Du er her

Miljø

  • Ny bompengering i Bergen har ikke gitt ønsket effekt

    Da byrådet i Bergen lanserte sin byrådsplattform etter valget i fjor, meldte det med brask og bram at Bergen skulle bli den grønneste byen i Norge, blant annet gjennom en kraftig reduksjon av personbiltrafikken. Beregninger som Statens vegvesen har sluppet (før koronatiltakene ga trafikknedgang, red. anm.), viser imidlertid at allerede et halvt år senere ligger trafikknedgangen bak skjema.

  • Gevinstgivende miljøfartsgrenser

    LITT AV HVERT: Miljøfartsgrenser i Oslo gir en samfunnsøkonomisk gevinst på oppunder ni millioner kroner årlig, viser en studie utført av Norsk institutt for luftforskning (NILU) og Transportøkonomisk institutt (TØI).

  • Hvordan verdsette luftforurensing fra transport?

    «Alle vet at å puste inn forurenset luft er dårlig for helsa», skriver artikkelforfatteren. «Men dersom man skal kunne gjøre fornuftige og konsekvente prioriteringer i transportpolitikken, er det en fordel å vite hvor dårlig det er, og hvordan denne belastningen skal verdsettes

  • Bergen ser for seg bybåter i kollektivnettverket

    Bergen kommune vurderer å etablere en ny bybåtrute. Den er tenkt som et maritimt tilskudd til det allerede eksisterende kollektivnettverket og skal knytte sammen bydeler langs byens langstrakte sjøkant.

  • Smart mobilitet – en forskers kritiske blikk

    Kunne det være smart av en by som Oslo å skilte med offentlig utplasserte rullatorer, etter mønster av bysyklene eller elsparkesyklene? TØI-forsker Tanu Priya Uteng reiser spørsmålet.

  • Tro på elfly i Norge innen 2030

    LITT AV HVERT: Norge bør være en arena for utvikling, testing og tidlig implementering av elfly, foreslår Luftfartstilsynet og Avinor i en rapport utarbeidet på oppdrag fra Samferdselsdepartementet.

     

  • En elektrisk flybuss

    LITT AV HVERT: Enda et eksempel på at elektriske busser vinner terreng rundt om i verden: Elbusser har erstattet dieselbusser på flybuss-ruten mellom den sørfranske byen Toulouse og den nærliggende flyplassen Toulouse-Blagnac.

     

  • Ny fart i elbuss-satsingen

    LITT AV HVERT: Rundt 100 busser som de nærmeste årene skal settes i trafikk i Oslo kan bli elektrisk drevne – ved hjelp av 74 millioner kroner i støtte fra statlige Enova.

  • Byene har nøkkelen til god bruk av elsparkesyklene

    Norske byer må ta lederrollen for at de delte elsparkesyklene ikke skal bli et forsøplings- og trafikksikkerhetsproblem, men den berikelsen for byene og de reisende som de helt klart kan bli.

  • Stadig mer forskning om elbiler

    Det er viktig at konsekvenser av tiltak for å gjøre elbiler attraktive blir studert og dokumentert, poengterer artikkelforfatterne. De beretter om stadig mer forskning internasjonalt om elbiler, og de ser at politikere er blant dem som trenger innsikt i forskningsresultatene.

  • Tweets

Bunnbilde
SAMFERDSEL, TØI
Gaustadalléen 21,
0349 Oslo.
Telefon: 22 57 38 00
Telefaks: 22 60 92 00

PÅ VEIEN
I LUFTEN
PÅ SKINNER
PÅ SJØEN
TRANSPORT
REISELIV
MILJØ
TEKNOLOGI

ARKIV
AKTUELT
ANNONSERE

TØI
DEBATT
KONTAKT OSS
OM OSS

 

Ansvarlig redaktør: Flemming Dahl. Mobiltelefon: 986 255 96. Epost: fda@toi.no  |  Personvern

Designet og utviklet av CoreTrek AS