Du er her

Miljø

  • Mer sjømat på tog – på noen års sikt

    LITT AV HVERT: Blant dem som gjerne ser mer sjømat fraktet ut fra Nord-Norge med tog istedenfor lastebil, er Bane NOR, som er ansvarlig for jernbaneinfrastrukturen. Men timeplanen for påtenkte Bane NOR-tiltak i denne sammenheng indikerer at det ikke er snakk om noen stor forandring over natten.

  • Stimulans til en grønnere hovedstadshavn (korr.)

    LITT AV HVERT: Oslo Havn frister den enkelte av sine kunder med pengehjelp – på opptil 1,8 millioner kroner over tre regnskapsår – til tiltak som kan bidra til å gjøre hovedstadens havneområde utslippsfritt.

  • Oslo vil vise seg frem med 70 nye elbusser

    LITT AV HVERT: Etter at EU-kommisjonen i fjor kåret Oslo til «europeisk miljøhovedstad» for 2019, er det nå klart at byen neste år vil la 70 nye batterielektriske busser bidra til å vise verden at, ja, dette var vel fortjent.

     

  • Bergensbanen – via Nittedal heller enn via Sandvika

    Det var et vidunderlig handlingsprogram 2018–2029 som Jernbanedirektoratet serverte 9. april.  Der ga direktoratet en tydelig og skjønn utsettelse for byggestart og ferdigstilling av Ringeriksbanen – Sandvikalinjen – mellom Sandvika og Hønefoss.   

  • En innovativ skyssbåt ut til Ole Bulls villa

    LITT AV HVERT: Et selvstyrende, elektrisk fartøy med en unik design skal erstatte dagens «Ole Bull», en litt loslitt, tidligere fiskebåt som i mer enn 30 år har tatt passasjerer ut til det som var fiolinvirtuosens bolig i hans siste leveår.

     

  • Jakt på smart mobilitet

    LITT AV HVERT: Som ledd i sin jakt på smarte transportløsninger skal samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen besøke de ni byområdene som regjeringen har invitert til å forhandle om byvekstavtaler.

     

  • Varelevering med elsykkel – Bergen leder an

    I Bergen har DB Schenker tatt i bruk elsykkel for varelevering i sentrum. Elvaresykkelen introduseres som et ledd i det tyske spedisjonsselskapets mål om nullutslipp fra varetransport i byområder.

  • Todeling av Hurtigruten

    LITT AV HVERT: Regjeringen har etter en anbudskonkurranse bestemt at kystruten Bergen–Kirkenes, på folkemunne kalt Hurtigruten, i fremtiden skal betjenes av to operatører – nykommeren Havila Holding AS samt den fra lang tid tilbake og fortsatt i dag enerådende Hurtigruten AS.

  • Milliardstøtte til lavutslipps-Norge

    LITT AV HVERT. Transportsektoren fikk en solid porsjon av potten da statlige Enova i fjor ga støtte på vel 2,3 milliarder kroner til energi- og klimaprosjekter som skal bidra til å gjøre Norge til et lavutslippssamfunn.

Bunnbilde
SAMFERDSEL, TØI
Gaustadalléen 21,
0349 Oslo.
Telefon: 22 57 38 00
Telefaks: 22 60 92 00

PÅ VEIEN
I LUFTEN
PÅ SKINNER
PÅ SJØEN
TRANSPORT
REISELIV
MILJØ
TEKNOLOGI

ARKIV
AKTUELT
ANNONSERE

TØI
DEBATT
KONTAKT OSS
OM OSS

 

Ansvarlig redaktør: Flemming Dahl. Mobiltelefon: 986 255 96. Epost: fda@toi.no  |  Personvern

Designet og utviklet av CoreTrek AS