Du er her

Kollektivtransport

  • Verdsettingsundersøkelse gir ny dokumentasjon:

    Parkeringstiltak kan gi stor overgang til kollektivtransport

    Letetid etter p-plass og gangtid fra p-plass er langt mer belastende enn selve reisetiden, fremgår det av en ny verdsettingsundersøkelse. En restriktiv parkeringspolitikk i Oslo sentrum bidrar til at kollektivtransport er et attraktivt alternativ til bil. Ved å innføre en parkeringspolitikk tilsvarende den i Oslo, vil mindre byer få flere til å sette fra seg bilen og reise på annen måte.

  • De er samfunnsøkonomisk lønnsomme:

    Men gir myke kollektivtiltak flere reisende?

    • Myke kollektivtiltak – som bedre informasjon, komfort, trygghet og fasiliteter om bord – er nyttige for passasjerene og som regel samfunnsøkonomisk lønnsomme tiltak. Det vet vi fra tidligere undersøkelser. Men er det dermed gitt at slike tiltak bidrar til økt bruk av kollektivtransport?
    • Ikke nødvendigvis. Det finnes faktisk veldig lite dokumentasjon på at det forholder seg slik, og dette er et av utgangspunktene for en studie gjennomført i tilknytning til etatsprogrammet «Bedre kunnskapsgrunnlag for endret transportmiddelfordeling i byer» (Bedre by).
  • Debatt - "Superbuss":

    Vegvesenet prioriterer andre hensyn

    Jeg er veldig fornøyd med at artikkelen min, ”Hjelp bussen fram” (Samferdsel nr. 3/2015), har vakt reaksjoner. De fleste reaksjonene har vært at fagfolk gjenkjenner beskrivelsen av Vegvesenets manglende prioritering av bussen.

  • NHO Transport

    Foreslår nytt transportdirektorat

    NHO Transport anbefaler at det opprettes et nytt transportdirektorat som skal ha overordnet ansvar for kjøp av båt-, fly- og ferje- og langdistanse togtjenester i hele landet.

  • Kommentar til: "Hjelp bussen fram"

    - Vegen må ha tilstrekkelig bredde

  • Hjelp bussen fram!

    Statens vegvesen skal være statens fagorgan for kollektivtransport. Det finnes mye kollektivkompetanse i etaten. Men hvorfor brukes den ikke?

  • Leder nr. 2/2015:

    En lang reise frem til én billett

    Fra flere år tilbake er det i Norge og internasjonalt blitt snakket om sømløs transport – om at personer (gods også) skal kunne komme enkelt og greit fra utgangspunktet til endepunktet for den aktuelle befordringen.

  • Det legges til rette for dem, men:

    Funksjonshemmede reiser ikke likevel

    En stor andel av personer med nedsatt funksjonsevne her i landet reiser ikke kollektivt. Det finnes lite kunnskap om hvorfor.

  • INNSPILL/DEBATT: Fremkommelighet i Oslos gater:

    Hva er prisen for å handle for sent?

    Oppdatert 17. oktober 2014
    Arbeidet med å styrke fremkommeligheten for kollektivtrafikken har gitt svært positive resultater for reisende i Oslo, men dette er ikke nok for å oppfylle byens langsiktige målsettinger. Nå skal politikerne ta stilling til Kraftpakke 2. Uten kraftige virkemidler vil de tettest befolkende områdene av byen sakte kveles, skriver etatsdirektør for Bymiljøetaten i Oslo kommune, Hans Edvardsen.

  • DEBATT:

    Buss, tog og klima

    Raske tog har 50 gonger så høge produksjonskostnader og 20 gonger så store globale CO2-utslepp per reisande som buss på 4-felts veg. Folk vel bussen når ei reise Oslo–Bergen/Haugesund tek fire timar på ein 38 mil lang veg med billettpris 30 kr. Raske tog som klimatiltak vert eit pengesluk, bussar ei gullgruve med stor positiv klimaeffekt.

  • Tweets

Bunnbilde
SAMFERDSEL, TØI
Gaustadalléen 21,
0349 Oslo.
Telefon: 22 57 38 00
Telefaks: 22 60 92 00

PÅ VEIEN
I LUFTEN
PÅ SKINNER
PÅ SJØEN
TRANSPORT
REISELIV
MILJØ
TEKNOLOGI

ARKIV
AKTUELT
ANNONSERE

TØI
DEBATT
KONTAKT OSS
OM OSS

 

Ansvarlig redaktør: Flemming Dahl. Mobiltelefon: 986 255 96. Epost: fda@toi.no  |  Personvern

Designet og utviklet av CoreTrek AS