Du er her

Kollektivtransport

  • Politikere vil ha mer styring av Deutsche Bahn

    Politikerne bevilger milliardbeløp til det tyske jernbaneselskapet Deutsche Bahn, men hevder at de ikke har kontroll med hvor pengene tar veien. Nå vil de endre selskapsformen for å sikre økt styring.

  • Tilskudd til kollektivtransport gir lite omfordeling

    Tilskudd til kollektivtransport medfører noe omfordeling mellom rik og fattig, men er alt i alt lite egnet for et slikt formål.

  • Strid om mulig dansk bro eller tunnel over Kattegat

    LITT AV HVERT: Danmarks regjering holder liv i den gamle tanken om en fast trafikkforbindelse på tvers av havområdet Kattegat mellom Sjælland og Jylland. Men veien frem til en virkeliggjøring av tanken synes fortsatt lang og kronglete.

  • Bybanen kan bli førerløs

    LITT AV HVERT: Innen ti år kan Bybanen i Bergen bli førerløs. Det blir en lang vei før en kommer så langt, med tusenvis av kilometer med testkjøring og nødvendig godkjenning av Jernbanetilsynet. Men hvis alt går etter planen, kan Bergen bli den første byen i verden med en førerløs bybane.

  • Høy hastighet, lave priser

    LITT AV HVERT: Den statlige spanske togoperatøren RENFE forbereder kjøring av høyhastighetstog som med lavere billettpriser enn de ordinære høyhastighetstogene skal friste nye kundegrupper.

  • Norsk på Bergensbanen, nærmest som bestilt

    Den aktuelle kontrakten er ennå ikke signert, konkurrentene har noen dager på seg til eventuelt å protestere mot Jernbanedirektoratets utrop av statlige norske Vy som vinner av konkurransen om retten til fremtidig persontogkjøring på Bergensbanen.

  • Fortsatt norsk på Bergensbanen

    LITT AV HVERT: Etter lenge å ha vært stemplet som taper, ble statlige norske Vy – tidligere kalt NSB – i dag utropt som vinner av konkurransen om å få drive persontogtrafikken på Bergensbanen.

     

  • Et stort togkjøp på gang

    LITT AV HVERT: Samferdselsdepartementet går inn for kjøp av 30 nye lokaltog, innenfor en kostnadsramme på 4,2 milliarder kroner, fremgår det av departementets forslag til budsjettendringer for 2019.

  • Hverdag i Bergen

    LITT AV HVERT: Bybanen er for lengst blitt en del av hverdagsbildet i Bergen. I går ble det markert at den fra og med sin første tur, sommeren 2010, har transportert 100 millioner passasjerer.

  • Jernbanereformen – hva er viktig for at den lykkes?

    I konkurranseutsetting er det krevende å gjøre gode bestillinger, poengterer artikkelforfatterne når de ser på faktorer som kan avgjøre om jernbanereformen vil gi ønskede resultater. «Det finnes utallige eksempler hvor konkurranse enten ikke har vært det rette verktøyet eller hvor bestillingen ikke har vært god nok», skriver de.

Viser fra 1 til 10 av totalt 41 artikler

På skinner

  • Tweets

Bunnbilde
SAMFERDSEL, TØI
Gaustadalléen 21,
0349 Oslo.
Telefon: 22 57 38 00
Telefaks: 22 60 92 00

PÅ VEIEN
I LUFTEN
PÅ SKINNER
PÅ SJØEN
TRANSPORT
REISELIV
MILJØ
TEKNOLOGI

ARKIV
AKTUELT
ANNONSERE

TØI
DEBATT
KONTAKT OSS
OM OSS

 

Ansvarlig redaktør: Flemming Dahl. Mobiltelefon: 986 255 96. Epost: fda@toi.no  |  Personvern

Designet og utviklet av CoreTrek AS