Du er her

Kollektivtransport

  • Førerløs metro i Glasgow

    LITT AV HVERT: En gjennomgripende modernisering av tunnelbanen i Glasgow inkluderer innkjøp av nye togsett, førerløse sådanne, og det første av dem er nå ankommet den skotske storbyen.

  • Farligere å reise kollektivt enn ulykkestallene forteller

    Å reise med buss, trikk, T-bane eller tog regnes som svært sikkert. Det er riktig så lenge vi ser på risikoen for å bli skadet i en trafikkulykke under reisen. Men mange passasjerer skades, gjerne ved fall, uten at det skjer en trafikkulykke – og dermed uten at skadene blir systematisk registrert.

     

  • Takk for oss …

    LITT AV HVERT: Gamle NSB-togdekorasjoner, den gamle NSB-appen, den gamle NSB-nettsiden og annet som er NSB-merket ble i dag formelt klarert for å gå over i historien.

     

  • Enda en by med lyst på trikk

    LITT AV HVERT: Blant de mange byer i verden som viser interesse for nysatsing på trikken, er Bologna i det nordlige Italia, som ser for seg fire nye trikkelinjer.

  • Tid for å ta toget til kontinentet …

    «Svenskenes ønsker om å bedre togtilbudet mot Danmark og kontinentet er godt nytt», skriver Holger Schlaupitz i dette innspillet. «Nå gjelder det å ta noen små steg for å sikre at også nordmenn enklere kan reise med tog mot København, Hamburg, Berlin og andre byer lenger øst, sør og vest.»

  • Ny opptur for Ruters kollektivtrafikk

    LITT AV HVERT: Fortsatt økende bruk av buss, trikk, metro, tog og båt i Oslo og Akershus resulterte i at kollektivtrafikken i hovedstadsområdet samlet noterte seg for 387 millioner påstigninger i fjor, ifølge administrasjonsselskapet Ruter.

  • Forsinkelse truer Bybanens neste byggetrinn

    LITT AV HVERT: En konflikt mellom Jernbanedirektoratet, Bane NOR og Bergen kommune kan i verste fall forsinke og fordyre videre utbygging av Bybanen.

  • Tyskland vil doble jernbanetrafikken

    REPORTASJE: Tyske samferdselsmyndigheter vil sette inn flere tog og doble jernbanetrafikken innen 2030. Blant annet ved innføring av integrerte taktruteplaner, som anvendes i mange andre europeiske land, skal jernbanen bli mer attraktiv ved at reisetid og venting på korresponderende tog reduseres.

  • Universell utforming i kollektivtransporten:

    Fortsatt mangel på helhetlig satsing

    Fylkeskommunene prioriterer infrastrukturtiltak – som busser, holdeplasser og terminaler – når de arbeider med universell utforming i kollektivtransporten. Men andre sider av saken – inklusive vintervedlikehold, forbedret atkomst til holdeplasser, kompetanseutvikling og evaluering av iverksatte tiltak – blir i mindre grad prioritert.

  • Oslo og Akershus:

    Nær en million daglige kollektivreiser

    Befolkningsvekst, kollektive transportmidler som er blitt mer attraktive … Det kan finnes mange forklaringer på at antallet kollektivreiser i Oslo og Akershus viste markant vekst i fjor.

På skinner

  • Tweets

Bunnbilde
SAMFERDSEL, TØI
Gaustadalléen 21,
0349 Oslo.
Telefon: 22 57 38 00
Telefaks: 22 60 92 00

PÅ VEIEN
I LUFTEN
PÅ SKINNER
PÅ SJØEN
TRANSPORT
REISELIV
MILJØ
TEKNOLOGI

ARKIV
AKTUELT
ANNONSERE

TØI
DEBATT
KONTAKT OSS
OM OSS

 

Ansvarlig redaktør: Flemming Dahl. Mobiltelefon: 986 255 96. Epost: fda@toi.no  |  Personvern

Designet og utviklet av CoreTrek AS