Du er her

Miljø

  • Veitransport:

    Gode, brukbare, dårlige og elendige klimastrategier

    Klimagassutslippene fra transport kan reduseres på mer eller mindre kostbare måter. Det minst aktuelle er reduksjon i folkemengde, inntekt eller mobilitet. Overføring til andre og/eller større transportmidler er litt mindre smertefullt. Men det store potensialet knytter seg til forbedring av selve kjøretøyene og deres drivstoff.

  • Er vi i rute mot nullutslipp?

    Elektrifisering av kjøretøyparken i Norge går i rekordraskt tempo målt mot hva som skjer internasjonalt, fastslår Lasse Fridstrøm i denne artikkelen, men «neppe raskt nok til at de hårete målene kan nås».

  • Jernbane og arealpolitikk:

    Større forpliktelser mellom stat og kommuner

    Norge trenger sterkere virkemidler som gjør at statlig jernbanesatsing får større samfunnsnytte, fremholder kronikkforfatteren. I så henseende fremstår avtaler mellom staten og kommuner/regioner som et interessant virkemiddel, mener han.

  • Oslo-satsing på mer cruisetrafikk

    LITT AV HVERT: Mens enkelte andre nordeuropeiske havnebyer de senere årene har sett vekst i cruiseskipstrafikken, har Oslo mistet kraft som cruisedestinasjon. Men nå melder hovedstadshavnen om fornyet satsing på dette feltet.

     

  • Norsk-svensk dobbeltspor åpner nye muligheter

    Raske togforbindelser mellom hovedsteder som ligger nær hverandre er en selvfølge i de fleste land, men dessverre ikke i Norden. 

  • Mer gods på sjø og bane

    Ja, vi har hørt det før. Og regjeringen har gjentatt det igjen. Mer gods skal fraktes på sjø og bane framfor på vei.

  • Regjeringen bidrar til mer tungtransport på vei

    Budsjettforliket mellom regjeringspartiene, Venstre og Kristelig Folkeparti legger opp til at enda flere lastebiler kommer på norske veier. Samtidig sier partiene at dette er et budsjett for grønnere transport. Det er i beste fall en stor overdrivelse.

  • En stor, grønn kineser

    LITT AV HVERT: I går markerte kollektivtransportsystemet i Oslo at det går i gang med testing av elbusser, i dag forteller Posten at den skal teste en elvarebil i Oslo – en uvanlig stor elvarebil.

  • Kinesisk i hovedstadsbildet

    LITT AV HVERT: Hilsningstaler og takketaler og blomsteroverrekkelser da det på Rådhusplassen i Oslo i ettermiddag ble markert at seks moderne batteri-elbusser skal starte rutekjøring i hovedstaden – i et testprogram som skal vare i to år.

  • Enda et skritt i retning førerløs kjøring

    LITT AV HVERT: Regjeringens lovforslag om å muliggjøre utprøving av selvkjørende kjøretøyer ble i dag vedtatt av Stortinget. Loven ventes tre i kraft ved årsskiftet.

Bunnbilde
SAMFERDSEL, TØI
Gaustadalléen 21,
0349 Oslo.
Telefon: 22 57 38 00
Telefaks: 22 60 92 00

PÅ VEIEN
I LUFTEN
PÅ SKINNER
PÅ SJØEN
TRANSPORT
REISELIV
MILJØ
TEKNOLOGI

ARKIV
AKTUELT
ANNONSERE

TØI
DEBATT
KONTAKT OSS
OM OSS

 

Ansvarlig redaktør: Flemming Dahl. Mobiltelefon: 986 255 96. Epost: fda@toi.no  |  Personvern

Designet og utviklet av CoreTrek AS