Du er her

Kollektivtransport

  • Forsinkelse truer Bybanens neste byggetrinn

    LITT AV HVERT: En konflikt mellom Jernbanedirektoratet, Bane NOR og Bergen kommune kan i verste fall forsinke og fordyre videre utbygging av Bybanen.

  • Tyskland vil doble jernbanetrafikken

    REPORTASJE: Tyske samferdselsmyndigheter vil sette inn flere tog og doble jernbanetrafikken innen 2030. Blant annet ved innføring av integrerte taktruteplaner, som anvendes i mange andre europeiske land, skal jernbanen bli mer attraktiv ved at reisetid og venting på korresponderende tog reduseres.

  • Universell utforming i kollektivtransporten:

    Fortsatt mangel på helhetlig satsing

    Fylkeskommunene prioriterer infrastrukturtiltak – som busser, holdeplasser og terminaler – når de arbeider med universell utforming i kollektivtransporten. Men andre sider av saken – inklusive vintervedlikehold, forbedret atkomst til holdeplasser, kompetanseutvikling og evaluering av iverksatte tiltak – blir i mindre grad prioritert.

  • Oslo og Akershus:

    Nær en million daglige kollektivreiser

    Befolkningsvekst, kollektive transportmidler som er blitt mer attraktive … Det kan finnes mange forklaringer på at antallet kollektivreiser i Oslo og Akershus viste markant vekst i fjor.

  • Jernbaneløft for London signalisert

    Det britiske transportdepartementet (DfT) og den lokale etaten Transport for London (TfL) har inngått et samarbeid som skal gi jernbanetilbudet i London og omkringliggende områder et solid løft.

  • Bybanen i Bergen:

    Positiv faktor for transport- og arealutviklingen

    • Biltrafikken sentralt i Bergen er blitt redusert – først og fremst som følge av at Bybanen kom i drift, men hjulpet også av et oppgradert busstilbud samt økte priser i byens bomring.
    • Bybanen har i tillegg bidratt til endringer i byutviklingen. Områder langs det som senere ble bybanetrasé, opplevde fall i sin andel av nybygde boliger, en tendens som senere har snudd, ledsaget av økte boligpriser langs traseen.
  • Et kritisk passasjerblikk på Ruter:

    Blir mye vurdert før holdeplasser nedlegges?

    «Ruters fagmiljøer er opptatte av å forholde seg til den forskningen som gjøres på fagfeltet når vi utvikler kollektivtilbudet videre. Det er overraskende at et tidsskrift som Samferdsel ikke støtter opp om sine egne forskeres råd», skriver Plansjef Infrastruktur Halvor Jutulstad i Ruter AS i Samferdsel angående den nylige nedleggelsen av fem holdeplasser langs trikke- og busstraseer i Oslo.

  • #Ruter svarer Samferdsel:

    Mye blir vurdert før holdeplasser nedlegges

    Samferdsel utbasunerer på lederplass i siste utgave at Ruter skyver folket fra seg ved å legge ned fem holdeplasser. Ruter lurer på om Samferdsel har rådført seg med forskerne på TØI før de kom med denne uttalelsen.

  • Oslos ytterområder:

    Dårlig kollektivtilbud og gratis jobbparkering forhindrer klimagevinst

    Mange som bruker bil til og fra arbeidsplasser i Oslos ytterområder kunne tenke seg å reise kollektivt hvis kollektivtilbudet ga dem rimelig anledning til det og de ikke hadde tilbud om gratisparkering på jobben, fremgår det av en TØI-undersøkelse.

  • Stor tro på mer bane i Oslo

    To nye jernbanetunneler, en ny metrotunnel, to nye trikkelinjer … Går det som sentrale aktører innen kollektivtransporten ser for seg utviklingen frem til 2060, vil hovedstadsområdet bli åsted for en omfattende banesatsing.

Viser fra 11 til 20 av totalt 25 artikler

På skinner

Bunnbilde
SAMFERDSEL, TØI
Gaustadalléen 21,
0349 Oslo.
Telefon: 22 57 38 00
Telefaks: 22 60 92 00

PÅ VEIEN
I LUFTEN
PÅ SKINNER
PÅ SJØEN
TRANSPORT
REISELIV
MILJØ
TEKNOLOGI

ARKIV
AKTUELT
ANNONSERE

TØI
DEBATT
KONTAKT OSS
OM OSS

 

Ansvarlig redaktør: Flemming Dahl. Mobiltelefon: 986 255 96. Epost: fda@toi.no  |  Personvern

Designet og utviklet av CoreTrek AS