Du er her

Kollektivtransport

  • Smartere insentiver kan gi smartere kollektivtilbud

    I Sverige har de forsøkt med store passasjerinsentiver i anbudskontraktene for å stimulere operatørene i kollektivtrafikken til nytenkning og innovasjon. Likevel skjer det lite nytt. Det skyldes ikke lite innovative kollektivselskaper, men at insentivene ikke står i forhold til kostnadene ved å utvikle tilbudet.

     

  • Stortinget tester førerløs trikk og nye tog

    LITT AV HVERT: Stortingets transportkomité rakk i løpet av tirsdagen både å kjøre verdens første førerløse trikk i regulær bytrafikk i Potsdam og få demonstrert de nye hybrid- og hydrogenlokomotivene fra Bombardier og Alstom.

  • Selvkjørende minibusser på vei til Oslo-regionen

    LITT AV HVERT: Detaljerte planer om utprøving av selvkjørende minibusser i Oslo-regionen vil foreligge «i nærmeste fremtid», og faktisk prøvekjøring vil komme i gang «så snart det er mulig», ifølge kollektivtransportaktøren Ruter.

  • Avgift på innfartsparkeringen – lettere å finne plass

    Det var avgiftsfritt å bruke innfartsparkeringene ved 11 undersøkte jernbanestasjoner i Osloregionen, men så ble bruken avgiftsbelagt – og det ble langt enklere å finne ledige plasser der, viser en TØI-undersøkelse utført for Bane NOR.

  • København-testing av avansert reiseplanlegger

    LITT AV HVERT: En avansert reiseplanlegger er blant det som skal vises frem under kommende ukes internasjonale stormønstring omkring intelligente transportsystemer (ITS) i København.

  • Bompenger og journalistikk

    Landets journalister rapporterer om at et bompengeopprør flyr over landet. Men de rapporterer på ulike måter; noen er informativt anlagt, mens andre skriver mer kampanjeaktig.

  • Førerløs trikk på skinnene i Potsdam

    Verdens første førerløse trikk skal neste uke prøvekjøres i ordinær bytrafikk i Potsdam.

  • En fremadstormende bussaktør

    I 2011 satt tre unge idealister i München og drodlet over hvordan de kunne knekke det tyske jernbanemonopolet på fjerntrafikk. Svaret var et eget buss-selskap. Nå er de selv blitt så å si monopolister, med en rundt 95 prosents markedsandel på bussreiser i Tyskland.

  • Tysk satsing på ren byluft

    LITT AV HVERT: Fem byer i Tyskland skal ved hjelp av statlig pengeinnsprøytning forbedre luftkvaliteten ved å gjøre kollektivtransporten og bruken av sykkel mer attraktiv.

  • Flyets store betydning for desentralisert utdanning

    Flyets betydning for universitets- og høgskolesektoren er seks ganger større i Nord-Norge enn på Østlandet og nesten dobbelt så stor i Nord-Norge som i Trøndelag samt på Vestlandet og Sørlandet, viser en studie fra Handelshøgskolen, Nord universitet.

Bunnbilde
SAMFERDSEL, TØI
Gaustadalléen 21,
0349 Oslo.
Telefon: 22 57 38 00
Telefaks: 22 60 92 00

PÅ VEIEN
I LUFTEN
PÅ SKINNER
PÅ SJØEN
TRANSPORT
REISELIV
MILJØ
TEKNOLOGI

ARKIV
AKTUELT
ANNONSERE

TØI
DEBATT
KONTAKT OSS
OM OSS

 

Ansvarlig redaktør: Flemming Dahl. Mobiltelefon: 986 255 96. Epost: fda@toi.no  |  Personvern

Designet og utviklet av CoreTrek AS