Du er her

Kommentarer

  • Ny bylogistikk kan bidra til bedre byliv

    Byrådet i Oslo sin visjon om «Bilfritt byliv» bør drøftes i et helhetlig perspektiv, der også varelevering og godstransport hører med. Hittil har fokus vært på kollektivreisende, syklister og gående.

  • Noen råd til dem som vil teste selvkjørende biler

    Interessert i å teste selvkjørende kjøretøy på offentlig veg? Artikkelforfatteren fastslår at det i så fall ikke vil være bare-bare å sette i gang.

  • Vi kan bli kvitt alle dødsfall i trafikken, men …

    «Det er enkelt å støtte Nullvisjonen», skriver Rune Elvik i denne kommentaren. «Men hva betyr den mer konkret for hvordan vi arbeider for bedre trafikksikkerhet?»

  • Tunge kjøretøy og trafikkulykker:

    Hva som gjør at det går bra

    «Hva ville skjedd om aktører med innflytelse på trafikksikkerheten spurte hvordan de kan hjelpe sjåføren til å lykkes?» spør Per Andreas Langeland i denne kommentaren. Og han gir noen svar.

  • Nullvekstmålet krever bedre måling av gå- og sykkelandel

    Nullvekstmålet er ambisiøst, og for å vite om vi er på riktig spor, trenger vi gode metoder for å beregne andelen som reiser med forskjellige framkomstmidler. Spesielt utfordrende er det å gi slike tall for gående og syklende. 

  • Lite nytt om trafikksikkerhet

    30. september la regjeringen fram den første stortingsmeldingen om trafikksikkerhet på 30 år. Arbeidet med stortingsmeldingen har pågått siden våren 2015, og mange har sett fram til den. Men det er lite nytt om trafikksikkerhet i den. Selvskryt er det derimot rikelig av.

  • Norges hovedflyplass – kun stor i Norge

    Norsk luftfartsdebatt har den senere tid stort sett vært fokusert på alkoholsalget fra «nye taxfree» på Oslo Lufthavn Gardermoen (OSL) pluss en del tanker om behovet for en tredje rullebane. Som om det er spritsalget som avgjør trafikkutviklingen på en flyplass! 

  • 85-gramsmålet for 2020 – en illusjon!

    «Hva skal vi med en definisjon av forbruk og utslipp som er helt i tåken og som fører til et avgiftsregime som rammer helt feil i forhold til politiske målsettinger?» spør Are Wormnes i denne refleksjonen. 

  • Midtrekkverk i Nord-Norge:

    Suksess i Lavangsdalen – hva med resten av landet?

    «Skal vi klare å bruke penger på trafikksikkerhet så effektivt som mulig, slik at pengene gir den størst mulige nedgang i antall drepte og skadde, må vi se hele landet under ett», påpeker Rune Elvik i denne kommentaren.

  • I megaprosjektenes tidsalder kan mye gå galt

    I samferdselssektoren kan man få inntrykk av at jo større et prosjekt er, jo mer nyttig er det for samfunnet. I noen tilfeller kan det stemme, men såkalte megaprosjekter er først og fremst forbundet med stor usikkerhet, og fallgruvene er mange.

  • Tweets

Ansvarlig redaktør:  Kommunikasjonssjef Harald Aas, E-post: ha@toi.no  |  Personvern

Designet og utviklet av CoreTrek AS