Du er her

Miljø

  • Fra bensin og diesel til el og hybrid:

    Motorsport som miljølaboratorium

    Sjarmen ved et godt motorløp, vil mange si, er den overdøvende motorstøyen og lukten av drivstoff og svidd gummi. Sommeren 2014 ble det første løpet i det internasjonale Formular E-mesterskapet kjørt, og her var det hverken motorstøy eller bensinlukt, for dette mesterskapet er basert på 100 prosent elektriske racerbiler.

  • Tenk smartere transport …

    LITT AV HVERT: Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen inviterer landets fylkeskommuner samt Oslo kommune til, i samarbeid med private og offentlige partnere, å konkurrere om smarte mobilitetstjenester.

  • LNG-drevne gigantskip

    LITT AV HVERT: Marseille-baserte CMA CGM stikker seg frem som miljø- og klimavennlig ved å beslutte at ni rekordstore containerskip under bygging for rederiet skal utstyres med LNG-basert fremdriftsmaskineri.

  • Tunge – og grønne

    LITT AV HVERT: Virksomheter som vil satse på biogassdrevne tungbiler og anleggsmaskiner blir nå fristet med investeringsstøtte fra Enova, statsforetaket som skal bidra til et grønnere samfunn.

     

  • På tide med et «Havinor»!

    «Staten har tatt grep gjennom Avinor. Denne modellen bør overføres til havnene. Staten bør snarlig opprette et havnenes Havinor ved sjøfartens egen transportetat, Kystverket», skriver Tor Arne Borge og Kenneth Erdal.

  • En annerledes sightseeingbåt

    LITT AV HVERT: Skrå gangveier mellom dekkene er et av særtrekkene som viser at sightseeingbåten «Vision of the Fjords» er bygget med tanke på både funksjonshemmede og funksjonsfriske turister. Nå er båten kåret som vinner av «Innovasjonsprisen for universell utforming».

  • Bussturisme – et gode eller en plage?

    Høsten er her. Med den har invasjonen av turister til de store turistdestinasjonene begynt å avta. En by som Bergen kan puste ut igjen, selv om både cruiseskip, bussturister og individuelle reisende fortsatt finner veien til Vestlandets hovedstad. Men i kjølvannet av sommerens invasjon ligger atter en debatt om hvor stort turisttrykk byen kan tåle.

  • Nei til bil, ja til buss

    Ett av tre vestgående kjørefelt på den knapt 10 km lange E18-strekningen mellom Lysaker og Sandvika vest for Oslo blir kommende helg omgjort til kollektivfelt, melder Statens vegvesen.

  • En gulrot for å friste gods over fra veien til sjøen

    Seks sjøtransportprosjekter er utvalgt til å få statlig drahjelp, på noen millioner kroner hver, fordi de er antatt å kunne stjele anselige mengder gods fra veitransporten.

  • Tid for et nordisk vegprisingssystem

    Norge trenger et vegprisingssystem, fremholder TØI-sjef Gunnar Lindberg i denne kronikken. I lys av hva NTP 2018–2029 skisserer i klimasammenheng, ser han at staten vil trenge inntekter til erstatning for dem som forsvinner med fossildrevne kjøretøyer, og at bompengesystemet i så måte er uegnet. For øvrig mener Lindberg at Norden bør satse på ett vegprisingssystem, til fordel for teknologiindustrien.

Bunnbilde
SAMFERDSEL, TØI
Gaustadalléen 21,
0349 Oslo.
Telefon: 22 57 38 00
Telefaks: 22 60 92 00

PÅ VEIEN
I LUFTEN
PÅ SKINNER
PÅ SJØEN
TRANSPORT
REISELIV
MILJØ
TEKNOLOGI

ARKIV
AKTUELT
ANNONSERE

TØI
DEBATT
KONTAKT OSS
OM OSS

 

Ansvarlig redaktør: Flemming Dahl. Mobiltelefon: 986 255 96. Epost: fda@toi.no  |  Personvern

Designet og utviklet av CoreTrek AS