Du er her

Miljø

  • Enda en by med lyst på trikk

    LITT AV HVERT: Blant de mange byer i verden som viser interesse for nysatsing på trikken, er Bologna i det nordlige Italia, som ser for seg fire nye trikkelinjer.

  • Et departement som ignorerer plan- og bygningsloven

    Det offentlige Norge er ikke enig med seg selv i enhver sak, fastslår forfatterne av dette nærblikket. De ser – med et spesielt blikk på noen handelsetableringssaker i Haugesund – at kommune, fylkeskommune og stat hyppig viser seg uenige om hvilken praksis som er akseptabel innenfor rammen av plan- og bygningsloven.

  • Bergen tidlig ute med miljørangering av cruiseskip

    Bergen Havn er først i landet med å ta i bruk et digitalt miljøregnskap for cruiseskip. Hvert cruiseskip rangeres etter en miljøskår. Skåren danner grunnlaget for en tilleggsavgift som skal betales ved et havneanløp – eventuelt en rabatt for cruiseskip med lite miljøavtrykk.

  • Byvekstavtale for Trondheimsområdet klareres

    LITT AV HVERT: Et utkast til byvekstavtale for Trondheimsområdet ble før helgen overlevert til statssekretærene Anders Werp, Samferdselsdepartementet, og Lars Jacob Hiim, Kommunal- og moderniseringsdepartementet.

  • Tid for å ta toget til kontinentet …

    «Svenskenes ønsker om å bedre togtilbudet mot Danmark og kontinentet er godt nytt», skriver Holger Schlaupitz i dette innspillet. «Nå gjelder det å ta noen små steg for å sikre at også nordmenn enklere kan reise med tog mot København, Hamburg, Berlin og andre byer lenger øst, sør og vest.»

  • Et fergeanbud til besvær

    Etter at et nytt selskap tok over den sterkt trafikkerte fergestrekningen mellom Halhjem og Sandvikvåg på E39, har passasjerer, bilister og nyttetrafikk måttet akseptere forsinkelser og kanselleringen nærmest daglig.

     

  • En tung og grønn trekkvogn

    LITT AV HVERT: Nye el-lastebiler finner fortløpende veien inn i hverdagen, her og der i verden. Nå er et nytt eksempel på denne utviklingen å se i trafikken i og omkring Oslo.

  • Bompenger, trafikkregulering – og sosiale hensyn

    «Det er trolig fullt ut mulig å forme ut et avgiftssystem på bilbruk i de største byområdene som ikke bare skaffer penger til investeringsprosjekter under hensyn til trafikkstyring, klimamål og miljømål, men som også har en sosial profil», skriver Harald Minken i dette innspillet.

  • Omdisponert gateareal ga mer sykling og gåing

    Det medførte mer sykling og gåing – og mindre motorisert trafikk – da en del av Innherredsveien i Trondheim ble gjort om til miljøgate, fastslår artikkelforfatterne.

Bunnbilde
SAMFERDSEL, TØI
Gaustadalléen 21,
0349 Oslo.
Telefon: 22 57 38 00
Telefaks: 22 60 92 00

PÅ VEIEN
I LUFTEN
PÅ SKINNER
PÅ SJØEN
TRANSPORT
REISELIV
MILJØ
TEKNOLOGI

ARKIV
AKTUELT
ANNONSERE

TØI
DEBATT
KONTAKT OSS
OM OSS

 

Ansvarlig redaktør: Flemming Dahl. Mobiltelefon: 986 255 96. Epost: fda@toi.no  |  Personvern

Designet og utviklet av CoreTrek AS