Du er her

Miljø

  • Halv milliard offentlige kroner til landstrømanlegg

    LITT AV HVERT: Etablering av landstrømanlegg for fartøyer ved kai i norske havner er i løpet av få år blitt støttet med rundt en halv milliard kroner fra den offentlige pengeutdeleren Enova.

     

  • Fortsatt liv i tanken om en lang jernbanetunnel

    LITT AV HVERT: Finland og Estland er enige om å videreføre forundersøkelsene som kan resultere i bygging av en lenge påtenkt undersjøisk jernbanetunnel mellom hovedstedene Helsingfors og Tallinn.

     

  • Et elektrisk budskap

    LITT AV HVERT: Med rask bistand fra Stortinget, og gitt at mye på den ene og andre måten klaffer, kan Norge i 2040 «være 85 prosent elektrisk», ifølge et budskap utbasunert av miljøstiftelsen Bellona og bransjetalerøret Elektroforeningen.

     

  • Dansk nedtur for toget

    LITT AV HVERT: Folk vest for Storebælt i Danmark tar ikke toget i samme grad som før, ifølge danske nyhetsmedier.

     

  • De fornyer trikkebyen Oslo

    LITT AV HVERT: Den typen trikk Oslo har bestilt er vel utprøvd i andre byer og skal gjøre en god jobb også her, fastslo toppsjefen i den spanske trikkeprodusenten CAF da han i dag viste ansikt i den norske hovedstaden.  

  • To misvisende «myter» om klimapolitikk

    NRK lot i forrige uke to elbil-entusiaster, Lasse Fridstrøm fra TØI og Frederic Hauge fra Bellona, uttrykke sine meninger gjennom en kronikk og en påfølgende replikk som begge berører temaet klimapolitikk. Men diskusjonen om klimaet blir avsporet av elbilfokuset.

  • El erstatter diesel i lokal tømmertransport

    LITT AV HVERT: Reduserte utslipp, mindre støy, tid og penger spart – dette er gevinster som ifølge jernbaneeier Bane NOR kan høstes ved at det 2,7 km lange industrijernbanesporet fra tømmerterminalen på Follum til Hønefoss stasjon blir elektrifisert.

  • Sentralisere og fortette i all evighet – uansett?

    «Sentralisering og fortetting er rett og slett blitt svaret i mange sammenhenger», skriver Arvid Strand i dette innspillet. I vel mange sammenhenger, mener han: «Transportkonsekvensene som anbefalingene om fortetting og sentralisering er grunnet i, er ikke, etter det jeg kan se, sterke nok til å få den skjellsettende betydning de får.»

  • Byutvikling og bytransport – med forskernes bistand

    LITT AV HVERT: Det er ikke dagligkost for forskere å motta massiv her-og-nå-dokumentasjon på at det de driver med faktisk kan være av interesse for andre …

  • Med litt drahjelp vil de kjøre enda grønnere …

    LITT AV HVERT: Åtte bedrifter stiller seg bak en anmodning til myndighetene om å ta grep for å få fart på innfasingen av klimavennlige nyttekjøretøyer, ikke minst tunge sådanne.

     

Bunnbilde
SAMFERDSEL, TØI
Gaustadalléen 21,
0349 Oslo.
Telefon: 22 57 38 00
Telefaks: 22 60 92 00

PÅ VEIEN
I LUFTEN
PÅ SKINNER
PÅ SJØEN
TRANSPORT
REISELIV
MILJØ
TEKNOLOGI

ARKIV
AKTUELT
ANNONSERE

TØI
DEBATT
KONTAKT OSS
OM OSS

 

Ansvarlig redaktør: Flemming Dahl. Mobiltelefon: 986 255 96. Epost: fda@toi.no  |  Personvern

Designet og utviklet av CoreTrek AS