Du er her

Kollektivtransport

  • Byutvikling og bytransport – med forskernes bistand

    LITT AV HVERT: Det er ikke dagligkost for forskere å motta massiv her-og-nå-dokumentasjon på at det de driver med faktisk kan være av interesse for andre …

  • Elektrisk på Oslofjorden

    LITT AV HVERT: De tre passasjerbåtene som står for kollektivtrafikken på ruten Aker brygge–Nesodden innerst i Oslofjorden skal bygges om fra å gå på flytende naturgass til å bli batterielektriske.

     

  • Dette gjør TT-brukerne mest fornøyd

    For brukerne av transportordningen for funksjonshemmede (TT-ordningen) er antall tilbudte turer, hvor stort område ordningen kan benyttes i og opplevd komfort under transporten det som sterkest påvirker hvor fornøyd de er med tjenesten.

  • Børsnoterte briter på norske togspor

    LITT AV HVERT: Etter konkurranse med flere andre selskaper, inklusive norske NSB, ble britiske Go-Ahead i dag tildelt kontrakt av norske myndigheter for å operere persontogtrafikken på Sørlandsbanen, Arendalsbanen og Jærbanen.

  • Dahls notater ...

    En stengt trikkedør. Sånn har det vært i uke etter uke etter uke … La oss håpe at det i en nødsituasjon vil være mulig å sparke den opp.

    Foto: F. Dahl

  • 73 milliarder kroner til samferdselen

    LITT AV HVERT: I sitt forslag til statsbudsjett for 2019, offentliggjort i formiddag, setter regjeringen av 73,1 milliarder kroner til samferdsel, opp 5,4 mrd. kr (7,9 prosent) fra saldert budsjett for 2018.

  • Enda et stykke moderne jernbane

    LITT AV HVERT: I praksis var den allerede tatt i bruk, og i dag ble den offisielt åpnet – den nye og 22,5 km lange dobbeltsporede jernbanestrekningen mellom Farriseidet ved Larvik og Porsgrunn.

  • Ikke plass på bussen …

    LITT AV HVERT: Store arrangementer setter press – noen ganger et vel stort press – på kollektivtransporten. Tusenvis av besøkende skal fraktes til og fra arrangementet, gjerne på et veinett som er sprengt.

     

  • Dahls notater ...

    Majorstuen T-banestasjon.

    Se opp! Der forteller et skilt  om en sikkerhetslinje.

    Se ned! Der finnes hva som kan tenkes å være rester av en gul sikkerhetslinje.

    Foto: F. Dahl  

     

  • Smartere insentiver kan gi smartere kollektivtilbud

    I Sverige har de forsøkt med store passasjerinsentiver i anbudskontraktene for å stimulere operatørene i kollektivtrafikken til nytenkning og innovasjon. Likevel skjer det lite nytt. Det skyldes ikke lite innovative kollektivselskaper, men at insentivene ikke står i forhold til kostnadene ved å utvikle tilbudet.

     

  • Tweets

Bunnbilde
SAMFERDSEL, TØI
Gaustadalléen 21,
0349 Oslo.
Telefon: 22 57 38 00
Telefaks: 22 60 92 00

PÅ VEIEN
I LUFTEN
PÅ SKINNER
PÅ SJØEN
TRANSPORT
REISELIV
MILJØ
TEKNOLOGI

ARKIV
AKTUELT
ANNONSERE

TØI
DEBATT
KONTAKT OSS
OM OSS

 

Ansvarlig redaktør: Flemming Dahl. Mobiltelefon: 986 255 96. Epost: fda@toi.no  |  Personvern

Designet og utviklet av CoreTrek AS