Du er her

Miljø

  • Varelevering med elsykkel – Bergen leder an

    I Bergen har DB Schenker tatt i bruk elsykkel for varelevering i sentrum. Elvaresykkelen introduseres som et ledd i det tyske spedisjonsselskapets mål om nullutslipp fra varetransport i byområder.

  • Todeling av Hurtigruten

    LITT AV HVERT: Regjeringen har etter en anbudskonkurranse bestemt at kystruten Bergen–Kirkenes, på folkemunne kalt Hurtigruten, i fremtiden skal betjenes av to operatører – nykommeren Havila Holding AS samt den fra lang tid tilbake og fortsatt i dag enerådende Hurtigruten AS.

  • Milliardstøtte til lavutslipps-Norge

    LITT AV HVERT. Transportsektoren fikk en solid porsjon av potten da statlige Enova i fjor ga støtte på vel 2,3 milliarder kroner til energi- og klimaprosjekter som skal bidra til å gjøre Norge til et lavutslippssamfunn.

  • Noe annet enn de vanlige bensinstasjonene

    LITT AV HVERT: Hvordan sørge for at transportsektoren får effektiv tilgang til alternative drivstoffer for kjøretøyer og skip? Samferdselsdepartementet søker nå synspunkter og vurderinger fra markedsaktører og andre som kan bidra til gode løsninger.

  • En mulig jernbane Rovaniemi–Kirkenes

    LITT AV HVERT: Finland får med seg Norge i en utredning av mulighetene for å bygge jernbane mellom Rovaniemi og Kirkenes.

     

  • Glatte fortauer, kanskje best å ta bilen fatt …

    Noen rundt omkring i landet bør kjenne ubehag når de oppsummerer hva den slående mangelen på fjerning av snø og hålke denne vinteren har medført.

  • Svensk motbakke på vei til klimamålet

    LITT AV HVERT: Utslippene fra veitrafikken i Sverige falt med under to prosent i fjor, så lite at svenskenes klimamål for 2030 er i fare for ikke å bli nådd, melder Trafikverket i dag.

     

  • Pengestøtte til overføring av gods fra vei til sjø

    LITT AV HVERT: Redere som vurderer å etablere nye eller oppgradere eksisterende godsruter innenfor EØS-området med EØS-flaggede skip, inviteres av Kystverket til å søke om pengetilskudd.

  • Fortsatt utslippsjuks:

    Men denne gangen snakker vi ikke om produsentene

    Først ut var bilprodusenter som ble tatt for å jukse med dieselbilutslippene, og så oppsto det mistanke om kartellvirksomhet i bransjen. Men brukerne og transportselskapene kan jukse, de også.

     

  • Usikker klimaeffekt av nettbasert dagligvarehandel

    Flere faktorer er avgjørende for om innkjøp av dagligvarer på nett, og dermed hjemlevering av varene, vil medføre reduserte eller økte CO2-utslipp målt mot utslippene ved innkjøp i butikk. Befolkningstetthet er én slik faktor.

     

Bunnbilde
SAMFERDSEL, TØI
Gaustadalléen 21,
0349 Oslo.
Telefon: 22 57 38 00
Telefaks: 22 60 92 00

PÅ VEIEN
I LUFTEN
PÅ SKINNER
PÅ SJØEN
TRANSPORT
REISELIV
MILJØ
TEKNOLOGI

ARKIV
AKTUELT
ANNONSERE

TØI
DEBATT
KONTAKT OSS
OM OSS

 

Ansvarlig redaktør: Flemming Dahl. Mobiltelefon: 986 255 96. Epost: fda@toi.no  |  Personvern

Designet og utviklet av CoreTrek AS