Du er her

Kollektivtransport

  • Nytt blikk på jernbane i nord

    LITT AV HVERT: Samferdselsdepartementet melder i dag at det har bedt Jernbanedirektoratet utarbeide et oppdatert kostnadsanslag for en jernbane mellom Fauske og Tromsø.

  • Vedvarende strid om EU-miljøkrav til busser

    REPORTASJE: I 2015 ble EU-krav til bussmotorer innført i Norge. Den nye standarden gir lavere utslipp av både klimagasser og svevestøv enn eldre motorer. Men ikke alle busser blir omfattet av kravene.

  • En ikke ufarlig jernbane

    LITT AV HVERT: Tre personer omkom og én ble alvorlig skadd i 13 ulykker på jernbanenettet i månedene januar–august i år, ifølge foreløpige tall offentliggjort av Jernbanetilsynet.

  • Tunnel stenger – mye buss for tog

    LITT AV HVERT: Buss for tog er lovet – og kanskje vil noen velge egen bil for tog – når jernbanens vanligvis trafikktunge Lieråsen tunnel mellom Drammen og Oslo går inn i en vel to uker lang stengt-for-trafikk-periode.

  • Tenk smartere transport …

    LITT AV HVERT: Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen inviterer landets fylkeskommuner samt Oslo kommune til, i samarbeid med private og offentlige partnere, å konkurrere om smarte mobilitetstjenester.

  • En vel effektiv kollektivtransport

    Minutter telles, sekunder telles. Det skjer i det private, det skjer i arbeidslivet – i effektivitetens navn. Det kan gi noen ikke udelt gode resultater.

  • Dobbeltdekkere på norske spor

    LITT AV HVERT: Jernbanedirektoratet ønsker – på linje med mange togpassasjerer – økt kapasitet på Østfoldbanen og går derfor inn for bruk av toetasjes tog.

  • Holdeplassavstand – tilsvar til Minken

    DEBATT: I debattinnlegget «Holdeplassavstand – en gang til» kritiserer Harald Minken fra Transportøkonomisk institutt det metodiske grunnlaget for vår beregning av optimal holdeplassavstand. Vi svarer her på kritikken ved å presisere metoden og forutsetningene som danner grunnlaget for Minkens innlegg.

  • Holdeplassavstand – en gang til

    I artikkelen «Færre holdeplasser, flere reisende» som Mari Betanzo og Kristine Wika Haraldsen fra Urbanet Analyse publiserte på samferdsel.toi.no 5. oktober, bygger forfatterne videre på det metodiske opplegget i Norheim mfl. (2011).

  • Færre holdeplasser, flere reisende

    Å redusere antall holdeplasser er et tiltak som kan øke antall reisende og samtidig redusere finansieringsbehovet for kollektivtrafikken, ifølge en ny studie fra Urbanet Analyse.

Bunnbilde
SAMFERDSEL, TØI
Gaustadalléen 21,
0349 Oslo.
Telefon: 22 57 38 00
Telefaks: 22 60 92 00

PÅ VEIEN
I LUFTEN
PÅ SKINNER
PÅ SJØEN
TRANSPORT
REISELIV
MILJØ
TEKNOLOGI

ARKIV
AKTUELT
ANNONSERE

TØI
DEBATT
KONTAKT OSS
OM OSS

 

Ansvarlig redaktør: Flemming Dahl. Mobiltelefon: 986 255 96. Epost: fda@toi.no  |  Personvern

Designet og utviklet av CoreTrek AS