Du er her

Miljø

  • Reduserte utslipp

    LITT AV HVERT: Mengden klimagassutslipp fra veitrafikken i Norge i fjor utgjorde 8,8 millioner tonn, ned fra 9,7 millioner tonn året før, melder Statens vegvesen med henvisning til foreløpige tall fra Statistisk sentralbyrå.

     

  • En «utslippsfri kyst»

    LITT AV HVERT: En norsk «utslippsfri kyst» vil være mulig i 2040, mener miljøstiftelsen Bellona, som imidlertid ser at mye må gjøres for at muligheten skal bli til virkelighet.

  • Ikke fullt så feil, dette klimaregnskapet vårt

    Tusen takk, Erling Sæther, for et saklig og interessant innlegg i Samferdsel 08.08.2018. Det gleder oss å se at forskningen vår blir lagt merke til – og skaper debatt. Det holder oss skjerpet. Når det er sagt, er vi naturligvis ikke enig i kritikken din. Videre følger noen årsaker til dette.

  • Stadig flere passasjerer

    LITT AV HVERT: Ikke bra for klimaet at folk reiser med fly, sier mange – mens stadig flere reiser med fly …

  • Slik kan det raskt bli flere ladeplasser …

    LITT AV HVERT: Utbyggingene av ladeplasser for elbiler går for sakte, mener Norges Automobil-Forbund (NAF), som går inn for lovfesting av slike ladeplasser i borettslag, på p-plasser og i nybygg.

  • Feil klimaregnskap for næringstransport i Oslo

    Med stor interesse har jeg lest TØI rapport 1622/2018 om kunnskapsgrunnlag for klimavennlig næringstrafikk i Oslo. Som vanlig leverer TØI god og grundig kunnskap om kjøretøypark, vareslag og varestrømmer. Når det gjelder klimaberegningen, hevder jeg likevel at TØI går seg bort i kompliserte og unødvendige beregninger.

     

  • Gode erfaringer med elbusser i Reykjavik

    LITT AV HVERT: Tre måneder etter at elbusser kom i trafikk i Reykjavik, sier bussoperatøren Strætó seg mer enn tilfreds med hva de har prestert.

     

  • Byvekstavtale i konflikt med veiprosjekter

    LITT AV HVERT: Kommunene rundt Bergen kan ikke leve med nullvekst i personbiltrafikken. Det vil avfolke distriktene og sette eksisterende veiprosjekter i fare, mener kommuneansvarlige. Men dersom kommunene skal få ta del i godene staten tilbyr gjennom en byvekstavtale, kan de bli tvunget til å redusere trafikken.

     

  • Jobbsykling mer vanlig vest i Oslo enn på østkanten

    Vår studie av arbeidsreiser i Oslo viser et klart skille mellom øst og vest når det gjelder bruk av bil og sykkel. I vest er det en større andel som sykler og en mindre andel som bruker bil enn i øst. Dette til tross for at arbeidsreisene til befolkningen i vest og øst ikke er spesielt ulike når det gjelder reiselengde, kvalitet på kollektivtilbudet og tilgang på parkeringsplass.

Bunnbilde
SAMFERDSEL, TØI
Gaustadalléen 21,
0349 Oslo.
Telefon: 22 57 38 00
Telefaks: 22 60 92 00

PÅ VEIEN
I LUFTEN
PÅ SKINNER
PÅ SJØEN
TRANSPORT
REISELIV
MILJØ
TEKNOLOGI

ARKIV
AKTUELT
ANNONSERE

TØI
DEBATT
KONTAKT OSS
OM OSS

 

Ansvarlig redaktør: Flemming Dahl. Mobiltelefon: 986 255 96. Epost: fda@toi.no  |  Personvern

Designet og utviklet av CoreTrek AS