Du er her

  • Hjem
  • /
    Ny fart i elbuss-satsingen

Ny fart i elbuss-satsingen

LITT AV HVERT: Rundt 100 busser som de nærmeste årene skal settes i trafikk i Oslo kan bli elektrisk drevne – ved hjelp av 74 millioner kroner i støtte fra statlige Enova.

Av Samferdsel

Venn tipset!

Din venn har blitt sendt en e-post om denne artikkelen.

Tips en venn

Elektrifiseringen av bussparken i Oslo er allerede i gang, men får nå et nytt puff i ryggen.

Den nye Enova-støtten dreier seg om penger til ladeinfrastruktur for busser som fra og med høsten 2021 skal betjene ruter i sydlige deler av Oslo.

Ulike bussoperatører skal konkurrere om en ny kontrakt for betjening av de aktuelle rutene. Ruter, som administrerer kollektivtrafikken i Oslo og omegn, ser at Enova-støtten kan sende et signal til konkurrentene om at de bør satse elektrisk.

Adm. direktør Bernt Reitan Jenssen i Ruter ser at det i et positivt tilfelle kan bli «faset inn et stort antall nullutslippsbusser allerede fra oppstart i 2021.»

Enova-støtten skal gå til både saktelading og hurtiglading på Rosenholm bussdepot og hurtiglading på endestasjoner.

Da støtten ble offentliggjort i dag, sa klima- og miljøminister Sveinung Rotevatn at «det er ikke lenge siden elektriske busser gikk fra å være nesten utenkelig til å bli et normalt innslag i trafikken», og han tilføyde:

«Fremdeles er nullutslippsløsninger dyrere, derfor er det viktig at vi gjør slike investeringer rimeligere gjennom Enova og at vi har aktører som Ruter som går foran.»

Ruter-sjef Bernt Reitan Jenssen poengterte at ti prosent av rundt 1200 busser som kjører for Ruter nå er elektriske, og han minnet om en ambisjon som sier at alle bussene skal være utslippsfrie i løpet av 2028.

 

DEBATTREGLER I SAMFERDSEL
Har du synspunkter på denne saken, så kom gjerne med dem her i kommentarfeltet! Det du skriver vil i de fleste sammenhenger fremstå som mer interessant og troverdig dersom du skriver under fullt navn. Hold deg til saken, vis respekt og raushet overfor andre og deres meninger. Husk at det du skriver kan bli lest av mange!

Ytringer som inneholder trusler eller annen form for sjikane, vil bli fjernet.

Vennlig hilsen
Samferdsel-redaksjonen

comments powered by Disqus

Ansvarlig redaktør:  Kommunikasjonssjef Harald Aas, E-post: ha@toi.no  |  Personvern

Designet og utviklet av CoreTrek AS