg. Folk vel bussen når ei reise Oslo–Bergen/Haugesund tek fire timar på ein 38 mil lang veg med billettpris 30 kr. Raske tog som klimatiltak vert eit pengesluk, bussar ei gullgruve med stor positiv klimaeffekt.

  • DEBATT:

    Bussene og anbudsregimet - på tide å tenke nytt

    Grove anslag viser at det offentlige kjøper inn for over 400 milliarder kroner hvert år, og det hevdes at 10 prosent eller omkring 40 milliarder går bort i såkalte transaksjonskostnader.

  • KOMMENTAR – Sømløse kollektivreiser:

    Bør ansvaret for lokaltogene i Oslo og Akershus overføres til Ruter

    Økt lokal innflytelse på lokaltogtilbudet – ved at regionale myndigheter, ikke staten, har ansvar for kjøp av lokaltogtjenester – kan styrke jernbanens rolle i bytransporten i Norge. Hva kan vi lære av andre land hvor regionale myndigheter har et slikt ansvar?

  • NÆRBLIKK - omveltninger i drosjenes verden:

    Ny teknologi møter gamle reguleringer

    Drosjer og piratvirksomhet er ofte i mediene. Den viktigste grunnen er nok at app-teknologi og sosiale medier har redusert transaksjonskostnadene ved å koble en villig passasjer til en villig sjåfør for en enkelt reise. Spørsmålet blir om vi skal tilpasse reglene til teknologien – eller tilpasse teknologien til reglene.

  • Når det offentlige kjøper bussbasert kollektivtransport:

    Smartere anbudsregime kan redusere kostnadene

    «Et redusert antall tilbydere, koblet sammen med funn som viser at færre tilbydere fører til økt anbudspris, kan gi grunn til bekymring vedrørende videre opprettholdelse av sunn konkurranse,» skriver artikkelforfatterne, etter å ha studert offentlige innkjøp av busstjenester til kollektivtransporten.

  • Debatt: Buss eller tog for Sørlandet?

    Bussoptimisme?

    Pål Jensen mener i siste utgave av Samferdsel (nr. 5, juni 2014) at jeg er overoptimistisk på vegne av sørlandsbussene. Kommentaren gir anledning til å utdype kjernen i mitt innspill i Samferdsel nr. 4, mai 2014.

  • Tweets

Bunnbilde
SAMFERDSEL, TØI
Gaustadalléen 21,
0349 Oslo.
Telefon: 22 57 38 00
Telefaks: 22 60 92 00

PÅ VEIEN
I LUFTEN
PÅ SKINNER
PÅ SJØEN
TRANSPORT
REISELIV
MILJØ
TEKNOLOGI

ARKIV
AKTUELT
ANNONSERE

TØI
DEBATT
KONTAKT OSS
OM OSS

 

Ansvarlig redaktør: Flemming Dahl. Mobiltelefon: 986 255 96. Epost: fda@toi.no  |  Personvern

Designet og utviklet av CoreTrek AS