Du er her

Kommentarer

  • Krevende nytte- og kostnadsvurderinger:

    Ingen selvfølge at ferjefri E39 bør gjennomføres

    Politikere og næringsliv på Vestlandet drømmer om å erstatte ferjene på E39 med broer og tunneler. Ferjefri E39 vil være en ingeniørmessig bragd, men selv om flere av delprosjektene har vært planlagt lenge, er det ingen selvfølge at de bør gjennomføres.

  • Diesel til glede og besvær

    Samtidig som dieselbilene sliter med å bevare sitt gode navn og miljørykte, er det et uunngåelig faktum at de i flere år fremover vil utgjøre en stadig større andel av den registrerte personbilparken. Det kan bety at noen har et problem.

  • Sjøveien og Nasjonal transportplan

    "Norge er det land i Europa som har lengst kystlinje, flest havner og havneanlegg. Vi må begynne å se på dette som en ressurs", påpeker Siri Hatland, adm. dir. i Fraktefartøyenes Rederiforening i dette innspillet til arbeidet med Nasjonal transportplan 2018-29.

  • Flytting av flyplassen i Bodø:

    Samfunnsøkonomisk lønnsomt – men til hvilken pris?

     

    Hvis en kan bygge ut de sentrumsnære Rønvikjordene i Bodø, vil det være «svært ulønnsomt» å flytte lufthavnen 900 meter for å frigjøre arealer. 

  • Sykling for milliarder – eller?

    Det høres jo helt fantastisk ut: I løpet av neste transportplanperiode (2018-2029) er transportetatene blitt enige om at det bør bygges ekspressveier for syklister for 7,8 milliarder kroner i landets ni største byområder.

  • Derfor sakker USA akterut i trafikksikkerhet

    «Allerede for 25 år siden begynte USA å sakke akterut», skriver Rune Elvik når han her kommenterer den ikke helt gode trafikksikkerheten i USA.

  • Kollektivtrafikken i Oslo og Akershus:

    Behov for ny finansieringsmodell

    Det begynner å haste med å finne nye former for finansiering av kollektivtrafikken i Oslo og Akershus. Flere viktige prosjekter som står på trappene vil være essensielle for å møte trafikkutfordringene i regionen i årene som kommer. Nøkkelprosjektene for kollektivtransporten er svært kostnadskrevende og lar seg ikke finansiere med bompenger alene.

  • Færre trafikkulykker betyr ikke sparte milliarder

    «Samfunnet sparer ikke milliardbeløp på å redusere antall trafikkulykker», skriver Rune Elvik i denne kommentaren.

  • Etter et år med rekordlave ulykkestall:

    Når det sikreste tar overhånd

    2015 ble et historisk bra år – sett med trafikksikkerhetsbriller. 123 mennesker mistet livet i trafikken, færre enn noen gang siden 1947, kan Statistisk sentralbyrås foreløpige statistikk fortelle. Det er ganske fantastisk – i 1947 omkom 94 mennesker på datidens veier, og da fantes det nesten ikke biler som kunne kjøre på dem.

  • 8 prosent sykkelandel i 2023

    En kanskje vel stor sykkelambisjon

    Åtte prosent av alle daglige reiser her i landet skal i 2023 utføres på sykkel, ifølge en nasjonal målsetting. Arvid Strand redegjør i denne artikkelen for hvorfor han stiller seg skeptisk til mulighetene for å realisere målet.

  • Tweets

Ansvarlig redaktør: Flemming Dahl. Mobiltelefon: 986 255 96. Epost: fda@toi.no  |  Personvern

Designet og utviklet av CoreTrek AS