Du er her

  • Hjem
  • /
    Et spørsmål om tid

Et spørsmål om tid

LITT AV HVERT: Spørsmålet nå er snarere hvor få enn hvor mange flere A380-er Airbus vil levere før produksjonen av dette verdens største passasjerfly, med sine to etasjer og fire motorer, får kroken på døren.

Av Samferdsel

Venn tipset!

Din venn har blitt sendt en e-post om denne artikkelen.

Tips en venn

Sånn var det ikke for en liten håndfull år siden.

Men så brakte ny teknologi noen nye og mer drivstoffgjerrige tomotors langdistansemaskiner – inklusive europeiske Airbus’ egen A350, et svar på den amerikanske rivalen Boeings 787 Dreamliner – på banen, og situasjonen for A380 ble en annen.

De nye tomotors maskinene tar færre passasjerer enn de fem–seks hundre som en typisk A380 er innredet for, men de har i mange tilfeller vist seg mer lønnsomme for flyselskaper.

Enda en tommel ned

Et nytt signal de siste dagene har ytterligere redusert luftfartsfolks tro på at A380-produksjonen vil fortsette i mange år: Australske Qantas har besluttet å kansellere en bestilling på åtte A380-er.

Fra før var det kjent at Dubai-baserte Emirates var i forhandlinger med Airbus om å få omgjort bestillingen av en rekke A380-er til en bestilling av mindre Airbus-fly, inklusive noen A350-er.

Airbus, som har hovedkvarter og sine største produksjonsanlegg inntil flyplassen ved den sydfranske storbyen Toulouse, skal 14. februar presentere sitt årsregnskap for 2018, og det er ventet at selskapet da vil si mer om fremtidig A380-produksjon.

Begeistrede passasjerer, men …

Mange i luftfartsmiljøet vil bli overrasket hvis Airbus-ledelsen i så henseende signaliserer fornyet optimisme.

A380, hittil levert i langt under 300 eksemplarer, kom på vingene for første gang våren 2005 og i kommersiell fart høsten 2007.

Passasjerer i massevis viser fortsatt begeistring for storfuglen – i motsetning til hva flyselskaper i det store og hele gjør.    

DEBATTREGLER I SAMFERDSEL
Har du synspunkter på denne saken, så kom gjerne med dem her i kommentarfeltet! Det du skriver vil i de fleste sammenhenger fremstå som mer interessant og troverdig dersom du skriver under fullt navn. Hold deg til saken, vis respekt og raushet overfor andre og deres meninger. Husk at det du skriver kan bli lest av mange!

Ytringer som inneholder trusler eller annen form for sjikane, vil bli fjernet.

Vennlig hilsen
Samferdsel-redaksjonen

comments powered by Disqus

Ansvarlig redaktør:  Kommunikasjonssjef Harald Aas, E-post: ha@toi.no  |  Personvern

Designet og utviklet av CoreTrek AS