Du er her

  • Hjem
  • /
    Elflyene kommer, se på flinke Norge …

Elflyene kommer, se på flinke Norge …

LITT AV HVERT: Norge blir av den internasjonale flyselskapsorganisasjonen IATA fremhevet som et land med klare ambisjoner om å ta i bruk elektrisk drevne passasjerfly.

Av Samferdsel

Venn tipset!

Din venn har blitt sendt en e-post om denne artikkelen.

Tips en venn

Fokuseringen på elfly-satsende Norge inngår i en artikkel i nyeste utgave av bladet Airlines, som utgis av IATA (International Air Transport Association), en bransjeorganisasjon med rundt 300 flyselskaper på medlemslisten.

«Noen proaktive lands myndigheter slutter opp om luftfartens søking etter miljøvennlige fly», skriver Airlines, som trekker frem ett land som eksempel:

«Norge håper at alle kortdistanseflyvninger fra landets lufthavner vil skje med elektriske fly innen 2040.»

En norsk frontfigur

Dag Falk-Petersen, toppsjef i den statlige lufthavneieren Avinor, har lenge figurert som en ledende talsmann for norsk satsing på elfly i rutegående passasjertrafikk, i første omgang små kortdistansefly.

I Airlines blir Falk-Petersen sitert på å si om Norge at «mange av flyvningene her tar bare 15 til 30 minutter.»

Airlines tolker Norge dithen at landet så tidlig som i 2025 ønsker å sette i trafikk et første eldrevet fly med 25–30 seter.

«Landet er ideelt egnet for å bli en pioner på området, gitt sin avhengighet av kortdistanseflyvninger til avsidesliggende samfunn, spesielt når vinteren blokkerer veier og jernbanespor», skriver bladet.

Med regjeringen i ryggen

Avinor selv skriver på sine nettsider at konsernet med regjeringen som pådriver og sammen med «partnere i luftfartsbransjen jobber for at Norge skal ta en ledende rolle» i satsingen på elfly.

«Målet er», fortsetter Avinor, «at Norge skal bli det første markedet der elektriske fly tar en betydelig markedsandel, og at den norske innenriksluftfarten skal være elektrifisert innen 2040.»

For et år siden gjennomførte Avinor-sjef Falk-Petersen, han selv ved spakene, en rask tur med et lite elfly over Oslo lufthavn på Gardermoen – med daværende samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen, en ny-teknologi-pådrivende mann, som passasjer. Dette var, som Avinor selv så det, «Norges første elektriske flyvning.»

Hva luftfarten gjør i klimasammenheng

IATA går hyppig, gjennom Airlines og i andre fora, til forsvar for luftfarten når den blir kritisert for medvirkning til klimaødeleggelser. Artikkelen der norsk elfly-satsing fremheves, omtaler hvordan luftfarten på flere måter utvikler seg til å bli mindre klimafiendtlig.

Den beretter om bruk av lettere materialer i fly, om mindre energikrevende motorer, om aerodynamiske forbedringer som kan lede til fly med helt annerledes utseende enn dagens, om biodrivstoff …

Men, elfly ligger ifølge artikkelen an til å bli den store game-changeren, vel å merke i første omgang hva mindre fly angår:

«Konservative vurderinger forutser at elektriske fly i 15–20 seters kategorien vil komme rundt 2030. Større fly for 50­–100 passasjerer antas å kunne komme i fart rundt 2050.»

Med mange krefters bidrag …

I artikkelen blir det poengtert at hvis luftfarten skal kunne levere sine tjenester på bærekraftig vis, må mange krefter bidra – inklusive offentlige myndigheter, fly- og flymotorprodusenter, flyselskaper, lufthavner og leverandører av flykontrolltjenester.

 

 

DEBATTREGLER I SAMFERDSEL
Har du synspunkter på denne saken, så kom gjerne med dem her i kommentarfeltet! Det du skriver vil i de fleste sammenhenger fremstå som mer interessant og troverdig dersom du skriver under fullt navn. Hold deg til saken, vis respekt og raushet overfor andre og deres meninger. Husk at det du skriver kan bli lest av mange!

Ytringer som inneholder trusler eller annen form for sjikane, vil bli fjernet.

Vennlig hilsen
Samferdsel-redaksjonen

comments powered by Disqus

Ansvarlig redaktør:  Kommunikasjonssjef Harald Aas, E-post: ha@toi.no  |  Personvern

Designet og utviklet av CoreTrek AS