Du er her

  • Hjem
  • /
    Gevinstgivende miljøfartsgrenser

Gevinstgivende miljøfartsgrenser

LITT AV HVERT: Miljøfartsgrenser i Oslo gir en samfunnsøkonomisk gevinst på oppunder ni millioner kroner årlig, viser en studie utført av Norsk institutt for luftforskning (NILU) og Transportøkonomisk institutt (TØI).

Av Samferdsel

Venn tipset!

Din venn har blitt sendt en e-post om denne artikkelen.

Tips en venn

Pengegevinsten oppstår ifølge studien til tross for at de i vintersesongen nedsatte fartsgrensene betyr ekstra reisetid for mange, noe som er negativt i samfunnsøkonomisk sammenheng.

Forskerne bak studien har tatt hensyn til reelle hastigheter, altså til at ikke alle veifarende helt og holdent overholder miljøfartsgrensene.

Studien, utført på oppdrag fra Statens vegvesen, er redegjort for i en vitenskapelig artikkel publisert i Science of the Total Environment.

Det er påvist at miljøfartsgrenser gir fordeler i form av mindre forurensning, mindre støy og færre trafikkulykker – fordeler som gir plusser i samfunnsøkonomisk sammenheng.

Denne vinteren er miljøfartsgrenser ifølge Statens vegvesen i bruk på disse strekningene i Oslo:

  • Rv 4 Sinsen–Grorud
  • Ring 3 Ryen–Granfosstunnelen
  • E18 Hjortnes–Lysaker
  • Rv 163 Østre Aker vei Økern–Stovner

 

 

DEBATTREGLER I SAMFERDSEL
Har du synspunkter på denne saken, så kom gjerne med dem her i kommentarfeltet! Det du skriver vil i de fleste sammenhenger fremstå som mer interessant og troverdig dersom du skriver under fullt navn. Hold deg til saken, vis respekt og raushet overfor andre og deres meninger. Husk at det du skriver kan bli lest av mange!

Ytringer som inneholder trusler eller annen form for sjikane, vil bli fjernet.

Vennlig hilsen
Samferdsel-redaksjonen

comments powered by Disqus

Ansvarlig redaktør:  Kommunikasjonssjef Harald Aas, E-post: ha@toi.no  |  Personvern

Designet og utviklet av CoreTrek AS