Du er her

Kollektivtransport

  • Norsk-svensk dobbeltspor åpner nye muligheter

    Raske togforbindelser mellom hovedsteder som ligger nær hverandre er en selvfølge i de fleste land, men dessverre ikke i Norden. 

  • En annerledes drosjeregulering

    LITT AV HVERT: Fjerning av behovsprøvingen – dette er noe av det Samferdselsdepartementet ser for seg når det nå forbereder en ny og annerledes drosjeregulering.

  • Stockholm-Oslo, kanskje en tre timers togreise

    LITT AV HVERT: En omfattende modernisering av jernbanen Stockholm–Oslo, med en maks tre timers togreisetid mellom byene som gevinst, er blant det som foreslås i sluttrapporten fra en studie i regi av det svenske Trafikverket.

  • Nyordning i britisk jernbane

    LITT AV HVERT: En nedbygging av skilleveggen mellom den statlige eieren av jernbanenettverket, Network Rail, og private togoperatører er blant det den britiske regjeringen går inn for i et nytt strategidokument.

  • Kinesisk i hovedstadsbildet

    LITT AV HVERT: Hilsningstaler og takketaler og blomsteroverrekkelser da det på Rådhusplassen i Oslo i ettermiddag ble markert at seks moderne batteri-elbusser skal starte rutekjøring i hovedstaden – i et testprogram som skal vare i to år.

  • Enda et skritt i retning førerløs kjøring

    LITT AV HVERT: Regjeringens lovforslag om å muliggjøre utprøving av selvkjørende kjøretøyer ble i dag vedtatt av Stortinget. Loven ventes tre i kraft ved årsskiftet.

  • Oslo-elbusser på startstreken

    LITT AV HVERT: Ingen stor sak i global sammenheng, men lokalt vil dette bli lagt merke til av mange – og verdsatt av mange: Nye elbusser står på startstreken for å bli satt i rutetrafikk i Oslo.

  • Nytt blikk på jernbane i nord

    LITT AV HVERT: Samferdselsdepartementet melder i dag at det har bedt Jernbanedirektoratet utarbeide et oppdatert kostnadsanslag for en jernbane mellom Fauske og Tromsø.

  • Vedvarende strid om EU-miljøkrav til busser

    REPORTASJE: I 2015 ble EU-krav til bussmotorer innført i Norge. Den nye standarden gir lavere utslipp av både klimagasser og svevestøv enn eldre motorer. Men ikke alle busser blir omfattet av kravene.

  • En ikke ufarlig jernbane

    LITT AV HVERT: Tre personer omkom og én ble alvorlig skadd i 13 ulykker på jernbanenettet i månedene januar–august i år, ifølge foreløpige tall offentliggjort av Jernbanetilsynet.

Bunnbilde
SAMFERDSEL, TØI
Gaustadalléen 21,
0349 Oslo.
Telefon: 22 57 38 00
Telefaks: 22 60 92 00

PÅ VEIEN
I LUFTEN
PÅ SKINNER
PÅ SJØEN
TRANSPORT
REISELIV
MILJØ
TEKNOLOGI

ARKIV
AKTUELT
ANNONSERE

TØI
DEBATT
KONTAKT OSS
OM OSS

 

Ansvarlig redaktør: Flemming Dahl. Mobiltelefon: 986 255 96. Epost: fda@toi.no  |  Personvern

Designet og utviklet av CoreTrek AS