Du er her

Miljø

  • Teknologibruk i transportsektoren:

    Norge skal være «verdensleder»

    Med tanke på smart bruk av ny teknologi i transportsektoren, søker samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen råd fra en nyetablert gruppe fagfolk fra ulike miljøer.

  • Bergens vannflater bedrer luftkvaliteten

    Store vannflater rundt bykjerner reduserer luftforurensningen på kalde dager med såkalt inversjon. En studie gjennomført i Bergen av forskere ved Nansensenteret viser at dette er en effekt som Vestlandets hovedstad nyter godt av.

  • Lavutslippssoner for London-busser

    Forurenset luft bidrar ifølge medisinsk ekspertise til at flere enn 9000 personer i London årlig dør tidlig. Nå skal nye lavutslippssoner for busser bidra til mindre tilgriset luft i storbyen.

  • Mer landstrøm i vente

    Ved hjelp av stadig flere landstrømanlegg skal utslippene fra skip ved kai bli ytterligere redusert …

  • Mangelfull informasjon om T-baneforsinkelser:

    Et lavmål det er umulig å underskride

    T-banen i Oslo har ikke hatt en god uke. Det begynte med signalfeil allerede på søndag og har fortsatt jevnt og trutt med diverse problemer hver eneste dag.

  • Elsykler og subsidier – here we go again

    Gunnar Stavrum, ansvarlig redaktør i Nettavisen, har nok en gang gått til angrep Oslos miljøbyråd og støtteordningen for elsykler.

  • ITF tenner en varsellampe:

    Transport og klimamål på kollisjonskurs

    Iverksatte og annonserte tiltak for å begrense transportsektorens CO2-utslipp kan ikke alene sikre at verdenssamfunnet kommer i mål med sine klimaambisjoner, ifølge en ny studie fra International Transport Forum (ITF).

  • Et diesel-skudd i blinde

    I dag, 17. januar 2017, har Oslo for første gang gjort det forbudt for dem som kjører dieselbiler å bruke dem på kommunale veier i Oslo på grunn av en forventet høy forurensning av Oslo-luften. Dette ligner det komplette vanvidd, tenker jeg.

  • Elbusser – også i Oslo

    Oslo, internasjonalt kjent for mange elbiler, figurerer ikke som verdensledende by hva bruk av elbusser angår. Men nå kommer slike busser også til Norges hovedstad.

  • Førerløs samkjøring med elbiler – et ideal

    «For å sikre at introduksjonen av automatiserte kjøretøy ikke fører våre byområder inn i en ny asfaltspiral, trenger vi å komme opp med nye pisker og gulrøtter. Disse må stimulere til delte mobilitetstjenester», skriver kronikkforfatteren.

Bunnbilde
SAMFERDSEL, TØI
Gaustadalléen 21,
0349 Oslo.
Telefon: 22 57 38 00
Telefaks: 22 60 92 00

PÅ VEIEN
I LUFTEN
PÅ SKINNER
PÅ SJØEN
TRANSPORT
REISELIV
MILJØ
TEKNOLOGI

ARKIV
AKTUELT
ANNONSERE

TØI
DEBATT
KONTAKT OSS
OM OSS

 

Ansvarlig redaktør: Flemming Dahl. Mobiltelefon: 986 255 96. Epost: fda@toi.no  |  Personvern

Designet og utviklet av CoreTrek AS