LITT AV HVERT: Etablering av landstrømanlegg for fartøyer ved kai i norske havner er i løpet av få år blitt støttet med rundt en halv milliard kroner fra den offentlige pengeutdeleren Enova.
LITT AV HVERT: Finland og Estland er enige om å videreføre forundersøkelsene som kan resultere i bygging av en lenge påtenkt undersjøisk jernbanetunnel mellom hovedstedene Helsingfors og Tallinn.
LITT AV HVERT: Med rask bistand fra Stortinget, og gitt at mye på den ene og andre måten klaffer, kan Norge i 2040 «være 85 prosent elektrisk», ifølge et budskap utbasunert av miljøstiftelsen Bellona og bransjetalerøret Elektroforeningen.
LITT AV HVERT: Folk vest for Storebælt i Danmark tar ikke toget i samme grad som før, ifølge danske nyhetsmedier.
LITT AV HVERT: Den typen trikk Oslo har bestilt er vel utprøvd i andre byer og skal gjøre en god jobb også her, fastslo toppsjefen i den spanske trikkeprodusenten CAF da han i dag viste ansikt i den norske hovedstaden.
NRK lot i forrige uke to elbil-entusiaster, Lasse Fridstrøm fra TØI og Frederic Hauge fra Bellona, uttrykke sine meninger gjennom en kronikk og en påfølgende replikk som begge berører temaet klimapolitikk. Men diskusjonen om klimaet blir avsporet av elbilfokuset.
LITT AV HVERT: Reduserte utslipp, mindre støy, tid og penger spart – dette er gevinster som ifølge jernbaneeier Bane NOR kan høstes ved at det 2,7 km lange industrijernbanesporet fra tømmerterminalen på Follum til Hønefoss stasjon blir elektrifisert.
«Sentralisering og fortetting er rett og slett blitt svaret i mange sammenhenger», skriver Arvid Strand i dette innspillet. I vel mange sammenhenger, mener han: «Transportkonsekvensene som anbefalingene om fortetting og sentralisering er grunnet i, er ikke, etter det jeg kan se, sterke nok til å få den skjellsettende betydning de får.»
LITT AV HVERT: Det er ikke dagligkost for forskere å motta massiv her-og-nå-dokumentasjon på at det de driver med faktisk kan være av interesse for andre …
LITT AV HVERT: Åtte bedrifter stiller seg bak en anmodning til myndighetene om å ta grep for å få fart på innfasingen av klimavennlige nyttekjøretøyer, ikke minst tunge sådanne.
Ansvarlig redaktør: Flemming Dahl. Mobiltelefon: 986 255 96. Epost: fda@toi.no | Personvern